تمام برند‌ها تا پایان سال مشمول رجیستری می‌شوند

۱۳۹۶/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۱۳۵
تمام برند‌ها تا پایان سال مشمول رجیستری می‌شوند

گروه دانش و فن|

به گفته عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌یی تمامی برندهای موبایل تا پایان سال مشمول رجیستری می‌شوند، این در حالی است تا پایان سال فرصت زیادی باقی نمانده است و هنوز برندهای زیادی هستند که باید مشمول رجیستری شوند.

حسین غروی رام عضو انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه به گفته حمیدرضا دهقانی‌نیا معاون فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تمامی برندهای موبایل تا پایان سال مشمول طرح رجیستری می‌شوند، گفت: بازار 2.2 میلیارد دلاری سالانه موبایل دارای رقم قابل توجه 9 درصد ارزش افزوده است که دولت از این رقم چشم‌پوشی نمی‌کند و علاوه بر این، فروش گوشی در این بازار نیازمند شبکه فروش رسمی است که از فعالیت اقتصادی مربوطه مالیات بر عملکرد به دولت باز خواهد گرداند بنابراین عزم دولت برای وعده تکمیل اجرای این طرح به اندازه کافی جدی است.

وی ادامه داد: اگر طرح به مشکل فنی برنخورد که قطعاً نمی‌خورد، وعده مشمول شدن تمامی برندهای گوشی تا پایان سال انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که مدت کمی تا پایان سال فرصت است و هنوز برندهای زیادی باقی مانده‌اند، گفت: طبق وعده، برندها اعلام می‌شوند و شاید مهلت مشمول شدن به سال جدید موکول شود.

وی تاکید کرد: گوشی‌هایی که واردات آنها از طریق مبادی رسمی انجام می‌شود، پس از اجرای رجیستری دچار افزایش قیمت نمی‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ماهانه نزدیک به ۶۰۰ هزار گوشی در ایران به فروش می‌رود، افزود: این میزان نزدیک به ۲٫۲ میلیارد دلار در سال درآمد را شامل می‌شود. با این حساب پیش‌بینی شده که در بازار موبایل ایران سالانه ۷٫۲ میلیون دستگاه گوشی فروخته شود. همچنین میانگین قیمت خرید گوشی در بازار ایران ۱٫۴ میلیون تومان است.

عضو انجمن نظام صنفی رایانه‌یی گفت: با توجه این آمار می‌شود میزان درخواست برای خرید گوشی‌های هوشمند در بازار ایران را به چند دسته تقسیم کرد. دسته اول شامل گوشی‌هایی با قیمت تا ۵۰۰ هزار تومان می‌شوند. دسته دوم مربوط به گوشی‌هایی می‌شوند که بین ۵۰۰ تا ۱ میلیون تومان قیمت دارند. گروه سوم به گوشی‌هایی با قیمت‌های یک‌میلیون تا ۱٫۵ میلیون تومان تقسیم می‌شوند. گروه پنجم شامل گوشی‌هایی می‌شوند که از ۱٫۵ تا ۲ میلیون قیمت دارند. دسته ششم گوشی‌هایی خواهند بود که بین ۲ تا ۲٫۵ میلیون قیمت دارند. دسته هفتم هم بین ۲٫۵ تا ۳ میلیون تومان قیمت دارند و دسته آخر هم شامل گوشی‌هایی می‌شوند که قیمت آنها از ۳ میلیون تومان بیشتر است.

وی تصریح کرد: گوشی‌هایی که تا ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارند نزیک به ۱۷ درصد بازار را به خودشان اختصاص داده‌اند و گوشی‌هایی که بین ۵۰۰ تا یک میلیون تومان ۲۴ درصد بازار و محصولات بین بین یک تا ۱٫۵ میلیون تومان هم ۲۶ درصد بازار را به خودشان اختصاص داده‌اند. بین ۱٫۵ تا ۲ میلیون تومان ۱۰ درصد و بین ۲ تا ۲٫۵ میلیون تومان هم ۶درصد بازار را در اختیار دارند. گوشی‌هایی که بین ۲٫۵ تا ۳ میلیون قیمت دارند ۳ درصد بازار و گوشی‌هایی که از ۳ میلیون تومان به بالا قیمت دارند هم نزدیک به ۱۵ درصد بازار را در اختیار دارند.

وی ادامه داد: طبق این آمار 70 درصد گوشی‌های فروخته شده در بازار ایران زیر یک میلیون تومان قیمت دارند در عین حال حدود 50 درصد حجم ریالی بازار در اختیار گوشی‌هایی با قیمت 2 تا 3میلیون تومان و در حدود میانگین قیمت 2 میلیون و 800 هزار تومان است.

عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌یی گفت: با افزایش نرخ ارز، توان مردم برای خرید گوشی‌ کم می‌شود و پیش‌بینی می‌شود دسته میانی که رده 2 تا 3 میلیون تومان است و اکنون 8 درصد بازار را به خود اختصاص داده‌، کم خواهد شد و از بین برود، با این تفسیر، دو دسته شامل گوشی‌های زیر 2 میلیون تومان و بالای 3 میلیون تومان وجود خواهند داشت و تقویت می‌شوند. از این رو شرکت انفورماتیک گستر با در نظر گرفتن همین بازار تصمیم گرفته محصولات بلو را راهی کشور کند. اما از آنجایی که بلو به عنوان برندی تازه وارد راهی بازار ایران شده است، بازار اول را هدف قرار داده است. بازاری که گوشی‌های تا ۵۰۰هزار تومان را هدف قرار داده است. براساس آمار به دست آمده، گوشی‌هایی که تا ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارند، با میانگین قیمت ۱۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسند.

وی با اشاره به اینکه ماهانه ۱۰۲ هزار عدد گوشی در این قیمت به فروش می‌رسند که گردش مالی آن در ماه به ۱۷ میلیارد تومان می‌رسد، گفت: در این قسمت شرکت‌هایی دیگری که سهم بیشتری در بازار دارند رقیب این برند جدید هستند. این شرکت‌ها ۵۵درصد بازار را در اختیار دارند و

۲۵ درصد از بازار در اختیار گوشی‌هایی هستند که به شکل قاچاق وارد بازار کشور می‌شوند. این گوشی‌ها شامل برندهای چینی بی‌نام و نشان می‌شوند.

 کاربران از اصالت گوشی استعلام بگیرند

از سوی دیگر معاون ستادمبارزه با قاچاق کالا از آغاز اجرای طرح رجیستری برای گوشی‌های همراه برندهای دیگر خبر داد وگفت: خریداران گوشی‌های نو و کارکرده این برند به استعلام اصالت گوشی توجه کنند. حمیدرضا دهقانی نیا با اشاره به تصمیم کمیته طرح رجیستری مبنی بر اجرای این طرح روی گوشی‌های «ال جی» از ۲۸ بهمن ماه به مهر، اظهار داشت: از امروز مدل‌های مختلف این برند، مشمول اجرای طرح ثبت و شناسه‌دار کردن گوشی می‌شوند و خریداران و فروشندگان این برند باید در زمان خرید و فروش نکات مرتبط با این طرح را مدنظر قرار دهند تا مشکلی در زمینه اتصال به شبکه مخابراتی کشور نداشته باشند.

وی با بیان اینکه خریداران گوشی دست دوم برند ال جی باید نسبت به طی فرآیند استعلام اصالت گوشی اقدام کنند، تاکید کرد: خریداران باید این نکته را مدنظر قرار دهد که در صورت خرید گوشی ال جی دست دوم و کارکرده، ابتدا گزینه بازگشت به تنظیمات کارخانه (reset factory) را وارد کرده و پس از آن از طریق کددستوری *#۰۶# نسبت به دریافت شناسه گوشی (IMEI) اقدام کنند.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا ادامه داد: در این مرحله خریدار باید با وارد کردن IMEI از طریق کد دستوری *۷۷۷۷# نسبت به استعلام اصالت گوشی اقدام کند. در صورتی که شناسه گوشی مورد تایید بود، فرآیند انتقال مالکیت را از طریق این کد دستوری انتخاب کرده و پس از دریافت کد فعالسازی و وارد کردن این کد و شماره سیم کارت خود، فرآیند رجیستری را کامل کرده و گوشی وی در شبکه ارتباطی کشور ثبت شده است.

دهقانی نیا افزود: در همین حال فروشنده گوشی دست دوم و کارکرده نیز باید این فرآیند را با انتقال مالکیت طی کند و کد فعالسازی و شماره خریدار گوشی را وارد کرده تا امکان استعلام اصالت گوشی فراهم شود.

وی اضافه کرد: خریداران گوشی نو نیز باید در زمان خرید، با ارسال IMEI که روی جعبه گوشی نوشته شده است به شماره *۷۷۷۷# ابتدا نسبت به استعلام اصالت گوشی اقدام و در مرحله بعدی، کد فعالسازی دریافت کرده و گوشی خود را به صورت قانونی وارد شبکه کنند.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا تاکید کرد: در صورتی که خریداران به این نکات توجه نکنند و شماره شناسه گوشی آنها در شبکه ثبت نشود، پس از یک ماه، سرویس دهی به این گوشی قطع خواهد شد. گفتنی است، پیش از این ۴ برند آیفون، موتورولا، گوگل پیکسل و بلک بری مشمول اجرای طرح رجیستری قرار گرفت که براساس آخرین آمار بیش از ۳۵ هزار گوشی آیفون که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده بود و شناسه IMEI ثبت شده نداشت، از شبکه خارج شد.

 

ارسال نظر