قطع ۳۰ هزار گوشی آیفون با طرح رجیستری

۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۸۰۵
قطع ۳۰ هزار گوشی آیفون با طرح رجیستری

گروه دانش و فن  

رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و تلفن همراه آخرین آمار قطع گوشی‌های آیفون در اجرای طرح رجیستری را ۳۰هزار مورد عنوان کرد و گفت: بیش از نیمی از این تعداد دوباره به شبکه برگشت.

مهدی محبی در مورد آخرین وضعیت اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه و قطع گوشی‌های قاچاق در این شبکه گفت: براساس آخرین آمار تا پایان هفته گذشته ۳۰هزار گوشی آیفون به دلیل آنکه در سامانه گمرک به ثبت نرسیده و شناسه خود را در شبکه مخابراتی وارد نکرده بودند، قطع شدند.

وی افزود: یک چهارم از این تعداد گوشی‌ها مهمان بودند. نیمی از سه چهارم باقی مانده نیز با پرداخت عوارض گمرکی و حل مشکلات مربوط به گوشی‌های مسافری، بار دیگر فعال شدند. مابقی این تعداد هم‌اکنون از شبکه خارج شده و دیگر قابل استفاده نیست.

رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و تلفن همراه با اشاره به اینکه با اجرای طرح رجیستری فعلا ۴ گوشی آیفون، موتورولا، گوگل پیکسل و بلک بری رصد می‌شود، خاطرنشان کرد: تاکنون فقط قطع گوشی‌های آیفون از میان این برندها اجرایی شده است و سایر برندها نیز از چند روز دیگر مشمول قطع رجیستری می‌شوند.

وی ادامه داد: از روز بیست و هشتم بهمن ماه نیز گوشی ال جی که سهم زیر ۱۰درصدی از بازار ایران را دارد، مشمول رجیستری خواهد شد و خریدارانی که این گوشی‌ها را می‌خرند باید نسبت به ثبت رجیستری آن اقدام کنند.

محبی با اشاره به اینکه موارد شکایت از اجرای طرح رجیستری به دلیل تخلفاتی که فروشندگان گوشی‌ها انجام داده‌اند از سوی وزارت صنعت به اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و موبایل ارجاع شده است به مهر گفت: از تعداد گوشی‌هایی که به دلیل عدم رجیستری قطع شده‌اند حدود ۱۰درصد شکایت کرده‌اند که شکایت آنها در اتحادیه پیگیری شد.

وی افزود: از این تعداد برخی گوشی‌ها که به صورت شخصی وارد شده و عوارض گمرکی پرداخت نکرده بودند با پرداخت عوارض گمرکی مشکلشان حل شد و برخی دیگر نیز با توجه به دستورالعمل صادرشده به فروشندگان موبایل توانستند پول گوشی خود را از فروشندگانی که مبادرت به فروش گوشی قاچاق و عدم ثبت آن کرده بودند، دریافت کنند.

این در حالی است که اجرای پروژه ثبت و شناسه‌دار کردن گوشی‌های موبایلی که وارد کشور می‌شوند با هدف ساماندهی بازار خدمات پس از فروش این گوشی و جلوگیری از قاچاق میلیاردی گوشی در کشور، از مهرماه درحال اجراست.

در فاز نخست این پروژه، پایش و شناسایی گوشی‌های فعال در شبکه مخابراتی کشور صورت گرفت و از ۱۴ آذر ماه و در فاز دوم اجرای طرح رجیستری موبایل فرآیند ثبت شناسه مدل‌های مختلف گوشی و تبلت برند اپل در شبکه مخابراتی کشور برای تشخیص اصالت و قاچاقی نبودن آن انجام شد و از هشتم دی ماه، سومین فاز این پروژه برای ثبت و شناسه‌دار کردن گوشی‌های ۳ کمپانی خارجی تولیدکننده آغاز شده است.

بر این اساس به تمامی خریداران این گوشی‌ها توصیه شده که از این تاریخ، همانند گوشی‌های اپل قبل از فعال‌سازی با استعلام کد ۱۵رقمی(IMEI) از طریق سامانه #۷۷۷۷* یا #۴* اصالت گوشی را استعلام و پس از اطمینان از ثبت گوشی نسبت به خرید آن اقدام کنند.

با اجرای طرح ثبت تلفن‌های همراه در شبکه ارتباطی کشور که با هدف پیشگیری از قاچاق گوشی تلفن همراه، تحقق حقوق مصرف‌کنندگان، واردکنندگان قانونی و فروشندگان مجاز درحال اجراست، مسوولان امیدوارند که امکان قاچاق گوشی و ورود غیرمجاز تجهیزات سیم کارت خور از بین برود.

به نحوی که وزیر ارتباطات گفته است که از زمان اجرای طرح رجیستری تاکنون واردات انواع گوشی از مبادی مجاز به کشور با رشد ۴۰۰درصدی و ورود گوشی‌های قانونی ساخت شرکت اپل به کشور با رشد حدود یک هزار درصد همراه بوده است.

تمامی خریداران گوشی و تبلت برندهای اعلام شده در هنگام خرید باید از اصالت آن مطمئن شوند؛ نحوه تشخیص اصل یا قاچاقی بودن گوشی به این صورت است که خریدار باید ابتدا شناسه ۱۵رقمی (IMEI) را که روی جعبه دستگاه قابل مشاهده است به شماره ۷۷۷۷ پیامک کند یا با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* و انتخاب گزینه استعلام اصالت قبل از خرید و پرداخت هزینه از اصالت گوشی مطمئن شود.

پس از این مرحله گوشی یا تبلت خریداری شده باید در شبکه اپراتوری نیز فعال شود که برای این کار خریدار باید کد فعال‌سازی(Activation Code) را در هنگام خرید از فروشنده دریافت کند؛ به خریداران توصیه می‌شود برای پیشگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی، کد فعال‌سازی را بلافاصله استفاده و دستگاه را فعال کنند.

برای این فعال‌سازی لازم است، خریدار کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری کرده و عدد مربوط به گزینه فعال‌سازی را انتخاب کند. پس از آن شناسه بین‌المللی ۱۵رقمی(IMEI) گوشی، کد فعال‌سازی مربوط به آن و شماره سیم‌کارتی که می‌خواهد از آن استفاده کند را به ترتیب وارد ‌کند. پس از تایید اطلاعات وارد شده، پیام موفقیت‌آمیز بودن فرآیند، روی صفحه گوشی دیده می‌شود.

خریداران توجه داشته باشند که تمامی مراحل استعلام باید از طریق خودشان صورت گیرد و پس از اطمینان از اصالت گوشی مورد نظر و قانونی و استاندارد بودن آن تلفن همراه مورد نظر خود را خریداری کنند.

خریداران پس از خرید گوشی تلفن همراه یا سایر کالاهای سیم‌کارت خور بهتر است با شماره‌گیری کد دستوری #۰۶#*، شناسه بین‌المللی ۱۵رقمی (IMEI) گوشی را دریافت کرده و آن را با شناسه ثبت شده روی جعبه دستگاه مطابقت دهند و از یکسان بودن آن مطمئن شوند.

توجه به این نکته نیز ضروری است که گوشی‌های دو سیم کارته دارای دو شناسه IMEI و گوشی‌های چند سیم کارته دارای چند IMEI هستند.

از سوی دیگر کاربران باید به این نکته توجه کنند که پس از فعال‌سازی، تلفن همراه فقط روی سیم‌کارت فعال شده قابلیت استفاده از شبکه را خواهد داشت و در صورتی که دارنده گوشی یا تجهیز بخواهد از سیم‌کارت دیگری استفاده کند باید فرآیند انتقال بهره‌بردار را با شماره‌گیری کد دستوری #۷۷۷۷* و ارسال عدد مربوط به گزینه انتقال بهره‌بردار انجام دهند؛ در غیر اینصورت تلفن همراه روی سیم‌کارت جدید فقط به مدت ۳۰روز قابل استفاده خواهد بود.

در همین حال گوشی‌های برندهای اعلام شده که درحال حاضر در شبکه اپراتورها فعال هستند، درصورت تعویض سیم‌کارت باید فرآیند انتقال مالکیت را انجام دهند.

 

ارسال نظر