اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۱۹ - ۰۰:۴۸:۰۲
کد خبر: ۱۱۶۶۴۱

وزیر ارتباطات: فضای مجازی فقط یک پیام رسان نیست

 مهر|  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید براینکه فضای مجازی فقط یک پیام رسان نیست و ابعادی فراتر را در برمی‌گیرد، گفت: نتیجه مقابله با فضای مجازی، شکست است.

محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به اینکه در گذشته در حوزه فناوری‌ها جایگاهی نداشتیم و ورود تکنولوژی به کشور با هدف مصرف گرایی انجام می‌شد، اظهار داشت: امروز جوانان ایرانی در تکنولوژی و فناوری حرف‌هایی در دنیا دارند و شاید به لحاظ کار گروهی مشکل داشته باشیم ولی تربیت یافتگان دانشگاهی ما درسطح نخبگان دنیا هستند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از دستاوردهای بی‌نظیر بشر را فضای مجازی عنوان کرد و افزود: فضای مجازی فقط یک پیام رسان نیست و ابعاد و عمق آن از چیزی که امروز می‌بینیم فراتر است و تحلیل اقتصاددانان بزرگ دنیا این است که ما به زودی با انقلاب صنعتی چهارم مواجه هستیم. جهرمی با بیان اینکه در آینده با مفهوم جدیدی به نام اقتصاد دیجیتال مواجه می‌شویم، افزود: در آینده با تغییر سبک حکمرانی، زندگی و فرهنگ مواجه می‌شویم بطوری که جاری شدن تکنولوژی در زندگی بشر تغییرات شگرفی را به وجود می‌آورد.

مگاپهپاد مسافربر چینی آزمایش شد

 ورج| یک شرکت چینی تصاویری از آزمایش یک مگاپهپاد منتشر کرده که در چین مسافر جابه‌جا کرده است. شرکت EHang تصاویری از یک مگاپهپاد منتشر کرده که با حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتر برساعت برای نخستین‌بار در چین مسافر جابه‌جا می‌کند.

 این شرکت اعلام کرده طی چهار سال اخیر مگاپهپادEhang184 را با حضور ۴۰ مسافر مختلف آزمایش کرده است. مسافر می‌تواند مقصد خود را در نمایشگر لمسی جلوی صندلی خود تعیین کند و سپس پهپاد بطور خودکار او را به نقطه مورد نظر می‌برد.  مگاپهپاد (که در حقیقت یک کوادکوپتر است)، در شرایط آب وهوایی مختلف از جمله گرمای شدید و مه، در شب و طی تندباد درجه ۷ آزمایش شده است. این آزمایش‌ها برای نسخه‌های تک و دو سرنشین پهپاد انجام شده است. قرار است ماه جاری این مگاپهپاد در World Government Summit در دوبی رونمایی شود. البته خبر هنوز تایید نشده است.

 به هرحال مگاپهپاد مذکور می‌تواند ۳۰۰ متر بطور عمودی بالا رود و ۲۳۰ کیلوگرم بار حمل کند.

قلم هوشمند «اپل» در هوا طراحی می‌کند

 نیواطلس| یک شرکت فناوری حق امتیاز اختراع قلمی هوشمند را ثبت کرده که به وسیله آن می‌توان روی سطوح غیر هوشمند و حتی در هوا نیز طراحی کرد.

 در حال حاضر قلم هوشمند اپل فقط با دستگاه iPad Pro کار می‌کند، اما به نظر می‌رسد این شرکت برنامه‌های وسیع‌تری برای آن در نظر دارد. آخرین حق امتیاز اختراع ثبت شده شرکت نشان‌دهنده دستگاهی است که می‌تواند روی هر سطح و حتی روی هوا هم بنویسد. قابلیت نوشتن روی هوا به وسیله حسگرهای دوربین روی لپ‌تاپ یا مانیتور فعال می‌شود. در توضیح این حق امتیاز آمده است: «ایجاد محتوا با استفاده از دستگاه الکترونیکی روی سطوح غیر الکترونیکی». این توضیح نشان می‌دهد از همین فناوری می‌توان روی کاغذ معمولی نیز استفاده کرد. مهندسان اپل در حق امتیاز روش دیگری را نیز ذکر کرده‌اند. در روش دوم نوک قلم به فشار حساس است و می‌تواند ضربات و حرکات آن را ثبت کند. فرد می‌تواند به راحتی این قلم را در فضای سه بعدی حرکت دهد و به این ترتیب طراحی‌های دو و سه بعدی انجام دهد. در این حق امتیاز قلم برای طراحی اشیای سه بعدی و حتی یادداشت‌نویسی در لپ‌تاپ به کار می‌رود. بنابراین چنین دستگاهی احتمالا قابلیت‌های متعددی خواهدداشت.

رییس سابق «اینتل» شرکت تولید تراشه تاسیس کرد

وی‌تری| رنه جیمز رییس سابق شرکت اینتل شرکت جدیدی برای تولید تراشه به نام Ampere تاسیس کرده است. این شرکت در نخستین گام تراشه‌های سرور مبتنی بر معماری ARM تولید کرده است. تراشه جدید این شرکت 64 بیتی و از نوع v8-A است و سرعت آن به 3.3 گیگاهرتز می‌رسد. یک ترابایت حافظه از جمله دیگر ویژگی‌های این تراشه 125 واتی است. این مدیر زن سابق اینتل معتقد است تاسیس یک شرکت تازه تولید تراشه فرصت تازه‌یی است و طراحی و عرضه تراشه‌های جدیدی را ممکن می‌کند که تا به حال وجود نداشته‌اند و لذا وی تصمیم گرفت تا این چالش را بپذیرد. هنوز قیمت این تراشه و برخی جزئیات فنی دیگر آن اعلام نشده ولی شرکت سازنده مدعی است سرعت عملکرد و کیفیت این تراشه در حد بسیار مطلوبی است و می‌تواند تراشه‌های رقیب را پشت سر بگذارد. Ampere مورد پشتیبانی شرکت خصوصی Carlyle Group نیز هست که رنه جیمز قبلا در آن شاغل بوده است. البته میزان حمایت مالی شرکت‌های خصوصی و تجاری از این شرکت نوپا اعلام نشده است.

«نوقا» محبوب‌ترین نسخه اندروید لقب گرفت

ورج| نسخه نوقا سیستم عامل اندروید محبوب‌ترین نسخه از این سیستم عامل لقب گرفت و تازه‌ترین نسخه اندروید موسوم به Oreo رتبه‌یی بهتر ازششم کسب نکرده است. در حال حاضر 28.5 درصد از کاربران از این نسخه از اندروید استفاده می‌کنند. یافته‌های خود گوگل نشان می‌دهد Android, 6.0 Marshmallow که در سال 2015 عرضه شد رتبه دوم را در اختیار دارد و توسط 28.1 درصد کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد. اندروید 8 تنها در 1.1 درصد از گوشی‌های هوشمند به کار گرفته می‌شود و محبوبیت زیادی ندارد، البته پیش‌بینی می‌شود این درصد در ماه‌های آینده افزایش یابد. همچنین اندروید 7 مورد استفاده 22.3 درصد کاربران و اندروید 7.1 مورد استفاده 6.2 درصد از کاربران گوشی‌های اندرویدی است. دو نسخه Lollipop 5.0 و 5.1  هم در مجموع 24.6 درصد از کاربران را از آن خود کرده‌اند. نسخه‌های کیت‌کت و جلی بین هم 12 و 5 درصد کاربر دارند و

 Ice Cream Sandwich و Gingerbread هم به ترتیب 0.4 و 0.3 درصد کاربر دارند.

 

ارسال نظر