اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۳۱۴

 اقتصاد فضایی به ۶۴۰ میلیارد دلار می‌رسد

مهر  رییس سازمان فضایی ایران گفت: براساس پیش‌بینی‌ها تا افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ حجم اقتصاد صنعت فضایی به ۶۴۰ میلیارد دلار می‌رسد. مرتضی براری در مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری فضایی با اشاره به برنامه‌های کشور برای دستیابی به اقتصاد فضا گفت: براساس آمارهای بین‌المللی، اقتصاد فضا در ۱۰سال گذشته از رشد ۱۰۰درصدی برخوردار بوده که به مراتب از متوسط رشد اقتصاد جهان بیشتر بوده است. وی گفت: درحال حاضر حجم اقتصاد صنعت فضایی بالغ بر ۳۴۰میلیارد دلار است که در برخی پیش‌بینی‌ها تا افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ به ۵۱۰ و حتی ۶۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید که این نمایانگر رشد حداقلی ۵۰ درصدی در ۸ سال آینده است. رییس سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: برآورد می‌شود تعداد ماهواره‌های در مدار زمین حدود ۱۵۰۰ ماهواره است که تا ۲۰ سال آینده به حدود ۲۰ هزار ماهواره خواهد رسید. این موضوع نمایانگر گسترش حجم فعالیت‌های فضایی در کشورهای مختلف است. معاون وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه‌های کشور برای ایجاد کسب وکارهای جدید در اقتصاد فضایی و در جهت تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: تلاش می‌کنیم در برنامه راهبردی فضایی کشور تا افق ۱۴۰۴ علاوه بر جهت‌گیری‌های توسعه فناوری، ورود و توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی و ایجاد کسب وکارهای جدید دانش‌بنیان را نیز تسهیل کنیم.

 شکست «هوآوی» در بازار تلفن همراه

اندروید‌هدلاین  هوآوی که امیدوار بود، گوشی هوشمند جدید مجهز به فناوری ۵Gاش را برای نخستین ‌بار در بازار امریکا به فروش برساند، حالا تحت تاثیر فشارهای سیاسی و نگرانی‌های امنیتی دولت این کشور از موفقیت در فروش این محصول ناامید شده است. ورایزن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای فعال در ایالات متحده امریکا که قصد داشت با فروش گوشی‌های جدید پرچمدار شرکت چینی هوآوی (میت ۱۰پرو) را در بازار امریکا به فروش برساند حالا مجبور شده به خاطر فشارهای سیاسی و افزایش نگرانی‌های مربوط به امنیت سایبری گوشی‌های چینی، همکاری و معامله خود را با هوآوی به هم بزند و از برقراری نسل پنجم اینترنت ۵G  با استفاده از گوشی‌های جدیدی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند، مایوس شود. در سال‌های اخیر اطلاعات محرمانه بسیاری از کارمندان و مدیران فعال در کاخ سفید و سایر دستگاه‌های دولتی ایالات متحده امریکا افشا شد و دولت این کشور را با مشکلات بسیاری مواجه کرد، از این رو قانون‌گذاران این کشور لایحه‌یی را برای افزایش امنیت سایبری و جلوگیری از افشای اطلاعات محرمانه گوشی‌های کارمندان دولت ارائه دادند که در آن خریداری وسائل الکترونیکی به خصوص گوشی‌های ساخت شرکت‌های هوآوی و زد تی‌ای توسط تمامی کارمندان، کارکنان و مدیران در سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی، ممنوع اعلام شد. طبق این لایحه، تمامی دستگاه‌های دولتی از خرید و استفاده گوشی‌های همراه چینی که به گفته آنها از امنیت سایبری کمتری در قبال افشای اطلاعات محرمانه برخوردار است، منع خواهند شد.

 روتر امنیتی همه‌کاره هکرها را آچمز می‌کند

دیجیتال‌ترندز  امروزه اکثر کاربران ابزار متصل به اینترنت از نرم افزارهای ضدویروس برای تامین امنیت خود استفاده می‌کنند اما این روش با از راه رسیدن اینترنت اشیا چندان کارساز نیست. در چند سال اخیر بلندگوها، قفل‌های درب، لامپ‌ها، دوربین‌ها و... به اینترنت متصل شده‌اند و با روش‌های سنتی نمی‌توان از آنها در برابر نفوذ هکرها و کلاهبرداران اینترنتی محافظت کرد. شرکت بیت دیفندر برای مقابله با این چالش محصول جدیدی به نام باکس یا جعبه تولید کرده که ترکیبی از یک روتر خانگی و نرم‌افزار امنیتی است و علاوه بر تقسیم اینترنت خانگی، تمامی ابزار متصل به شبکه را برای شناسایی آسیب‌پذیری‌های احتمالی همچنین هشدار در مورد نفوذ ناخواسته اسکن می‌کند. نصب این دستگاه ساده بوده و حدود ۵ دقیقه به طول می‌انجامد. باکس می‌تواند کل شبکه وای- فای خانگی را کنترل و بررسی کند و داده‌های درحال تبادل در آن را برای مقابله با نفوذ هکرها تحت نظر قرار دهد. استفاده از این دستگاه تاثیری بر سرعت دسترسی به اینترنت نمی‌گذارد و باعث اختلال در عملکرد لپ‌تاپ، بلندگوهای هوشمند، لوازم خانگی و غیره نمی‌شود. با خرید این دستگاه کاربران از نصب نرم‌افزارهای امنیتی روی رایانه، گوشی و... بی‌نیاز می‌شوند.

 لپ‌تاپ‌های جدید «سرفیس» با عمر باتری ۱۶ ساعت

پی‌سی‌مگ  شرکت مایکروسافت از تولید مدل‌های جدید لپ‌تاپ سرفیس و سرفیس بوک ۲ با قیمت کمتر و البته قدرت سخت‌افزاری پایین‌تر خبر داده است. حداقل قیمت مدل‌های تازه سرفیس ۷۹۹دلار است که ۲۰۰دلار کمتر از ارزان‌ترین مدل‌های قبلی عرضه شده توسط این شرکت است. در مدل ۷۹۹دلاری به جای استفاده از پردازنده‌های سریع Core i۵ اینتل که قبلا در مدل ۹۹۹دلاری به کار گرفته شده بود از پردازنده m۳ این شرکت با سرعت 1.6گیگاهرتز استفاده شده است. به نظر می‌رسد این لپ‌تاپ ارزان‌تر برای استفاده دانشجویانی مناسب باشد که دوست دارند با پرداخت مبالغی کمتر بتوانند از یک رایانه قابل حمل با قیمت مناسب استفاده کنند. این لپ‌تاپ ۷۹۹دلاری تنها 1.2کیلوگرم وزن دارد و عمر باتری آن به ۱۶ساعت و ۴۴دقیقه می‌رسد که در میان نمونه‌های مشابه کم نظیر است. ۴گیگابایت رم، ۱۲۸گیگابایت حافظه اس اس دی، نمایشگر فوق دقیق با دقت ۲۲۵۶در ۱۵۰۴پیکسل ازجمله دیگر امکانات لپ‌تاپ مذکور است. سیستم عامل نصب شده بر روی این لپ‌تاپ Windows ۱۰ S است که تنها قادر به اجرای برنامه‌های بارگذاری شده از فروشگاه آنلاین مایکروسافت است. البته کاربران با پرداخت ۴۹دلار می‌توانند این سیستم عامل را به سیستم عامل Windows ۱۰ Pro تغییر دهند. مایکروسافت همچنین سرفیس‌بوک ۲ را به قیمت ۱۱۹۹دلار عرضه کرده که ۳۰۰دلار ارزان‌تر از نمونه اولیه این لپ‌تاپ است.

 

ارسال نظر