رانت یا رابطه دولتی؟

۱۳۹۶/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۵۰۸
رانت یا رابطه دولتی؟

گروه دانش و فن  مرجان محمدی

واردات گوشی آیفون توسط یک شرکت وابسته به شستا جنجال آفرین شده است، اینکه چگونه این شرکت توانسته است از وزارت صنعت مجوز واردات بگیرد و از این واردات سود میلیاردی به جیب بزند.

خبر این واردات کار را به جایی رساند که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به آن واکنش نشان داد و در توییتی اعلام کرد که شرکت بازرگانی بین‌المللی تامین اجتماعی دولتی نیست و سهام آن متعلق به بازنشستگان تامین اجتماعی است. مساله‌یی که رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران آن را قبول ندارد و معتقد است که به وزیر ارتباطات اطلاعات غلط داده‌اند.

وی معتقد است مسوولان این شرکت اساسنامه و آیین‌نامه آن را منتشر کند. مگر می‌شود یک شرکت سرمایه‌گذاری در این حجم با میلیون‌ها بازنشسته در اختیار بخش خصوصی باشد!

میر مهدی با اشاره به اینکه واردات آیفون از طریق این شرکت تخلف محض است و باید توضیح دهند که چرا به عنوان بخش دولتی وارد این عرصه شده و در کار بخش خصوصی دخالت کرده‌اند؟

از سویی دیگر طبق قانون فقط شرکت‌هایی می‌توانند اقدام به واردات کالا کنند که کالای خود را گارانتی کنند، حال اینکه گوشی وارد شده توسط شستا را شرکت دیگری گارانتی می‌کند و این تخلف دیگری است که این شرکت در حال انجام آن است.

وی به واردات و ثبت سفارش 10 هزار گوشی توسط این شرکت اشاره کرد و گفت: ‌رقم‌هایی که از سوی وزیر اعلام می‌شود درست نیست، چرا که آمار باید از گمرک گرفته شود. وآیا گمرک و واردات کالا دست وزیر ارتباطات است؟! چرا گوشی‌ها را بدون دغدغه وارد می‌کنند و درجا به نماینده‌های شهرستان می‌دهند و سود آن را نقدا دریافت می‌کنند؟

رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران تصریح کرد: در حال حاضر رجیستری فقط و فقط برای محصولات اپل صورت می‌گیرد و برند‌های دیگر شامل رجیستری نمی‌شوند و این هم مساله‌یی است که وزیر ارتباطات هنوز به آن جواب درستی نداده است و ابهام‌های موجود باعث شده است تا مردم متضرر اصلی این طرح باشند.

وی گفت: ‌با اجرای رجیستری گوشی برند‌های دیگر 300 تا 400 هزار تومان گران شد، دولت در جیب مردم دست کرد و پول را از مردم درآورد. اگر غیر از این است چرا هنوز برند‌های دیگر شامل رجیستری نشده‌اند و هنوز هم قاچاق و غیر قاچاق وارد می‌شوند؟

میر مهدی گفت: رانتی که رجیستری در بازار ایجاد کرده است، ‌تنظیم بازار را به هم زده است، مسوولان شستا در عذر بدتر از گناه اعلام کرده‌اند که می‌خواهند بازار را تنظیم کنند و اقدام به واردات گوشی آیفون کرده‌اند، ‌مگر میوه یا تخم مرغ یا برنج و مواد خوراکی است که مردم مشکل داشته باشند؟!

وی افزود: بخش خصوص می‌تواند بازار تلفن همراه را تنظیم کند و نیاز به دخالت بخش دولتی نیست، بهتر است مسوولان شستا دلیل دیگری را برای کار خود بیاورند.

 سود 700 هزار تومان از واردات هر گوشی آیفون

گفتنی است دو روز پیش سیدمهدی میرمهدی کمجانی، رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در گفت‌وگو با ایلنا گفته بود: براساس اطلاعات موجود، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی یا همان شستا نه تنها با یک شرکت بلکه چند شرکت از این مجموعه در حال سرمایه‌گذاری در صنعت موبایل و واردات موبایل به ایران هستند چرا که سرمایه‌گذاری در این صنعت سود بسیار بالایی دارد اما باید بدانند ورود آنها با رانت می‌تواند صنعت موبایل یا هر کالای دیگری را به خطر بیاندازد.

رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با اشاره به محموله موبایل شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی اظهار داشت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی محموله بزرگی از گوشی‌های برند آیفون را خریداری کرده است که شامل ۱۰هزار دستگاه تلفن همراه برند اپل است که بیشتر محموله را گوشی‌های گران قیمت آیفونX تشکیل داده و بخش کوچکی از این محموله وارداتی به گوشی‌های آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس اختصاص دارد.

وی افزود: با احتساب اینکه ارزش میانگین هر دستگاه موبایل آیفونX و ۸ حدود ۵ میلیون تومان باشد، ارزش محموله موبایل گروه شستا بالغ بر 50میلیارد تومان است.

همچنین سود فروش هر دستگاه آیفونX در بازار ایران ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است و همین مساله باعث شده تا گروه سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی وارد این صنعت شود تا بتواند درآمد بالایی کسب کند.

رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران تاکید کرد: هیچ اطلاعاتی از کشور مبدا واردات این گوشی‌های آیفون در دست نیست و مشخص نیست که این گوشی‌ها از امارات یا چین خریداری شده است.

میر مهدی درباره چگونگی واردات آیفون توسط تامین اجتماعی گفت: تامین اجتماعی فقط یک سرمایه‌گذار است و به این دلیل که پول بسیار زیادی دارد وارد این صنعت شده و در انتها سود خود را برداشت می‌کند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با رانتی که رجیستری ایجاد کرده به سراغ یکی از نماینده‌های برند اپل در ایران می‌روند و پول خود را در اختیار آنها قرار می‌دهند و از سود کلان واردات این گوشی‌ها درآمد کسب می‌کنند.

وی تاکید کرد: در ایران سرمایه‌گذاری در واردات گوشی آیفون بهترین فرصت برای درآمد زایی است چرا که بسیاری از تلفن‌های آکبند برند اپل که به نام کالای اصلی وارد بازار ایران می‌شود و دارای گارانتی معتبری است، کالای ریفر یا همان دست دومی است که مشکلی داشته و توسط کارخانه بازسازی شده است. در هیچ نقطه‌یی از دنیا نمی‌خواهند مشتری کالای نامناسب استفاده کند اما سودجویانی در ایران برایشان مهم نیست که آیفون اصلی به مشتری تحویل دهند یا کالا ریفر باشد.

میر مهدی با اشاره به طرح رجیستری موبایل گفت: رجیستری موبایل یک اشتباه محض است که توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرایی شد و حالا به لطف وزیر یک عده در بخش خصوصی و دولتی با رانت‌ها میلیاردر شده‌اند. طرح رجیستری تلفن همراه به دلیل اینکه با برند اپل شروع شد، باعث وسوسه سرمایه‌گذاران در واردات گوشی‌های آیفون و ایجاد انحصار در بازار موبایل شده است که می‌تواند بازار را از ثبات خارج کند و به صنعت ضربه وارد کند.

 واردات آیفون را به خاطر تنظیم بازار انجام دادیم

در همین حال مدیر روابط عمومی شرکت بین‌المللی بازرگانی تامین اجتماعی در واکنش به اخبار منتشره پیرامون واردات گوشی آیفون از سوی سازمان تامین اجتماعی گفت: در راستای تنظیم بازار و جلوگیری از کاهش واردات گوشی‌های تلفن همراه قاچاق، مدت‌ها قبل از اجرای طرح رجیستری و افزایش قیمت تلفن همراه در بازار، این شرکت در خردادماه جاری اقدام به اخذ مجوز واردات محصولات اپل کرده و فعالیت این شرکت در حوزه تلفن همراه هیچ ارتباطی با اجرای طرح رجیستری و افزایش قیمت تلفن همراه در بازار ندارد.

شرکت بازرگانی بین‌المللی تامین اجتماعی زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اظهارات رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران درباره فعالیت یکی از شرکت‌های سازمان تامین اجتماعی درخصوص واردات گوشی آیفون که در برخی رسانه‌ها منعکس شده است، اعلام کرد: شرکت بازرگانی تامین اجتماعی بصورت قانونی و رسمی پس از دریافت کلیه مجوزهای لازم از مراجع مربوطه به ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نسبت به واردات و پشتیبانی این نوع گوشی اقدام کرده است.

 مدیر روابط عمومی شرکت بازرگانی بین‌المللی تامین اجتماعی با اشاره به اعلام اسامی شرکت‌های دارای مجوز از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰ شرکت مجاز به ثبت سفارش، واردات و ارائه خدمات پس از فروش گوشی‌های آیفون در ایران هستند که از جمله این شرکت‌ها، شرکت بازرگانی بین‌المللی تامین اجتماعی (با گارانتی سیب طلایی هوشمند) دارای تمامی مجوزها و ضوابط لازم است.

وی افزود: یکی از وظایف شرکت بازرگانی بین‌المللی تامین اجتماعی به عنوان شرکت تخصصی بازرگانی و امانتداری بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، اقدام در راستای سیاست‌های کلی دولت و سازمان تامین اجتماعی و حفظ و صیانت از اموال عمومی در چارچوب قوانین جاری کشور است.

مدیر روابط عمومی شرکت بین‌المللی بازرگانی تامین اجتماعی تصریح کرد: بر این اساس و برای تنظیم بازار و جلوگیری از کاهش واردات گوشی‌های تلفن همراه قاچاق، مدت‌ها قبل از اجرای طرح رجیستری و افزایش قیمت تلفن همراه در بازار، این شرکت وفق‌نامه شماره ۳۷۰/۹۶/۱۰۲۸۶ در تاریخ ۹۶/۰۳/۱۳ سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان اقدام به اخذ مجوز واردات محصولات اپل کرده و فعالیت این شرکت در حوزه تلفن همراه هیچ ارتباطی با اجرای طرح رجیستری و افزایش قیمت تلفن همراه در بازار ندارد و صرفا به عنوان بازوی یاری رسان دولت در راستای تنظیم بازار و جلوگیری از قاچاق بوده است.

 

ارسال نظر