دست در جیب مشترکان

۱۳۹۶/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۶۹۷
دست در جیب مشترکان

گروه دانش و فن  مرجان محمدی

تعرفه‌های جدید اینترنت که چندی است از سوی شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت اجرایی شده است با اعتراض و گلایه کاربران مواجه شده است به‌طوری که بسیاری از کاربران با مراجعه به صفحه اینستاگرام وزیر ارتباطات خواستار بازگشت تعرفه‌ها به حالت قبل شدند، مساله‌یی که وزیر ارتباطات آن را نپذیرفت و به کاربران اعلام کرد کمی صبور باشند و مطمئن باشند که تعرفه‌های جدید به نفع آنهاست.

اما به نظر می‌رسد، تعرفه‌های جدید اینترنت فقط و فقط به نفع شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت است و در این بین برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت با سوءاستفاده از تعرفه‌های جدید و بدون هیچ اطلاع‌رسانی هزنه‌های کلانی را از مشترکان خود دریافت می‌کنند. به عنوان مثال یک شرکت ارائه‌دهنده اینترنت در صورت‌حسابی که برای یک کاربر خود ارسال کرده است، مبلغ پرداختی را 116 هزار اعلام کرده و کاربر با پرداخت مبلغ مشاهده می‌کند که اینترنتش متصل نمی‌شود با تماس با اپراتور مشخص می‌شود که مبلغ پرداختی مربوط به ترافیک شبانه از یک بامداد تا 8 صبح است و برای استفاده از اینترنت در روز باز هم باید مبلغی را متناسب با حجمی که می‌خواهد پرداخت کند، اما نکته در اینجاست که در نرم افزاری که رقم پرداختی را به کاربر یا مشترک اعلام می‌کند عنوان نشده که رقم 116هزار تومان بایت ترافیک شبانه است!!!! و کاربر بی‌خبر از همه جا وقتی رقم را پرداخت کرد طی تماس با اپراتور متوجه می‌شود که چه کلاهی بر سرش رفته است و پس از اعتراض اپراتور اعلام می‌کند که اگر طرح را کنسل کند رقم پرداختی باز نمی‌گردد و سوخت می‌شود و نکته بعدی اینکه طبق گفته اپراتور نرم‌افزار به‌روز نشده است تا در آن ترافیک شبانه ذکر شود. حال اینکه طبق گفته شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت این تعرفه‌ها مطابق با مصوبه جدید است. حال مهم‌ترین سوالی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که این طرح به نفع کاربر است یا شرکت ارائه‌دهنده اینترنت؟ به‌طور قطع جواب سوال گزینه دوم یعنی شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت است. حال اصرار وزیر ارتباطات بر صبوری کاربران از چه رو است نامشخص است.

از سوی دیگر با یک حساب سر انگشتی می‌توان فهمید که به‌طور تقریبی هزینه مشترکان بین 20 تا 25 درصد بسته به سرویس و شرکتی که اینترنت را دریافت می‌کنند افزایش پیدا کرده است، دقیقا خلاف صحبت‌های وزیر ارتباطات. چرا که وی در پستی اعلام کرده بود: در قیاس با تعرفه قبلی، حداقل حدود 30درصد کاهش هزینه با اجرای این طرح برای کاربران پیش‌بینی می‌شود. اطمینان داشته باشید که حتی با وجود مفهوم مصرف منصفانه بیش از 80درصد کاربران دیگر نیازی به خرید حجم یا پرداخت هزینه اضافه نخواهند داشت. همچنین سرعت خریداری شده بایستی بوسیله شرکت‌ها تضمین شود و اشتراک بین تعداد زیاد کاربر در اینجا معنا ندارد. او همچنین از کاربران خواست تا کمی صبوری کنند تا شرکت‌ها طرح‌های خود را ارائه کنند و اطمینان داد که دیدگاه‌های جمع زیادی از مصرف‌کنندگان (در این طرح) لحاظ شده است.

اما با گذشت بیش از یک ماه از این مدل جدی اینترنت و تعرفه‌های جدی به نظر می‌رسد کاربرانی که از تعرفه‌های جدید اینترنت ناراضی هستند به مراتب بیشتر از کاربرانی است که از آن راضی باشند، و از همین رو است که کاربران خواستار بازگشت تعرفه‌ها همانند گذشته هستند و معتقدند با هزینه بیشتر نه تنها اینترنت با سرعت بالا و با کیفیتی دریافت نمی‌کنند بلکه به مراتب سرعت اینترنت پایین‌تر آمده است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد، نظر برخی کاربران که پیش از این اعلام کرده بودند با مصوبه جدید سرویس‌های پرسرعت غیرحجمی وضعیت اینترنت در ایران بدتر خواهد شد، درست از آب در آمده است، ‌چرا که خدمات نامحدود و رایگان اینترنت شبانه و برخی امتیازهایی که پیش از آن کاربران در یافت می‌کردند، حذف شده است و در شرایط فعلی و با مصوبه جدید هزینه‌هایی از مشترکان دریافت می‌شود که هیچ‌گونه ضرورتی ندارد و به جای اینکه این مصوبه جدید به نفع کاربران باشد محل درآمد و سود بالایی برای شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت شده است.

 اما بد نیست بدانید، اینترنت حجمی از اواخر دوره وزارت محمو د واعظی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم مطرح شد؛ امری که از همان اول کار با اشکالاتی مواجه شد به‌طوری ‌که اجرای آن‌که یکی از خواسته‌های جدی محمود واعظی بود در دوره وزارت او محقق نشد و کار به معاون جوان او و وزیر ارتباطات بعدی محول شد.  پیش از این نیز طرح غیرحجمی تعرفه سرویس‌های ثابت البته قبل از این و در اواخر دوره دولت یازدهم هم تا مرحله اجرایی شدن پیش رفت اما به دلیل اعتراض مشترکان و مناسب نبودن تعرفه‌ها، ادامه نیافت، به‌طوری که محمود واعظی وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به اعتراض کاربران به تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت از توقف اجرای پیشنهاد مطرح شده خبر داده و گفته بود: با توجه به اینکه پیشنهاد مطرح شده در خصوص تعرفه‌های اینترنت ثابت مبتنی بر اتصال مورد استقبال کاربران قرار نگرفته و این مصوبه هنوز مراحل اداری و ابلاغ را طی نکرده و اجرایی هم نشده است، قرار شد اجرای آن متوقف شود دستور دادم کمیته بررسی تعرفه‌ها مجددا پیشنهادی با رعایت منافع و مصالح کاربران تهیه و ارائه کند.

در آن زمان هم محمدجواد آذری‌جهرمی در مقام مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت درصفحه اینستاگرامش اعلام کرده بود که با توجه به اعتراضات و نیز اینکه اطلاع دارم که تمام تلاش صورت گرفته برای مصوبه جدید، رضایت مردم بوده است، با ارسال نامه‌یی از دکتر واعظی خواستم مصوبه جدید تعرفه تا بررسی بیشتر متوقف شود، امیدوارم موافقت کنند که با موافقت وزیر وقت نیز مواجه شد. اما اشکالات چه بود که وزیر فعلی امروز و معاون سابق خواستار توقف آن شد؟! چرا اینترنت غیرحجمی که قرار بود کاربران را از دغدغه‌های سرعت پایین و کیفیت بد اینترنت برهاند، نتوانست آن طور که باید و شاید مقبول واقع شود؟ چرا هزینه کاربران به جای کاهش یافتن به یک‌باره افزایش یافت و در حال حاضر کاربران ترجیح می‌دهند که تعرفه‌های اینترنت همانند گذشته لحاظ شود؟ و در این بین چرا شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت که از ایتدا با این طرح مخالف بودند به یک‌باره موافق طرح شدند و بدون آگاهی کاربران هزینه‌هایی را برای خدماتی که کاربران به ندرت از آن استفاده می‌کنند، دریافت می‌کنند؟!

گفتنی است برای نگارش این گزارش تماس‌هایی با برخی مدیران شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت صورت گرفت که از جانب آنها بی‌ پاسخ ماند.

 

 

ارسال نظر