اینترنت چنگی به دل نمی‌زند

۱۳۹۶/۱۰/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۲۲۱
اینترنت چنگی به دل نمی‌زند

گروه دانش و فن  مرجان محمدی

طی چند روز اخیر اینترنت در ایران با مشکلات عدیده‌یی مواجه شده است بطوری که در برخی مواقع از سوی کاربران گزارش‌هایی مبنی بر قطعی کامل نیز اعلام شده است، این در حالی است که چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش سرعت اینترنت به کاربران خبر داده بود و با مصوبه‌یی که به‌تازگی نیز به تصویب رسیده است این وعده به کاربران داده شد تا با توجه به اینترنتی که مصرف می‌کنند از آنها هزینه دریافت می‌شود. اما اجرایی شدن این مصوبه آنطور که وزیر ارتباطات آن را به کاربران قول داده بود میسر نشد، چرا که به محض اجرایی شدن کاربران در صفحه اینستاگرام وزیر حاضر شدند و با نوشتن کامنت‌هایی از گرانی و به صرفه نبودن اینترنت گلایه و شکایت کردند و خواستار بازگشت تعرفه‌ها به قبل شدند، مساله‌یی که وزیر ارتباطات به آن واکنش نشان داد و بازهم اعلام کرد که نحوه محاسبه با تعرفه‌های جدید به نفع کاربران است، اما هر روز که از اجرای این تعرفه می‌گذرد کاربران بیشتری از این مصوبه ابراز نارضایتی می‌کنند.

از سویی اعتراض کاربران هنوز ادامه دارد که بسیاری از کاربران به بحث حجم خوری اینترنت اشاره می‌کنند و می‌گویند مطابق با هزینه‌یی که پرداخت می‌کنند از اینترنت استفاده نمی‌کنند و حجم‌هایی که به آنها داده می‌شود به یک‌باره تمام می‌شود واین در حالی است که شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت بحث حجم‌خوری را قبول ندارند و معتقدند که کاربران حجم‌های خریداری شده را مصرف می‌کنند، مساله‌یی که تا به امروز اعتراض‌های فراوانی را به همراه داشته است و حتی با ورود رگولاتوری به این مبحث هنوز پاسخ مشخصی به آن داده نشده است.

حال در شرایطی که وزیر جوان ارتباطات دولت دوازدهم وعده اینترنت پرسرعت و کاهش تعرفه‌ها را داده بود نه تنها خبری از افزایش سرعت اینترنت کام کاربران را شیرین نکرده است بلکه با اتفاق‌های پیش آمده سرعت اینترنت به حداقل رسیده است و حتی در برخی مناطق و در ساعت‌های مشخص اینترنت قطع و وصل می‌شود. مساله‌یی که وزیر ارتباطات نیز آن را تایید کرده است، این در حالی است که به واسطه قطع و وصل‌های پی در پی و سرعت بسیار پایین و کند اینترنت کسب و کار‌های اینترنتی با اختلال و ضررهای زیادی مواجه شده است و این در حالی است که برخی شبکه‌های اجتماعی نیز فیلتر شده است و کاربران در صورت دارابودن اینترنت می‌توانند با فیلترشکن به این شبکه‌ها دسترسی داشته باشند، هرچند که وزیر ارتباطات روز گذشته اعلام کرد که فعالیت‌های شبکه‌های مجازی در نقاطی که آرامش به آنها بازگشته است از سر گرفته می‌شود و در حال پیگیری این مساله با شورای امنیت کشور هستیم.

گفته می‌شود فعالان کسب و کارهای اینترنتی با اختلال‌های پیش آمده شغل‌هایی را که ایجاد کرده بودند از دست داده‌اند و حتی نصب فیلترشکن نیز نتوانسته به آنها کمک کند. از سوی دیگر پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا به کاربران هشدار داده است که برخی فیلترشکن‌ها نه تنها ابزار جاسوسی هستند، بلکه باعث انتشار بدافزار، ویروس و شنود ترافیک می‌شوند.

پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا نیز در این باره تاکید دارد که « هر فیلترشکن به محض اجرا روی سیستم، چندین پورت را برای اجرای دستورات باز می‌کند و جالب است که هیچ شرکت امنیتی در هیچ کجای دنیا، امنیت استفاده از VPN و دیگر فیلترشکن‌ها را تایید نکرده است. کاربران کامپیوتر باید بدانند که ممکن است فیلترشکن‌ها خود نوعی تروجان یا کی‌لاگر باشند که اطلاعات مربوط به نام کاربری و رمز عبور افراد را در اختیار سرور خارجی قرار دهند.

این روزها هر شرکت تجاری ناامن و نامعتبر با نازل‌ترین قیمت یک vpn را برای ارائه به افراد روی سایت خود برای دانلود قرار می‌دهد که استفاده از آنها اصلا منطقی نیست و هیچ توجیه عقلانی ندارد. بنابراین اگر به حریم خصوصی خود و محرمانگی داده‌های کامپیوتر خود اهمیت می‌دهید، نباید از فیلترشکن‌های ناامن استفاده کنید.»

از سوی دیگر به ویژه با توجه به بیشتر بودن تعداد بدافزارهای طراحی شده برای دستگاه‌های اندرویدی، امکان سوءاستفاده از این دستگاه‌ها بیشتر است.

بنابراین کاربران باید در نصب افزونه‌های فیلترشکن و کلیک کردن روی لینک‌های که با عنوان فیلترشکن انتشار یافته‌اند احتیاط کنند.

در هر صورت اوضاع اینترنت در کشور چنگی به دل نمی‌زند و کاربران با وجود هزینه بالایی که پرداخت می‌کنند، خدمات مورد نظر و متعارفی دریافت نمی‌کنند و وعده‌های وزیر ارتباطات و مسوولان نیز هنوز اجرایی نشده است.

 

ارسال نظر