اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۷۵۷

پیش‌ثبت‌نام کارت هوشمند ملی رایگان شد

شرکت ملی پست در راستای تاکید وزیر ارتباطات و برای تسهیل در ارائه خدمات مربوط به کارت هوشمند ملی و رفاه حال شهروندان، پیش‌ثبت‌نام و نوبت‌گیری در واحدهای پستی دولتی سراسر کشور را رایگان اعلام کرد.

ترابی - مدیرکل دفتر روابط عمومی شرکت پست - بیان این مطلب گفت: به دنبال بازدید روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از منطقه پستی جنوب غرب تهران و بررسی روند ارائه خدمات مربوط به کارت هوشمند ملی و همچنین براساس تصمیم جدید مدیران ارشد شرکت ملی پست؛ ارائه خدمات مربوط به پیش‌ثبت‌نام و نوبت‌گیری کارت هوشمند ملی در واحدهای پستی سراسر کشور به صورت رایگان انجام خواهد شد. وی تصریح کرد: براین اساس، امکانات لازم اعم از رایانه و خطوط ارتباطی در محل‌های مناسب واحدهای پستی ارائه‌دهنده خدمات کارت هوشمند ملی در سراسر کشور قرار گرفته است تا متقاضیان بتوانند پیش‌ثبت‌نام را شخصا و بدون پرداخت هزینه نیز انجام دهند. ترابی در ادامه یادآور شد فرآیند ثبت‌نام کارت هوشمند ملی از طریق سامانه سازمان ثبت احوال کشور نیز به صورت رایگان انجام می‌شود.

شناسایی روش ساده برای هک خودپردازهای بانکی

 نئووین| با گذشت بیش از ۱۵ سال از عرضه ویندوز ایکس‌پی این سیستم عامل به علت آسیب‌پذیری‌های امنیتی خود کماکان قربانی می‌گیرد.

سیستم عامل ویندوز ایکس‌پی هنوز روی بسیاری از خودپردازهای بانکی در سراسر جهان و از جمله روسیه نصب بوده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

استفاده از سیستم عامل یادشده می‌تواند امنیت زیرساخت‌های بانکی را به خطر بیندازد و موجب حمله به آنها شود. به تازگی یک وب‌سایت روسی به نام Habrahabr اعلام کرده که خودپردازهای بانکی مجهز به ویندوز ایکس‌پی در این کشور به سادگی قابل هک کردن هستند و افراد می‌توانند با اتصال صفحه کلید به آنها و ۵ بار فشاردادن دکمه شیفت داده‌های آنها را سرقت کنند. این روش هک که به Sticky Keys مشهور شده، به هکرها امکان می‌دهد به رابط کاربری ویندوز ایکس‌پی در خودپردازهای بانکی دسترسی یابند و از جمله با استفاده از منوی استارت و تسک‌بار فعالیت‌های غیرقانونی انجام دهند. از همین طریق می‌توان بدافزارهایی به درون خودپردازها تزریق کرد و حتی یک خودپرداز را بطور کامل از کار انداخت. گفته می‌شود سوءاستفاده از برخی خودپردازهای بانک دولتی روسی Sberbank به همین طریق صورت گرفته است.

ساخت تراشه مخصوص آزمایش‌های فیزیک کوانتوم

انگجت| محققان تراشه‌یی ساخته‌اند که می‌توان دمای آن را به حد رکورد 2.8میلی کلوین رساند. چنین تراشه‌یی برای انجام آزمایش‌های فیزیک کوانتوم بسیار کارآمد است.

محققان دانشگاه بازل در سوییس یک تراشه نانوالکتریک ساخته‌اند که می‌تواند بطور موفقیت‌آمیز به حد رکورد خنک شود و دمای آن به 2.8میلی‌کلوین برسد. برای این منظور دانشمندان از حلقه‌های مغناطیسی برای حذف مجازی تمام گرما استفاده کردند.

سپس محققان با استفاده از روش خنک‌سازی مناطیسی دمای تمام اتصالات الکتریکی تراشه را به ۱۵۰ میکرو کلوین رساندند. سپس یک سیستم با حوزه مغناطیسی مخصوص را با آن همخوان کردند و توانستند یک Couloumb blockade thermometer (CBT) را خنک کنند.

 این آزمایش موفقیت‌آمیز بود و تراشه به مدت ۷ ساعت خنک ماند. تراشه‌یی که بتواند در چنین سرمایی فعالیت کند به درک مفاهیم و ماهیت‌های علم فیزیک کمک شایانی می‌کند. می‌توان از آن برای انجام آزمایش‌های فیزیک کوانتوم استفاده کرد.  به همین دلیل دانشمندان خوشبین هستند که روش خود را بهبود بخشیده و دمای کلی را به یک میلی کلوین برسانند.

مخفی کردن قدرت سیگنال با سیستم عامل جدید اندروید

ان دی تی وی| گوگل در تلاش برای عرضه نسخه جدید سیستم عامل اندروید موسوم به اندروید پی است و این سیستم عامل از امکانات جالبی برای شرکت‌های مخابراتی برخوردار است. از جمله امکانات این سیستم عامل می‌توان به کدنویسی خاص آن در قالب طرح متن باز

(Android Open Source Project (AOSP) اشاره کرد. براساس این کدنویسی پلاتفورم اندروید شاهد تغییرات اساسی بوده و انتظار می‌رود این تغییرات در زمان رونمایی از اندروید پی در سال آینده کاربران را شگفت زده کند. با استفاده از تحولات انجام شده می‌توان وضعیت نمایش میزان قدرت سیگنال‌های مخابراتی را بخش تنظیمات سیم‌کارت یا وضعیت سیم موسوم به SIM Status تغییر داد. ظاهرا ایجاد این تغییرات به درخواست شرکت‌های مخابراتی انجام شده تا آنها بتوانند به دلخواه خود وضعیت قدرت یا عدم قدرت سیگنال‌های مخابراتی را نمایش دهند. میزان قدرت سیگنال‌های مخابراتی که با دو واحد dBm یا asu اندازه‌گیری می‌شود، برای مقایسه عملکرد شبکه‌های مخابراتی مختلف قابل استفاده است و از این طریق می‌توان کیفیت خدمات صوت و داده شبکه‌های مخابراتی مختلف را با هم مقایسه کرد.

ساخت رایانه‌ای که هک نمی‌شود

تلگراف| سازمان دارپا قصد دارد رایانه‌یی غیرقابل هک بسازد که در آن اطلاعات با سرعت و بطور تصادفی انتقال می‌یابند و از بین می‌روند.

سازمان DARPA مشغول ساخت رایانه‌یی مجهز به ویژگی‌های امنیتی جدید است که آن را غیرقابل هک می‌کند.  درهمین راستا این سازمان بودجه‌یی 3.6میلیون دلاری برای پروژه Morpheus در نظر گرفته است. این پروژه در حقیقت مدارهای رایانه را به یک پازل غیرقابل حل تبدیل می‌کند.  سیستم مورفوس، با روش‌های امنیتی فعلی که روی تولید وصله‌های نرم‌افزاری برای برطرف کردن ضعف‌ها تکیه می‌کند، متفاوت است. به عبارت دیگر در سیستم جدید اطلاعات به سرعت و بطور تصادفی انتقال می‌یابند و از بین می‌روند. به این ترتیب دسترسی هکرها به اطلاعات مهم مشکل‌تر خواهد شد. از سوی دیگر از بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار رایانه نیز محافظت می‌شود. محققان دانشگاه میشیگان در حال ساخت سیستم مورفوس هستند. آنها معتقدند عملکرد این سیستم شبیه مکعب روبیک است.

 

ارسال نظر