اطلاعات مشترک مورد نظر در دسترس است

۱۳۹۶/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۵۹۳
اطلاعات مشترک مورد نظر در دسترس است

گروه دانش و فن | مرجان محمدی|

«مشترک گرامی فروشگاه... در خیابان... تا دو روز دیگر افتتاح می‌شود، شما می‌توانید با مراجعه به این فروشگاه در روز بازگشایی از خدمات وی‍ژه آن برخوردار شوید» این تنها یک نمونه از پیامک‌هایی است که هر روز برای مشترکان سه اپراتور ارسال می‌شود، پیامک‌هایی که دقیقا متناسب با محل زندگی و کار کاربران است و همیشه این سوال را در ذهن کاربر ایجاد می‌کند که فلان ارسال‌کننده محل دقیق زندگی و کار مشترک را از کجا می‌داند؟!

به دفعات و طی سالیان گذشته بارها و بارها بحث فروش اطلاعات کاربران و مشترکان سه اپراتور از سوی رسانه‌ها و برخی مسوولان اعلام شده است، امادست آخر تکذیب شده است. اما جهرمی وزیر ارتباطات دولت معتقد است که اطلاعات مشترکان از سوی اپراتورها در اختیار دیگران گذاشته می‌شود، مساله‌یی که تا به امروز اپراتورهای فعال در بازار رقابت آن را به گردن یکدیگر می‌اندازند، و در این بین هم هیچ کدام از اپراتورها زیر بار این حرکت نمی‌رود تا جایی که وزیر ارتباطات می‌گوید؛ «اپراتور بی‌جا می‌کند اطلاعات مشتریانش را در اختیار دیگران می‌گذارد. حتی خودشان هم نباید از این اطلاعات استفاده کنند.»

وی با اشاره به قضیه لو رفتن دیتابیس یک اپراتور و اینکه قضایا را گردن همدیگر می‌انداختند، گفت: اگر در هر کجای دنیا این اتفاق می‌افتاد، مطمئنا به تبع آن اتفاقات بدی برای مسوولان مربوطه می‌افتاد. ما در عرصه حریم خصوصی مردم شرعا و قانونا مدیونیم. در این حوزه هیچ گذشت و کوتاهی قابل قبول نیست.

در این شرایط باید دید آیا هشدار صریح و شدید وزیر ارتباطات می‌تواند پایانی بر اقدام غیرقانونی برخی اپراتورهای تلفن همراه در فروش اطلاعات مشتریان باشد یا نه!

اما در حالی که عالی‌ترین مقام وزارت بر فروش یا در اختیار گذاشتن اطلاعات مشترکان از سوی اپراتورها صحه می‌گذارد معاون وی و رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات معتقد است که، مواردی مشاهده شده از جمله اینکه شخصی هنگام ورود به شهر جدیدی اطلاعات شهرستان برای او پیامک می‌شود که این موضوع ممکن است نشانه‌یی از افشای اطلاعات برخی مشترکان باشد.

حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر در این باره گفت: این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. در این زمینه شخص وزیر دستور داده‌اند و ما پیگیر این مساله هستیم.

وی گفت: هنوز در این باره چیزی ثابت نشده است اما شواهد نشان می‌دهد که برخی اطلاعات به مشترکان پیامک می‌شود که این شائبه را ایجاد کرده است. معاون وزیر ارتباطات افزود: اما درباره اینکه این موضوع ساماندهی شده است یا اپراتورها این کار را انجام داده‌اند به چنین نتیجه‌یی هنوز نرسیده‌ایم که اگر در این باره به قطعیت برسیم با متخلفان برخورد شدید خواهیم کرد.

رییس رگولاتوری تاکید کرد: ممکن است این موضوع بدون اطلاع اپراتورها نیز باشد که در حال بررسی موضوع هستیم.

وی همچنین در مورد فروش سیم‌کارت‌های فعال در بازار نیز گفت: اغلب سیم‌کارت‌های فعالی که در بازار به فروش می‌رسند به نام خارجی‌ها است.

فلاح جوشقانی با بیان اینکه عمده سیم‌کارت‌های ثبت شده به نام خارجی‌ها که به عنوان سیم‌کارت فعال فروخته می‌شود در کارهای خلاف مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: این سیم‌کارت‌های فعال، صرف قاچاق ترافیک مکالمات می‌شود. بطور ماهانه ۷ تا ۸ هزار سیم‌کارت فعال در این زمینه شناسایی و با آنها برخورد می‌شود.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: این موضوع در جلسات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بررسی شده و در چارچوب قوانین موجود اعمال محدودیت‌هایی برای مدیریت این موضوع در دستورکار است. براین اساس اپراتورهای موبایل موظف به برخورد با دفاتر متخلف در زمینه فروش سیم‌کارت فعال هستند و در این باره با دفاتر متعددی نیز برخورد و دفاتر متخلفان مسدود شده امابا وجود این برخوردها هنوز این تخلف در بازار دیده می‌شود.

وی از مشترکان موبایل خواست در سامانه رگولاتوری تعداد سیم‌کارت‌های ثبت‌شده به نام خود را بررسی کنند و در صورت مغایرت، سیم‌کارت‌های احتمالی اضافی را بسوزانند.

گفتنی است وزیر ارتباطات برای حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی دستور راه‌اندازی سامانه برای پیگیری نقض حریم خصوصی در فضای مجازی داده است و معتقد است که وزارت ارتباطات موظف به نظارت بر ارائه کیفیت خدمات هستیم و رگولاتوری با ابزارهایی که در اختیار دارد، باید مطالبات مردم را پیگیری کند.

وی با اشاره به اینکه پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم یکی از مواردی است که رگولاتوری باید بر آن نظارت داشته باشد، گفت: روز گذشته و به دستور رییس سازمان تنظیم مقررات، سر شماره یکی از اپراتورها که اقدام به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی می‌کرد، متوقف شد.

در حالی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از حفظ اطلاعات مشترکان خبر می‌دهد و خواستار نگهداری این اطلاعات است اما به نظر می‌رسد اپراتورهای تلفن همراه این اطلاعات را به برخی شرکت‌ها به فروش می‌رسانند، مساله‌یی که رگولاتوری آن را بطور تلویحی رد کرده است، اما کاربران سه اپراتورصراحتا معتقدند که شرکت‌هایی با آنان تماس می‌گیرند که اطلاعات آنها را دارند و حتی از محدوده زندگی و کار آنها خبر دارند.

حال باید دید که اپراتورها چرا و چگونه و با چه شرایطی حاضر می‌شوند اطلاعات کاربران را در اختیار دیگران قرار دهند، هرچند که آنها منکر این اتفاق هستند ولی وزیر ارتباطات صراحتا اعلام کرده است که این اطلاعات در اختیار دیگران قرار گرفته است.

 

ارسال نظر