اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۴۳۶

ایران رتبه ۱۶ هوش مصنوعی را در دنیا دارد

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری  ایران در حوزه هوش مصنوعی در رتبه ۱۶ در سطح جهانی قرار دارد و در بخش‌های زبان‌شناسی در مقایسه با کشورهای منطقه جایگاه بالایی را به خود اختصاص داده است.

محمدتقی جغتایی، مشاور عالی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی اظهار کرد: تلاش‌ها در سطح بین‌المللی در حال حاضر در مسیر تولید علم و ثروت است و لازمه موفقیت در تحقق این هدف در داخل کشور، همکاری موثر و تشریک مساعی در حوزه‌های مختلف علمی و تحقیقاتی و پژوهشی است.

جغتایی با اشاره به جایگاه علمی ایران در سطح جهانی، ادامه داد: تولید علم در ایران در مقایسه با دیگر کشور‌های جهان در رده بسیار بالایی قرار دارد و در برخی از حوزه‌های علمی از کشورهای منطقه به‌ویژه از ترکیه و نیز کره جنوبی جلوتر است.

وی همچنین عنوان کرد: با توجه به جایگاه ایران و پیشگامی در بسیاری از حوزه‌های علمی در مقایسه با دیگر کشورها، لازم است رقابت‌های منطقه‌یی حفظ شود و در سطح جهانی نیز گام‌های عملی و جدی‌تر در تولید علم برداشته شود تا جایگاه ایران ارتقاء یابد.

مشاور عالی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، یادآور شد: ایران در حوزه هوش مصنوعی در رتبه ۱۶ در سطح جهانی قرار دارد و در بخش‌های زبانشناسی در مقایسه با کشورهای منطقه جایگاه بالایی را به خود اختصاص داده است.  

دسترسی به اینترنت قانون شهروندی انگلیس می‌شود

نیواطلس  دولت انگلیس دسترسی به پهنای باند اینترنت را یکی از حقوق قانونی شهروندان اعلام کرد. این قانون از ۲۰۲۰ میلادی اجرا می‌شود.

دولت انگلیس اعلام کرد از ۲۰۲۰ میلادی دسترسی به پهنای باند اینترنت یکی از حقوق قانونی شهروندان این کشور محسوب می‌شود. به عبارت دیگر تهیه‌کنندگان خدمات باید برای تمام درخواست‌کنندگان این خدمت را فراهم کنند.

 این در حالی است که شرکت BT بزرگ‌ترین تهیه‌کننده خدمات مخابرات انگلیس اعلام کرده بطور داوطلبانه دسترسی اینترنت جهانی را برای تمام نقاط انگلیس فراهم می‌کند. به هرحال جزئیات قانون مذکور در ماه‌های آتی تعیین می‌شود اما تاکنون مشخص شده تا ۲۰۲۰ میلادی تمام افراد در انگلیس باید به اینترنت ۱۰Mbps دسترسی داشته باشند.

خودروی تسلای «الون ماسک» عازم مریخ

انگجت  الون ماسک که اخیرا اعلام کرده بود خودروی آلبالویی رنگ شخصی خود را به مریخ خواهد فرستاد، از این خودرو در کپسول فضاپیمای فالکون جدید رونمایی کرد.

هنگامی که الون ماسک برنامه‌های خود را برای موشک فالکون اسپیس‌ایکس اعلام کرد، قول داد که خودروی تسلا «Roadster» آلبالویی خود را در حالی که آهنگ اودیسه فضایی از «دیوید بوئی» در حال پخش است، به فضا بفرستد تا در مدار مریخ بچرخد.

در حال حاضر الون ماسک هفت عکس منتشر کرده که نشان می‌دهد این خودرو در حال آماده‌سازی برای پرتاب و قرارگیری در مدار مریخ است.

الون ماسک با انتشار این عکس‌ها در حساب کاربری اینستاگرام خود به همه یادآوری می‌کند که پروازهای آزمایشی معمولا حاوی توده‌هایی به شکل بلوک‌های بتنی یا فولادی برای آزمایش ظرفیت بار هستند.

در عوض، ماسک تصمیم گرفت خودروی خود را به مدار بیضوی دور خورشید بفرستد که به گفته وی این سفر یک میلیارد سال طول خواهد کشید که البته کمی اغراق آمیز به نظر می‌رسد.

ماسک زیر عکس‌ها نوشته: یک ماشین سرخ برای پرواز آزمایشی موشک‌های جدید به سیاره سرخ که معمولا شامل توده‌های شبیه‌ساز در قالب بلوک‌های بتنی یا فولادی هستند. این خیلی خسته‌کننده بود و هر چیزی که خسته‌کننده باشد، وحشتناک است، به خصوص شرکت‌ها. بنابراین ما تصمیم گرفتیم چیزی غیر معمولی را ارسال کنیم. این سفر شامل یک تسلا روداستر اصلی، آهنگ اودیسه فضایی و یک میلیارد سال گردش در مدار مریخ خواهد بود.

 

تبدیل گوشی‌های اندرویدی به یک ابزار امنیتی

انگجت  ادوارد اسنودن با همکاری بنیاد آزادی رسانه‌ها و پروژه گاردین اپلیکیشن جدیدی منتشر کرده که می‌تواند گوشی‌های اندرویدی را به یک ابزار امنیتی تبدیل کند.

این اپلیکیشن که با عنوان Haven امروز به صورت عمومی منتشر شده از سنسورهای داخلی گوشی هوشمند برای ردیابی تغییرات محیط اطراف آن استفاده می‌کند.

برای مثال برای کنترل محیطی که در آن حضور ندارید اپلیکیشن Haven می‌تواند صداهای اطراف را ضبط کند، تغییرات نور محیط را تشخیص دهد یا برداشته شدن و جابه‌جایی موبایل را به شما اطلاع بدهد و حتی می‌تواند موبایل را به یک دوربین امنیتی تبدیل کند.

یکی از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن روش کار این اپلیکشین را اینطور توضیح می‌دهد که فرض کنید لپ تاپ خود را قفل کرده و در اتاق می‌گذارید و سپس موبایل مجهز به این اپلیکشین را روی آن قرار می‌دهید. اگر کسی در نبود شما در اتاق را باز کرده و قصد نفوذ به لپ تاپ را داشته باشد، حسگر نور موبایل ممکن است متوجه تغییراتی در نور محیط شده و میکروفون صدای باز شدن در (و حتی صحبت کردن هکر) را بشنود. همچنین احتمال دارد که حسگر شتاب‌سنج بتواند حرکت هکر را تشخیص داده و حتی دوربین موبایل تصویری نیز از آن فرد بگیرد.

همچنین طراحان این اپلیکیشن اطمینان می‌دهد که هیچ کدام از دیتاهای ثبت شده توسط آن به سرورهای شخص ثالث ارسال نمی‌شوند و در امنیت کامل به سر خواهند برد.

 

 

ارسال نظر