واژه «سرویس‌دهنده بومی» بیشترین جست‌وجوی ایرانی‌ها در گوگل

۱۳۹۶/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۰۸۶
واژه «سرویس‌دهنده بومی» بیشترین جست‌وجوی ایرانی‌ها در گوگل

گوگل|

 بررسی لغات پرتکرار و داغ جست‌وجو شده در موتور جست‌وجوی گوگل توسط کاربران ایرانی از افزایش توجه کاربران به محتوای فارسی و سرویس‌دهنده‌های بومی در فضای مجازی حکایت دارد.

 گوگل به رسم هر ساله خود، لغات پرتکرار و داغ جست‌وجو شده در موتور جست‌وجوی خود را در قالب‌های مختلف به اطلاع کاربران اینترنت می‌گذارد.

این اطلاعات در سرویس گوگل ترند (google trends) که ماموریت آن اعلام و مقایسه میزان جست‌وجوی عبارات مختلف در گوگل است، برای سال ۲۰۱۷ با عنوان

«Year in Search2017» منتشر شده است.

اگرچه گوگل به دلیل تحریم‌ها عبارات پرتکرار در ایران را به تفکیک نشان نمی‌دهد، اما سامانه آنلاین رصد و تحلیل محتوای فضای مجازی (پایشگر) با بررسی عبارات بیشتر جست‌وجو شده و داغ شده سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، محتوا و سرویس‌دهنده‌های بومی و برندهای ایرانی و جهانی بیشتر جست‌وجو یا ترند شده را استخراج کرده است. نتایج حاصل از این بررسی‌ها نشان می‌دهد که عبارات نخست مورد توجه کاربران ایرانی که در موتور جست‌وجوی گوگل جست‌وجو شده مربوط به سرویس‌دهنده‌های بومی است و نسبت به سال ۲۰۱۶ میزان محتوای فارسی جست‌وجو شده با افزایش همراه است.

برآورد شده است که در سال ۲۰۱۶ از میان ۱۳ عبارت نخست جست‌وجو شده و پرتکرار توسط کاربران ایرانی ۱۱ عبارت به سرویس‌دهنده‌های بومی اختصاص دارد و این درحالی است که در سال ۲۰۱۷ از میان ۱۶ عبارت پرتکرار (یا با رشد بالا) جست‌وجو شده توسط کاربران اینترنت در ایران، ۱۲ عبارت به سرویس‌دهنده‌های ایرانی اختصاص دارد. کاربران ایرانی در سال ۲۰۱۷ علاوه بر جست‌وجوی سرویس‌هایی مانند گوگل، مترجم گوگل، تلگرام و اینستاگرام، به سرویس‌دهنده‌های استارتاپی توجه ویژه‌یی نشان دادند به نحوی که از میان ۱۶ عبارت نخست جست‌وجو، ۴ عبارت به استارتاپ‌های ایرانی اختصاص دارد.

در حوزه دریافت خدمات نیز جست‌وجوی کاربران در مورد اپراتورهای موبایل، سایت‌های خرید و فروش خودرو، سایت‌های خرید و فروش آنلاین و سامانه پرداخت بانک‌ها دیده می‌شود. به نحوی که جست‌وجو در مورد دو مدل خودرو دغدغه تعداد زیادی از کاربران وب در ایران بوده و در جست‌وجوهای زیادی دیده شده‌اند. همچنین دانشگاه آزاد و یک سایت ورزشی از دیگر عبارات پر جست‌وجو توسط کاربران ایرانی بوده است.

در میان عبارات جست‌وجو شده، اقبال کاربران به سرویس‌های ویدیویی آنلاین نیز جالب توجه است به نحوی که جست‌وجو برای سایت‌های پخش آنلاین و نیز سریال‌های تلویزیونی در این لیست دیده می‌شود.

عملکرد یکی از تیم‌های فوتبال پایتخت نیز از دیگر عوامل تکرار این واژه در جست‌وجوی کاربران در سال ۲۰۱۷ بوده است.

 

 

ارسال نظر