اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۲۹۲

رجیستری موبایل از امروز آغاز می‌شود

گروه دانش و فن   مرحله دوم طرح رجیستری صرفاً برای تمامی مدل‌های گوشی تلفن همراه و تبلت اپل از امروز ۱۴ آذرماه اجرا می‌شود و سایر مدل‌های گوشی و تبلت نیز به تدریج در هفته‌های آینده پس از اعلام رسمی تحت پوشش طرح قرار می‌گیرند. براساس اطلاعیه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تمامی خریداران در هنگام خرید باید از اصالت گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم‌کارت مطمین شوند، به همین منظور می‌توانند شناسه 15 رقمی (IMEI) را - که روی جعبه دستگاه قابل مشاهده است- به شماره 7777 پیامک کنند یا با استفاده از کد دستوری #7777* و انتخاب گزینه استعلام اصالت، از اصالت گوشی مطمئن شوند.

واردات حدود 3 هزار گوشی آیفون ایکس در آبان ماه

براساس آمار گمرک در آبان ماه سال جاری، ۲۰۹۶ دستگاه گوشی تلفن همراه آیفون ایکس به ایران وارد شده است.

اطلاعات این تعداد گوشی تلفن همراه آیفون ایکس با جزئیات کامل در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی وارد و شناسه بین‌المللی یا اصطلاحا IMEI آنها در سامانه‌های گمرک ثبت شده است.

ارزش این تعداد گوشی براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه جامع گمرکی در مجموع به میزان دو میلیون و ۲۹۰ هزار دلار می‌رسد.

 مجموع واردات گوشی‌های تلفن همراه آیفون ایکس در سال جاری صرفا ۲۰۹۶ دستگاهی است که در آبان ماه وارد ایران شده و همچنان ادامه دارد.

براساس طبقه‌بندی بین‌المللی کالایی (HS) و جداول پیوست کتاب مقررات صادرات و واردات کشورمان تعرفه گمرکی ترخیص گوشی موبایل در ردیف تعرفه‌یی ۸۵۱۷۱۲۱۰ قرار دارد.

نرخ ارز برای محاسبه حقوق ورودی انواع گوشی تلفن همراه بر مبنای نرخی است که بانک مرکزی هر هفته به گمرک اعلام می‌کند.

دسترسی یک میلیارد کاربر به نسل پنجم ارتباطی

سی‌نت   شرکت ارائه‌دهنده تجهیزات مخابراتی اریکسون اعلام کرده است که تا ۵ سال آینده، حداقل یک میلیارد نفر در جهان به شبکه اینترنت پرسرعت 5G دسترسی پیدا می‌کنند.

شرکت اریکسون به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده و توسعه‌دهنده تجهیزات مخابراتی در جهان، پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۲۳ میلادی بالغ بر ۲۰ درصد از جمعیت جهان به شبکه اینترنت پرسرعت 5G دسترسی خواهند یافت.

این شرکت در گزارش نیم سالانه خود در زمینه شبکه‌یی اینترنت همراه همچنین اعلام کرده است که این اعداد و ارقام دو برابر میزانی است که پیش‌تر در سال ۲۰۲۲ میلادی برآورد شده بود.

براساس گفته‌های این شرکت، فناوری نسل جدید اینترنت 5G قرار است در ابتدا در مناطق شهری به‌خصوص شهرهای بزرگ با تراکم جمعیت بالا راه‌اندازی و برقرار شود. از جمله کشور‌هایی که در برقراری نسل جدید اینترنت 5G پیشگام و پیشتاز شده‌اند، می‌توان به چین، کره جنوبی، ژاپن و ایالات متحده امریکا اشاره کرد.

از آنجا که اخبار نسل جدید اینترنت 5G درگوشه و کنار جهان منتشرشده و کاربران بسیاری نیز در انتظاراجرای آن هستند، کشورهای زیادی با همکاری اپراتورهای اینترنت درجهان درصدد برقراری این نسل جدید از اینترنت هستند. کشور عمان نیز با همکاری شرکت اریکسون اقدام به برقراری موقت و آزمایشی نسل جدید اینترنت 5G دریک محیط واقعی کرده و ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلف آن از جمله سرعت، آن تندهی همراه و عکس‌العمل شبکه را در دفتراصلی و مرکزی عمان‌تل واقع درشهر مسقط آزمایش کردند.

شرکت اریکسون همچنین در ادامه گزارش نیم سالانه خود افزوده است که تقاضای کاربران و کشورهای جهان برای اینترنت همراه یا موبایل دیتا رو به رشد و افزایش است. بنابراین منطقی بنظر می‌رسد که تا سال ۲۰۲۳ میلادی نیاز به اینترنت پر سرعت 5G نیز بیشتر شود.

نمایش تبلیغات زننده در بازی‌های اندرویدی کودکان

ای‌بی‌سی   برخی کاربران گوشی‌های اندرویدی از نمایش تبلیغات آنلاین دارای محتوای جنسی در بازی‌های کودکان به‌شدت اظهار نگرانی کرده‌اند.

نکته تامل برانگیز آن است که بازی‌های مذکور در فروشگاه گوگل پلی به‌طور رسمی و قانونی عرضه شده‌اند و مناسب بودن آنها برای استفاده گروه سنی کودک و نوجوان نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

با این حال در صورت اجرای این بازی‌ها توسط کودکان آگهی‌هایی در حین اجرای بازی نمایش داده می‌شوند که مضامین غیراخلاقی و نامناسب دارند.

در صورت لمس این آگهی‌ها توسط کودکان برنامه‌های دیگری با محتوای جنسی و غیراخلاقی روی گوشی کاربران بارگذاری می‌شود و این امر می‌تواند سلامت روحی و روانی آنان را به‌طور جدی به خطر بیندازد.

گفتنی است بسیاری از والدین با انتشار نظراتی در فروشگاه گوگل پلی در مورد نمایش تبلیغات غیراخلاقی در محیط بازی‌های اندرویدی کودکان هشدار داده‌اند، اما گوگل تاکنون توجهی به این هشدارها و انتقادها نکرده است.

از جمله این بازی‌ها و برنامه‌ها می‌توان به Toilet Training-Baby’s Potty.، Paint Easy.، Puppy Fire Patrol و غیره اشاره کرد. بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد این مشکل محدود به بازی‌های اندرویدی نیست و در بازی‌های سازگار با آیفون هم وجود دارد.

 

ارسال نظر