اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۱۴۱

پیامک ٢٥ ساله شد

تلگراف| برنامه‌نویس انگلیسی و خالق پیامک برای بیست و پنجمین سالگرد اختراع آن در سال ١٩٩٢ پیام سال نو مبارک را با ایموجی ارسال کرد.

نیل پاپورث برنامه‌نویس انگلیسی که نخستین پیامک را در ١٩٩٢ میلادی فرستاد، به‌طور نمادین پیام کریسمس مبارک خود را با ایموجی ارسال کرد. پاپورث ٢٢ ساله در سوم دسامبر ١٩٩٢ نخستین پیامک را از یک رایانه برای همکارش ارسال کرد.

انگشتری که به دستگاه‌های هوشمند دستور می‌دهد

نیواطلس| محققان انگشتری ساخته‌اند که با ردیابی حرکات چرخش انگشتان، به دستگاه‌های هوشمند دستور می‌دهد. محققان دانشگاه جورجیا تک انگشتر هوشمندی ساخته‌اند که به کاربر اجازه می‌دهد به‌طور نامحسوس دستوراتی برای دستگاه‌های هوشمند اطراف صادر کند.

 این انگشتر که Fingersound نام گرفته مجهز به میکروفون و ژیروسکوپ است و کاربر با کمک آن می‌تواند دستوراتی بدهد یا اطلاعاتی را به دستگاه‌های متصل به آن ارسال کند. در هر حال گجت با استفاده از میکروفون و ژیروسکوپ‌های کوچک موقعیت خود را می‌سنجد و به صدای متمایز چرخش انگشت شست گوش می‌دهد.

انگشتر با چرخش انگشت شست دست دور بقیه انگشتان فعال می‌شود و کاراکترهایی از پیش تعیین شده (مانند خطوط، حروف و اعداد) را رصد می‌کند تا اطلاعات یا دستورات را وارد کند. اطلاعات صوتی و حرکتی از چند فیلتر رد می‌شوند تا اصوات و حرکات بی‌ربط را حذف کنند.

خداحافظی اپل با برنامه‌های قدیمی تا یک ماه دیگر

 فایومک| شرکت اپل قصد دارد جلوی اجرای برنامه‌های قدیمی ۳۲ بیتی را روی رایانه‌های مک بگیرد و این برنامه‌ها از اول ژانویه ۲۰۱۸ روی این رایانه‌ها قابل اجرا نخواهند بود.

اپل رسما اعلام کرده که با آغاز سال میلادی جدید برنامه‌های مک ۳۲ بیتی برای نصب روی رایانه‌های تولیدی این شرکت قابل پذیرش نخواهند بود. پیش از این سیستم عامل آیفون نیز با برنامه‌های ۳۲ بیتی خداحافظی کرده بود. بنا بر اعلام اپل برنامه‌های مذکور قابل نصب روی سیستم عامل iOS۱۱ به بعد نیستند. اپل در همان زمان هشدار داده بود که این ممنوعیت را برای سیستم عامل macOS High Sierra به اجرا درخواهد آورد. بنابراین از اول ژانویه سال ۲۰۱۸ برنامه‌های ارائه شده به فروشگاه آپ‌مک باید از معماری ۶۴ بیتی پشتیبانی کنند و برنامه‌های موجود نیز باید تا ژوئن سال ۲۰۱۸ با معماری ۶۴ بیتی سازگار شوند.

پهپادی که درشرایط اضطراری تخریب می‌شود

 انگجت| تولید پهپاد برای تحویل هوایی کالا در شهرهای شلوغ پدیده جدیدی نیست، اما تولید پهپادهایی که بتوانند خود را در شرایط اضطراری نابود کنند، تحولی تازه در این عرصه محسوب می‌شود.

شرکت آمازون اختراعی را به ثبت رسانده که نشان می‌دهد این شرکت به فناوری نابودسازی پهپادهای تولیدی خود در شرایط اضطراری و به شیوه‌یی ایمن دست یافته است. سیستم‌های کنترل‌کننده پهپادهایی که به این شیوه تولید می‌شوند با تحلیل مسیر پرواز، شرایط موجود و فاصله با سطح زمین و موانع محیطی می‌توانند بهترین و کم هزینه‌ترین راه نابودی این ابزار را مشخص و اجرا کنند.

در نتیجه اگر وضعیت نامناسبی به وجود ‌آید یا مشخص شود پهپاد به هر علت قادر به تکمیل ماموریت خود نیست، دستگاه به شیوه‌یی ایمن به چند تکه تقسیم می‌شود تا از برخورد با موانع یا وارد آمدن آسیب و جراحت به دیگران جلوگیری شود. پیش از این آمازون پهپادهایی تولید کرده بود که می‌توانند با دقت و ایمنی بالا بسته‌های کالا را روی زمین پرت کنند. البته هنوز مشخص نیست این نوع پهپادها چه زمانی در عمل به کار گرفته می‌شوند.

ممنوعیت استفاده از کاسپرسکی در انگلیس

رامبلر| مرکز امنیت ملی بریتانیا استفاده از محصولات شرکت کاسپرسکی روسیه را در نهادهای دولتی ممنوع کرد. در بخشنامه‌یی رسمی به تمامی وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی انگلیس اعلام شده است که نرم افزارهای کاسپرسکی حاوی بدافزارهای جاسوسی است که می‌تواند امنیت ملی این کشور را به خطر بیندازد.

پیش‌تر دولت انگلیس شرکت کاسپرسکی را به جاسوسی برای دولت روسیه متهم کرده بود، با این حال این کمپانی روسی ادعاهای مطرح شده بر ضد خود را شدیدا تکذیب کرده است.

آنتی ویروس کاسپرسکی یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزاهای حفاظتی در میان کاربران سراسر جهان است.

پرداخت جریمه 137 میلیون دلاری بلک‌بری به نوکیا

انگجت| بلک‌بری پس از منازعات حقوق طولانی با نوکیا موظف به پرداخت 137 میلیون دلار جریمه به این شرکت شد تا اختلافات دو طرف بر سر یک قرارداد تجاری حل و فصل شود.

نوکیا، بلک بری را به عدم پرداخت مبالغ تفاهم شده در مورد استفاده این شرکت از حق اختراعات ثبت شده نوکیا متهم کرده بود. پس از آنکه بلک‌بری پرداخت این مبلغ را رد کرد، موضوع به اتاق بین‌المللی بازرگانی امریکا ارجاع داده شد و در نهایت حکمی به نفع نوکیا صادر شد.

البته صدور این حکم به معنای پایان درگیری دوطرف بر سر حق اختراعات ثبت شده نیست و منازعات حقوقی مشابهی در دادگاه‌های امریکا و آلمان بر سر همین موضوع در جریان است.

بلک بری هم به‌طور مقابل مدعی استفاده بدون اجازه نوکیا از حق اختراعات ثبت شده خود است و قصد دارد شکایت طرح شده خود را با قدرت در آلمان و امریکا پیگیری کند. درگیری دو طرف در این زمینه در شرایطی ادامه دارد که این روزها هیچ یک از این دو شرکت سهم قابل توجهی در دنیای گوشی‌های هوشمند نداشته و کاملا به حاشیه رانده شده‌اند.

 

ارسال نظر