الزام اپراتورها به فروش اینترنت غیرحجمی

۱۳۹۶/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۱۳۳
الزام اپراتورها به فروش اینترنت غیرحجمی

گروه دانش و فن|

فروش تعرفه حجمی اینترنت از این پس قابل قبول نیست و اپراتورها باید به سمت فروش غیرحجمی بر اساس مدل جدید قیمت‌گذاری بروند.

 معاون وزیر ارتباطات ابهامات موجود در خصوص نرخ‌های جدید اینترنت را تشریح کرد و گفت: مصوبه جدید اینترنت از امروز قابل اجراست.

حسین فلاح جوشقانی، جزئیات مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در مورد تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت غیرحجمی و توقف فروش اینترنت حجمی را تشریح کرد. وی با بیان اینکه این مدل تعرفه‌گذاری بر مبنای مطالعات تطبیقی در کشورهای مختلف و بر مبنای سرعت اینترنت روی مصرف مشترکان در نظر گرفته شده است، گفت: در این مدل تعرفه‌یی مشترک می‌تواند بر مبنای سرعتی که انتخاب می‌کند و نیز آستانه مصرفی که اپراتور برای حجم اینترنت پیشنهاد می‌دهد از سرویس استفاده کند و در صورت اتمام حجم سرعت مشترک به پایین‌ترین حد ممکن می‌رسد. از سوی دیگر می‌تواند در صورتی که حجم مصرف منصفانه به پایان رسید گیگ اضافه بخرد که در این مصوبه به ازای هر گیگ دو هزار تومان در نظر گرفته شده است. رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه نرخ‌های اعلام شده برای اینترنت برای یک بازه زمانی در نظر گرفته شده است، افزود: اپراتورها می‌توانند این سرویس را به صورت ماهانه، سه ماهه، شش ماهه یا یک ساله به مشترکان ارائه دهند و پیش‌بینی این است که بر مبنای فضای رقابتی ایجاد شده و نیز نیاز بازار ارائه این سرویس‌ها به نفع مشترک باشد.

 اشتباهی که اپراتورها انجام دادند

معاون وزیر ارتباطات در مورد یکی از بندهای مصوبه تعرفه اینترنت ثابت مبنی بر تعیین حجم استفاده از ترافیک سایت‌های داخلی و سایت‌های خارجی گفت: برخی اپراتورها تفسیر اشتباهی از بندهای مصوبه در این خصوص داشته‌اند که ما در جلسه‌یی با شفاف‌سازی صورت گرفته این موضوع را بار دیگر تاکید کردیم که باید در این مدل از ترکیب حجم مصرف داخلی و خارجی استفاده شود یا اینکه میزان مصرف به صورت دو به یک برای محتوای خارجی نسبت به داخلی محاسبه شود.

وی با بیان اینکه برآوردمان این است که میزان مصرف سایت‌ها و محتوای داخلی نسبت به خارجی در ایران ۴۰ به ۶۰ درصد است، گفت: اپراتورها باید میزان مصرف مشترکان را به گونه‌یی محاسبه کنند که برای مثال در صورتی که مشترک ۵۰ گیگ اینترنت داخلی استفاده کرد، ۲۵ گیگ اینترنت بین‌الملل استفاده کند یا اینکه ترکیبی به صورت دو به یک برای مصرف وی محاسبه شود. فلاح جوشقانی با اشاره به برآورد بازار از وضعیت استفاده کاربران ایرانی از اینترنت گفت: برآوردهای سال ۹۵ نشان می‌دهد که میانگین مصرف کاربران اینترنت چیزی حدود ۸ گیگابایت حجم اینترنت در یک ماه است. این در حالی است که در مصوبه جدید اپراتورهای اینترنتی طبق جدولی که ارائه کرده‌اند حجم بسیار بیشتری از این میزان را در اختیار مشترکان قرار داده‌اند. وی با بیان اینکه برخی فضاسازی‌ها در شبکه‌های اجتماعی این مصوبه را زیر سوال برده است، به مهر گفت: تا زمانی که مصوبه به صورت کامل اجرایی نشده و بازخوردی از آن نگرفته‌ایم نباید به پیشواز نارضایتی برویم. وی با بیان اینکه در این مصوبه در کوتاه‌مدت شاهد کاهش درآمد اپراتورها خواهیم بود، افزود: این مصوبه به نفع مشترکان اینترنت است. معاون وزیر ارتباطات توضیح داد: در گذشته تفاوتی بین سرعت ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه نسبت به سرعت دو مگابیت بر ثانیه نبود افزود: چرا که اپراتورها حداقل و حداکثر سرعت برای هر سرویس را اعلام می‌کردند و برای هر خط ضریب اشتراک در نظر گرفته می‌شد اما هم‌اکنون در این مصوبه رقابت بر سر کیفیت و سرعت است و اپراتور در این بازار رقابتی با یک قیمت واحد و یک سرویس باکیفیت اینترنت را در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد.

 الزام به اپراتورها برای دایری ۱۲ ساعته سرویس

رییس سازمان تنظیم مقررات از برگزاری جلسه با حضور اپراتورهای اینترنت برای آغاز اجرای این مصوبه خبر داد و گفت: در این جلسه به اپراتورها الزام شده است که ظرف ۱۲ ساعت کاری از زمان درخواست مشترک یا ۲۴ ساعت معمولی نسبت به راه‌اندازی سرویس با تعرفه‌های جدید اقدام کنند. وی گفت: در گذشته رانژه کردن سرویس مخابرات بیش از ۷۲ ساعت زمان می‌برد و تغییر یک اپراتور برای مشترک با مشکلاتی همراه بود که ما به اپراتورها و مخابرات الزام کرده‌ایم که ظرف مدت ۱۲ ساعت نسبت به درخواست راه‌اندازی مشترک یا تغییر اپراتور وی اقدام کند. وی از مشترکان خواست در صورتی که در این زمینه با مشکلی مواجه شدند آن را به رگولاتوری منعکس کنند و شدیدا با این موضوع برخورد خواهد شد. وی همچنین از تذکر به دو اپراتور که برخی تعرفه‌های مصوبه جدید را اشتباه اعلام کرده بودند خبر داد و گفت: این اپراتورها موظف شدند که تعرفه‌های خود را اصلاح کنند. وی تصریح کرد: فروش تعرفه حجمی اینترنت از این پس قابل قبول نیست و اپراتورها باید به سمت فروش غیرحجمی بر اساس مدل جدید قیمت‌گذاری بروند. وی گفت: مدل فروش اینترنت غیرحجمی به دلیل محدودیت‌های فرکانسی در حوزه موبایل ممکن نیست اما در بخش اینترنت ثابت به دلیل امکان تضمین سرعت روی خط تلفن فروش غیرحجمی کاملا مرسوم است.

 راه‌اندازی سامانه اندازه‌گیری سرعت اینترنت

معاون وزیر ارتباطات همچنین از راه‌اندازی سامانه ارزیابی سرویس دریافتی مشترک از سوی اپراتورها ظرف ۲۰ روز آینده خبر داد و گفت: این سامانه که توسط رگولاتوری راه‌اندازی می‌شود امکان مدیریت دریافت سرویس را برای مشترک فراهم می‌کند و مشترک اطلاع می‌یابد که آیا اپراتور مطابق با سرویس درخواستی به وی خدمات ارائه می‌دهد یا خیر و با این وجود دیگر ابهامی در میزان مصرف خود نخواهد داشت. وی تاکید کرد: اپراتورها باید به صورت شفاف به کاربران توضیح دهند که چه میزان استفاده از خط شان داشته‌اند و چه سرعتی را مطابق با امکانات فنی در اختیار مشترک قرار داده‌اند.

فلاح جوشقانی خاطرنشان کرد: در همین حال اپراتورها ملزم هستند از طریق اپلیکیشن، پیامک یا هر نوع اطلاع‌رسانی میزان مصرف روزانه و در طی ماه مشترکان را قبل از پایان محدودیت حجم مصرفی به وی اعلام کنند تا مشترک بتواند نسبت به مصرف خود مدیریت داشته باشد. همچنین اپراتورها موظف هستند میزان اطلاعات و آگاهی مراکز پاسخگویی به تماس مشترکان را افزایش دهند تا اپراتورهای پاسخگو بتوانند کاربران را به درستی راهنمایی کنند و در صورت بروز مشکل اطلاع‌رسانی درستی صورت گیرد. در این زمینه به اپراتورهایی که عمدا از اطلاع‌رسانی شفاف به مشترکان طفره می‌رفتند تذکر داده‌ایم.

 نارضایتی کاربران از قیمت

رییس سازمان تنظیم مقررات همچنین در مورد نارضایتی برخی مشترکان از قیمت سرعت ۱۶ مگابیت توضیح داد: در حال حاضر و با توجه به ظرفیت سیم مسی در کشور به‌طور متوسط یک خط تلفن حدود ۴ مگابیت بر ثانیه پاسخگوی سرعت اینترنت است و اینکه بسیاری از مشترکان انتقاداتی به قیمت سرعت ۱۶ مگابیت بر ثانیه دارند غیرمنطقی است.

وی گفت: ظرفیت سیم مسی از مرکز مخابراتی تا خانه مشترک حدود ۵ کیلومتر است که در سرویس ADSL روی این خط مشترک می‌تواند به‌طور متوسط دو تا چهار مگابیت اینترنت دریافت کند.

بر اساس آماری که گرفته‌ایم حدود ۵۰ درصد مشترکان در بهترین حالت ممکن از نظر فنی سرعت بیشتر از چهار مگابیت بر ثانیه نمی‌توانند دریافت کنند. وی گفت: راهکار ارتقا این سرویس حرکت به سمت تکنولوژی VDSL به جای ADSL است که با افزایش طول خط و ترکیبی از فیبر و سیم مسی امکان ارائه سرعت روی خطوط تلفن را تا ۱۶ مگابیت بر ثانیه فراهم می‌کند که پیش‌بینی مان این است تا سال آینده شبکه‌های ارتباطی به این سمت حرکت کنند اما در حال حاضر در بهترین حالت ممکن سرعت ۴ مگابیت بر ثانیه را برای مشترکان پیش‌بینی می‌کنیم. در همین حال برآورد این است که بالغ بر ۹۵ درصد سرویس اینترنت ADSL در کشور با سرعت دو تا ۴ مگابیت بر ثانیه فعال خواهد شد.

 میانگین هزینه اینترنت ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان

معاون وزیر ارتباطات گفت: بر مبنای برآورد صورت گرفته برای سرعت دو مگابیت بر ثانیه و بالاتر از آن میانگین هزینه‌یی که مشترکان در ماه باید پرداخت کنند چیزی در حدود ۱۵ هزار تا ۳۰ هزار تومان خواهد بود.

وی در مورد جدول مقایسه‌یی اعلام شده و ابهامات مربوط به آن توضیح داد و گفت: این مقایسه با مصوبه قبلی رگولاتوری بوده است که اجرایی نشد. چرا که نمی‌توان روش فروش حجمی را که در گذشته بوده با قیمت‌های جدید که به صورت فروش غیرحجمی است مقایسه کرد به همین دلیل جدول مقایسه‌یی مربوط به مصوبه اینترنت غیرحجمی بوده که به دلیل نارضایتی کاربران اجرایی نشد. وی تاکید کرد: برآورد کلی از کاهش هزینه‌ها در اجرای مصوبات جدید نداریم و کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌ها یک برآورد کلی است که دقیق نیست. اما می‌توانیم پس از اجرای طرح و بازخورد آن برآوردی از کاهش قیمت و نیز کاهش درآمد اپراتورها اعلام کنیم. وی با تاکید بر اینکه اپراتورها از روزگذشته و با اعلام جدول‌های فروش جدید اینترنت سرویس دهی خود را آغاز می‌کنند ادامه داد: تا شش ماه دیگر و با بازخوردی که از این مصوبه داشته‌ایم ممکن است روش را اصلاح یا کامل‌تر کنیم اما در حال حاضر فکر می‌کنیم این مدل تعرفه‌گذاری مناسب‌ترین نوع تعرفه‌یی است که می‌تواند هم به تقویت محتوای داخل هم به رضایت مشترکان در کیفیت سرویس کمک کند.

 

 

ارسال نظر