اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۵۵۳

 اخطار شدید روسیه به «گوگل»

ورج  رگولاتوری مخابراتی روسیه موسوم به Roskomnadzor در مورد احتمال کاهش رتبه برخی سایت‌های خبری وابسته به دولت این کشور در جست‌وجوگر گوگل به اریک اشمیت مدیرعامل شرکت آلفابت هشدار داده است. اریک اشمیت چندی قبل احتمال داده بود که رتبه برخی سایت‌های خبری وابسته به دولت روسیه مانند راشا تودی و اسپوتنیک در جست‌وجوگر گوگل کاهش داده شود. تعدادی از مدیران عامل شبکه‌های خبری و سایت‌های اطلاع‌رسانی مشهور روسیه با ارسال نامه‌هایی برای اشمیت خواسته‌اند تا در مورد این اظهارنظر خود توضیحات بیشتری ارائه کند. در نامه‌یی که مدیرعامل خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در این زمینه برای اشمیت فرستاده آمده است: ما به دنبال دریافت پاسخ هستیم و بر مبنای آن برای اقدام بعدی خود تصمیم می‌گیریم. امیدواریم نظرات ما شنیده شود و مجبور نشویم به اقدامات تلافی‌جویانه جدی‌تر متوسل شویم. ظاهرا اشمیت معتقد است حضور اسپوتنیک و راشا تودی در صدر سیستم ارسال هشدار خبرهای فوری گوگل به علت تبلیغات بیش از حد است. وی افزوده که البته در این مرحله برنامه‌یی برای ممنوع کردن حضور این دو وب سایت در خدمات مختلف گوگل وجود ندارد. اسپوتنیک رویه گوگل را تبعیض‌آمیز توصیف کرده و خواستار تغییر آن شده است.  

 روباتی که سلفی می‌گیرد

مهر  روباتی ساخته شده که یک پهپاد خودران است و قابلیت ثبت سلفی از کاربر را دارد.  به تازگی روباتی ساخته شده که در حقیقت یک پهپاد خودران است. روبات که Fleye نام گرفته بسیار ایمن است. همچنین می‌توان آن را طوری برنامه‌ریزی کرد تا فعالیت‌هایی را برای کاربر انجام دهد. علاوه بر آن روبات قابلیت فیلمبرداری با کیفیت HD، عکسبرداری ۳۶۰ درجه و ثبت سلفی از کاربر را دارد.

 شناسایی آثار هنری تقلبی با هوش مصنوعی

انگجت  شناسایی آثار هنری تقلبی از اصل به خصوص در مواردی که پای نقاشان و هنرمندان مشهور در میان است، اهمیتی دوچندان می‌یابد و هوش مصنوعی به حل این مشکل نیز کمک می‌کند. فریب خوردن موزه داران و مجموعه داران از کلاهبرداران در این زمینه در مواردی زیان‌های چند صد میلیون دلاری به بار آورده و تخصص و تجربه صاحب‌نظران و پژوهشگران نیز کارساز نبوده است. پژوهشگران دانشگاه راجرز در هلند می‌گویند: می‌توان از ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی برای شناسایی آثار هنری جعلی و کپی‌برداری شده از آثار هنری مشهور استفاده کرد و بدین منظور تنها باید اثر رنگ بر جای مانده از موهای قلم مو را بررسی کرد. سیستم هوش مصنوعی ابداع شده برای این منظور برای بررسی ۳۰۰ نقاشی مشهور پیکاسو، آنری ماتیس و برخی نقاشان مشهور دیگر به کار گرفته شده و از این طریق الگوی حرکت قلم مو توسط این نقاشان برای خلق آثارشان استخراج و مشخص شده است. ابزار یاد شده می‌تواند الگوی استفاده از قلم موی هر نقاش را برای شناسایی آثار مشکوک نسبت داده شده به آنها به کار گیرد و مشخص کند آثار یادشده واقعا توسط آنها کشیده شده‌اند یا خیر.

 اعتراف گوگل به جاسوسی از کاربرانش

ورج  گوگل اعتراف کرده که حتی وقتی کاربران قابلیت موقعیت‌یابی یا جی‌پی‌اس گوشی خود را غیرفعال می‌کنند، باز هم این نوع اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند.

تمام کاربران گوشی‌های مجهز به سیستم عامل اندروید گوگل در معرض این نوع جاسوسی هستند و گوگل حتی در صورت خارج کردن سیم‌کارت از گوشی و خاموش کردن جی‌پی‌اس تلفن همراه می‌تواند موقعیت مکانی فرد را بیابد و اطلاعات مربوط به آن را جمع‌آوری کند. گوگل بدین منظور از اطلاعات قابل دسترس از طریق دکل‌های مخابراتی استفاده می‌کند و بدین وسیله می‌تواند افراد را ردگیری کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، گوگل از ژانویه سال 2017 اطلاعات موقعیت مکانی کاربران را از طریق دکل‌های مخابراتی به دست آورده و این داده‌ها را به صورت رمزگذاری شده برای سرورهای خود ارسال می‌کند. نکته مهم این است که کاربران گوشی‌های اندرویدی به هیچ‌وجه نمی‌توانند این فرآیند را متوقف کنند. سخنگوی گوگل با اذعان به این موضوع گفته است در تمام گوشی‌های اندرویدی جدید سیستم همگام‌سازی با شبکه تعبیه شده که استفاده از آن با وارد کردن کد کشورها و کد شبکه تلفن همراه صورت می‌گیرد و لذا سیگنال‌های لازم برای ارتقای عملکرد گوشی در شبکه برای موقعیت‌یابی مکانی کاربران قابل استفاده است.

 اتهام یک ایرانی به هک سریال «بازی تاج‌و‌تخت»

رویترز  بررسی‌های دولت امریکا نشان می‌دهد که هک شدن برخی قسمت‌های سریال بازی تاج و تخت و انتشار پیش از موعد آنها در فضای مجازی توسط یک هکر ایرانی اتفاق افتاده است. یک ایرانی به هک کردن شبکه تلویزیونی اچ‌بی‌او و سرقت برخی قسمت‌ها و خلاصه داستان‌های سریال بازی تاج و تخت متهم شده است. امریکا مدعی است این هکر برای عدم افشای اطلاعات مسروقه درخواست دریافت 6 میلیون دلار باج کرده است. این فرد بهزاد مصری نام دارد و به سکوت وحشت مشهور است. پلیس فدرال امریکا تصویری از این هکر را نیز در فضای مجازی منتشر کرده است. جوون کیم دادستان کل امریکا با برگزاری کنفرانس خبری در این زمینه مدعی شد، مصری در ایران به سر می‌برد و اگر چه دستگیری سریع وی ممکن نیست، اما وی با تبعات اقدام خود مواجه خواهد شد. وی افزود که مصری در صورت مسافرت به خارج از ایران با ترس دستگیری و انتقال به امریکا مواجه خواهد بود. کیم مصری را هکری باتجربه و پیچیده توصیف کرد که از مدتی قبل سیستم‌های رایانه‌یی در سراسر جهان را هک کرده و به آنها نفوذ می‌کند. به ادعای وی مصری از طرف ارتش ایران مامور حمله به سیستم‌های نظامی، سیستم‌های نرم‌افزاری هسته‌یی و زیرساخت‌های متعلق به اسراییل است.

 

ارسال نظر