اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۰۵۷

اینترنت طبقه‌بندی می‌شود

 مهر   معاون مرکز ملی فضای مجازی از اجرای طرح «اینترنت طبقه‌بندی شده» در کشور خبر داد و گفت: تقسیم‌بندی اینترنت برمبنای دسترسی‌ها براساس نیازها و ماموریت‌ها خواهد بود.

خوراکیان با اشاره به اینترنت طبقه‌بندی شده گفت: طرح اینترنت طبقه‌بندی شده طرحی است که اجرایی می‌شود. بر این اساس برخی از مراکز خاص همچون مراکز پروژهشی و دانشی، فرهنگی، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها می‌توانند به بخش عظیمی از اینترنت دسترسی داشته باشند. سعی داریم تقسیم‌بندی اینترنت به گونه‌یی باشد تا دسترسی‌ها براساس نیازها و ماموریت‌ها باشد.

وی افزود: در دوسال اخیر، مصوبات کوتاه را تبدیل به اسناد قابل انتشار در کشور کرده‌ایم، اسنادی که وظایف را در حوزه‌های مختلف مشخص می‌کند تا زندگی فضای مجازی براساس اسناد ملی به سهولت و بدون مشکلات باشد.  معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات، فضای مجازی سالم، مفید، ایمن، تولید محتوای منطبق با فرهنگ ایرانی اسلامی، آموزش و فرهنگسازی، صیانت از کودکان و نوجوانان، خط و زبان فارسی از جمله موضوعات و محورهای ۲۵ گانه‌یی است که برای‌مان اهمیت بسیاری دارد. وی یادآور شد: در سال ۹۶ ما برای حمایت و توسعه محتوا در کارگروهی بیش از ۹۰ موضوعی که مانعی برای تولید محتوا بوده را شناسایی کردیم و از این تعداد ۱۵ موضوع را در اولویت قرار داریم و هم‌اکنون با کمک دستگاه‌های ذی‌ربط در حال تنظیم تفاهم‌نامه و مصوبات هستیم تا به رشد فضای مجازی کمک بیشتری کند. خوراکیان اظهار کرد: با انحصار در حوزه فضای مجازی موافق نیستیم و باید کمک کنیم تا اپراتورها و همه کسانی که در حوزه خدمات و ارتباطات نقش اصلی دارند، در بازار تولید مفید باشد.

سوءاستفاده هکرها از نرم‌افزارهای ضدویروس

یاهونیوز   هکرها با سوءاستفاده از یکی از قابلیت‌های نرم‌افزارهای ضدویروس تلاش می‌کنند از آنها برای اجرای حملات بدافزاری بهره بگیرند.  بسیاری از نرم‌افزارهای امنیتی و ضدویروس دارای قابلیتی موسوم به قرنطینه کردن فایل‌های مشکوک و آلوده هستند. مشکل موجود در برخی از این نرم‌افزارها انتقال فایل‌های قرنطینه شده به پوشه‌یی دیگر در رایانه فرد قربانی و فعال کردن بدافزار را ممکن می‌کند. در حالت عادی نمی‌توان فایل‌های قرنطینه شده توسط ضدویروس را به پوشه‌های دیگر ویندوز منتقل کرد، اما برای طراحی این حمله بدافزاری از قابلیت NTFS ویندوز برای اعطای دسترسی کاربری به پوشه‌های دیگر و انتقال فایل‌های مورد نظر استفاده می‌شود.  البته برای اجرای موفق این حمله هکر باید بطور فیزیکی به رایانه‌یی که می‌خواهد آن را آلوده کند، دسترسی داشته باشد و با توجه به آنکه انتقال بسیاری از بدافزارها امروزه از طریق اینترنت صورت می‌گیرد، بعید است که این روش سوءاستفاده بتواند فراگیر شود و مشکلات زیادی ایجاد کند. به‌نظر می‌رسد این روش حمله بیشتر برای آلوده کردن رایانه‌های شرکت‌های تجاری مورد سوءاستفاده قرار بگیرد و برخی کارمندان از آن برای انتقام‌گیری بهره بگیرند.

اسپیکر آیفون ۱۰ مشکل‌ساز شد

پی‌سی ورلد   اسپیکرهای گوشی جدید آیفون ۱۰ هنگام پخش موسیقی یا تماس تلفنی با صدای بلند با مشکل روبرو شده و خش‌خش می‌کنند.  پس از آنکه کاربران بسیاری در سراسر جهان از مشکلِ به وجود آمدنِ خط سبز رنگ موسوم به «خط سبز مرگ» روی صفحه نمایش گوشی‌های جدید و هوشمند آیفون ۱۰ نارضایتی خود را نشان دادند، هم‌اکنون نوبت به اسپیکرها و بلندگوهای این گوشی پرچمدار اپل رسیده است.  کاربران در حساب‌های کاربری خود در توییتر، فیس بوک و ردیت اعلام کرده‌اند که اسپیکرهای گوشی آیفون ۱۰ آنها به هنگام پخش موسیقی یا تماس تلفنی با صدای زیاد خش‌خش کرده و صدای نامفهوم و بی‌کیفیتی را ایجاد می‌کند.  چند ماه پیش کاربران و صاحبان گوشی‌های اس۸ و اس  پلاس هم با چنین مشکل مشابهی روبرو شده بودند که با اطلاع یافتن اپل از مشکل یاد شده، آن را با انتشار نسخه به‌روزرسانی شده سیستم عامل ۱۱. ۰. ۲ iOS. به‌زودی حل کرد.

البته مشکلِ نویز و خش‌خش کردن صدا توسط اسپیکرهای این گوشی جدید پرچمدار، تنها برای تعداد محدودی از کاربران پیش آمده و سایر کاربران این گوشی با مشکلات مذکور مواجه نشده‌اند. اپل برای جلب رضایت مشتریان و کاربرانش دو راه پیش‌رو دارد؛ یکی اینکه با انتشار یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری مشکل مذکور را به زودی حل کند یا اینکه گوشی‌های آنها را به کلی تعویض کند. در هر دو صورت، شرکت امریکایی اپل با به وجود آمدن مشکلات متعدد همچون خط سبز رنگ روی صفحه نمایش یا نقص در اسپیکرهای گوشی آیفون ۱۰ باید هزینه‌های هنگفتی بپردازد.

وب‌سایت داعش هک شد

بیزینس تایم   یک هکر مسلمان وب‌سایت خبری داعش را هک کرد. یک هکر مسلمان به وب‌سایت خبرگزاری داعش نفوذ کرده و آدرس ایمیل ۲ هزار مشترک وب سایت «اعماق» را منتشر کرده است.

هکری به نام Di5s3nSi0N مسوولیت این حمله را به عهده گرفته است. وب سایت اعماق وسیله ارتباطی اصلی داعش داشت و جدیدترین اخبار درباره فعالیت‌های تروریستی این گروه شبه نظامی در سراسر جهان را منتشر می‌کند.

این درحالی است که به نوشته روزنامه ایندپندنت، سه ساعت قبل از این حمله اعماق در ایمیلی به مشترکان خود اعلام کرد به دلیل آنکه بارها مورد حملات سایبری قرار گرفته، اقدامات امنیتی خود را افزایش داده است.  Di5s3nSi0N در عکس‌العمل به این پیام، توییتی را با مضمون «چالش را قبول می‌کنم» منتشر کرد. پس از آن ایمیلی به تمام مشترکان وب‌سایت اعماق با مضمون زیر فرستاد: «ما تمامی ایمیل‌های مخفی داعش را هک کردیم... .»

همچنین به نوشته روزنامه ایندپندنت این پیام حاوی آدرس ایمیل ۱۷۸۴ مشترک اعماق بود.

 

ارسال نظر