ناسا تجهیزات بادوام برای «زهره» می‌سازد

۱۳۹۶/۰۸/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۰۵۶

اسپیس   محققان سازمان فضایی امریکا (ناسا) اعلام کرده‌اند، در حال ساخت تجهیزات الکترونیکی جدیدی هستند که بتواند در شرایط بسیار سخت زهره دوام بیاورند.

شرایط جوی در زهره به‌گونه‌یی است که تجهیزات الکترونیکی معمول نمی‌توانند مدت زیادی در آن دوام بیاورند.  انسان تا به حال در چند ماموریت سعی کرده است که به زهره کاوشگر بفرستد اما این تجهیزات بین 20 دقیقه تا کمی بیشتر از دو ساعت با زمین در ارتباط بودند و بعد از آن از کار افتادند.

سطح زهره یکی از چالش‌برانگیزترین محیط‌ها محسوب می‌شود، دمای بالای 462 سانتی‌گراد و فشار 920 هزار پاسکالی که 92 برابر فشار موجود در سطح زمین است و بارش سولفوریک‌اسید در زهره از جمله مهم‌ترین‌ چالش‌هایی هستند که کار را برای ماموریت‌های اکتشافی مشکل می‌کنند.

پیش از این اعلام شده بود که محققان و متخصصان ناسا در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) به دنبال طراحی کاوشگرهایی هستند که وابستگی کمتری به قطعات الکترونیکی داشته باشند تا بتوانند در شرایط پیچیده زهره بیشتر دوام بیاورند. «جاناتان ساودر» یکی از محققانی است که طرح‌های متعددی را با الهام از دستگاه‌های مکانیکی مختلفی که در طول تاریخ طراحی شده‌اند برای کاوشگرهای مکانیکی در سطح زهره ارائه کرده است.

ساودر در رابطه با شرایط زهره در بیانیه ناسا نوشته است: سطح زهره آنقدر غیرقابل تحمل است که نمی‌توان یک کاوشگر کاملا الکترونیکی مانند آنچه در مریخ است را به آنجا فرستاد؛ اما با یک کاوشگر مکانیکی می‌توان این چالش را تا حد زیادی حل کرد. این کاوشگر به جای اجزای دیجیتال از قطعات آنالوگ استفاده می‌کند و برای تامین انرژی از صفحات خورشیدی استفاده می‌کند.

ساخت چنین تجهیزاتی برای ناسا و ماموریت‌های آن در محیط‌های با شرایط جوی نامساعد بسیار با اهمیت است و می‌تواند راه را برای به دست آوردن اطلاعات حیاتی و جزئی‌تر در رابطه با سیاره زهره و عطارد بسیار هموار کند.

در عطارد دما به 427 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و امکان استفاده از این تجهیزات وجود دارد.

نکته قابل توجه دیگر این است که از این تجهیزات می‌توان برای کاوش در سیارات غول‌پیکر گازی نظیر مشتری، زحل، اورانوس و نپتون نیز استفاده کرد.

 

ارسال نظر