اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۴۹۰

اجرای پروژه اینترنت بالنی برای زائران اربعین

فارس| امسال برای نخستین‌بار پروژه اینترنت بالن در مرز مهران برای ارائه خدمت اینترنت وای فای رایگان به زائرین اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام عملیاتی شده است؛ این پروژه امروز زیربار می‌رود.

با همکاری پژوهشگاه فضایی و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام امسال پروژه اینترنت بالن در مرز مهران برای ارائه خدمت اینترنت وای فای رایگان به زائرین اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام عملیاتی شد.

عباس بیرامی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام گفت: این پروژه دیروز آزمایش شد و امروز زیر بار خواهد رفت و به‌صورت کامل در مدار قرار می‌گیرد. وی درباره جزئیات عملکرد این بالن توضیح داد: این بالکن در ارتفاع 500 متری سطح زمین قرار می‌گیرد. در این پروژه یک فرستنده رادیویی در شهر مهران مستقر شده و بالن در منطقه مرزی نصب شده است. پهنای باند دریافتی از زیرساخت توسط فرستنده به بالن ارسال می‌شود و در دایره‌یی در منطقه پایین دست بالن اینترنت Wi-Fi رایگان و بدون پسورد ارائه می‌شود. وی خاطرنشان کرد: البته در صورت بروز رخدادهای جوی از جمله وزش باد شدید یا رخداد خاص مانند قرار داشتن در مسیر بالگرد به صورت موقت پایین آورده شده و مجددا در مدار قرار می‌گیرد. بیرامی اضافه کرد: بالن اینترنت دارای پهنای باند ورودی 100mb است که با توجه به اینکه کاربران آن عبوری و در حال پیاده‌روی هستند و در آن منطقه ساکن نیستند، پیش‌بینی می‌شود این ظرفیت جوابگو باشد و طبق برنامه‌ریزی مقرر شده در صورت افزایش ترافیک در روزهای آینده پهنای باند نیز افزایش یابد.

«برودکام» غول تراشه‌سازی دنیا را می‌خرد

اندرویدپلیس| شرکت برودکام قصد دارد کوالکوم یکی از برترین شرکت‌های سازنده تراشه‌های سخت‌افزاری را خریداری کند. البته دو طرف هنوز در این زمینه موضع‌گیری نکرده‌اند. منابع مطلع می‌گویند بخشی از این مبلغ به صورت نقدی و بخشی نیز در قالب خرید سهام خواهد بود.

ارزش سهام کوالکوم بعد از اعلام این خبر با افزایش 12.7درصدی به ازای هر سهم به 61.81 دلار افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود در صورت عملی شدن خبر مذکور تا 70 دلار نیز برسد. برود کام خود شرکتی است که در سال 2015 توسط شرکت تراشه‌سازی Avago خریداری شده بود. اگر کوالکوم نیز توسط برودکام تصاحب شود بعید به نظر می‌رسد که هیچ شرکت سخت‌افزاری توان رقابت با آن را در زمینه تولید تراشه داشته باشد. البته این احتمال هم وجود دارد که نهادهای رگولاتوری در امریکا، خرید یادشده را موجب شکل‌گیری انحصار در بازار تولید تراشه و سخت‌افزار تشخیص دهند و از تحقق آن جلوگیری کنند.

سرقت صدها آیفون ایکس در سان فرانسیسکو

اس اف گیت| در حالی که بسیاری از مردم امریکا در نقاط مختلف این کشور برای خرید مدل جدید گوشی آیفون، موسوم به آیفون ایکس تلاش می‌کنند وقوع یک دزدی ممکن است انتظار برخی از آنها را طولانی کند.

سه دزد در سانفرانسیسکو موفق به سرقت حداقل

300 گوشی آیفون به ارزش بیش از 370 هزار دلار شده‌اند. آیفون‌های ایکس جدید در یک کامیون بسته‌بندی شده در حال ارسال به فروشگاه اپل در این شهر بود. دزدی یادشده در روز چهارشنبه رخ داده و پلیس پس از اطلاع از موضوع در تلاش برای یافتن دزدان است. این واقعه در ساعت 11:30 صبح به وقت محلی رخ داد و دزدان پس از سرقت آیفون‌های ایکس آنها را در یک خودرو ون قرار داده و به سرعت از محل گریختند. با وجود تلاش‌های پلیس هنوز سرنخی در مورد این دزدی به دست نیامده است. فروش آیفون ایکس در امریکا از روز گذشته و به قیمت سرسام‌آور 999دلار آغاز شده است.

ممنوعیت موقت «واتس‌آپ» در افغانستان

انگجت| دولت افغانستان در حال بررسی ممنوع کردن استفاده از برنامه گپ موبایلی واتس‌آپ در این کشور است و به همین منظور نامه‌هایی را برای شرکت‌های مخابراتی ارسال کرده است.

در این نامه‌ها از شرکت‌های یادشده درخواست شده تا استفاده از واتس‌آپ را به‌طور موقت تعلیق کنند. در حال حاضر استفاده از تلگرام و واتس‌آپ در افغانستان توسط برخی شرکت‌های مخابراتی مسدود شده، اما برخی شرکت‌های مخابراتی خصوصی کماکان خدمات یادشده را به کاربران ارائه می‌دهند. قرار است این ممنوعیت موقت برای 20 روز ادامه یابد. در مورد علت این تصمیم اخبار ضد و نقیضی مخابره شده است. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افغانستان دلیلی را برای این تصمیم ذکر نکرده است، اما برخی منابع مطلع می‌گویند سازمان امنیت ملی افغانستان مدافع این کار است و علت آن را برخی دغدغه‌های امنیتی می‌داند. برخی گروه‌های مدنی و کاربران به این تصمیم دولت افغانستان اعتراض کرده‌اند و آن را به معنای نقض آزادی بیان دانسته‌اند. پیش از این استفاده از واتس‌آپ در کشورهایی مانند چین و برزیل هم با محدودیت‌هایی مواجه شده بود.

آیفون «ایکس» دو باتری دارد

میل آنلاین| تصاویری از اجزای داخلی آیفون ایکس نشان می‌دهد در این دستگاه دو باتری به شکل «ال» قرار گرفته‌اند. بالاخره آیفون ایکس برای فروش عرضه شد. در همین راستا iFixit یکی از وبلاگ‌های فناوری تصاویری از اجزای داخلی آیفون ایکس منتشر کرده است. این تصاویر نشان می‌دهد داخل دستگاه نیز مانند ظاهر خارجی آن دچار تغییرات زیادی شده است. تصاویر مذکور نشان می‌دهد آیفون ایکس دارای دو باتری است. این دو باتری به شکلL کنار هم قرار گرفته‌اند تا فضای داخل گوشی بازتر باشد.  از سوی دیگر طراحی جدید دستگاه شباهت زیادی به آیفون اورجینال دارد. مهم‌ترین تمایز آیفون همان وجود دوباتری است که اجزای دیگر اطراف آنها جای گرفته‌اند. درکل قابلیت تعمیر این دستگاه نسبت به بقیه آیفون‌ها بیشتر است و کاربر می‌تواند به‌راحتی نمایشگر و باتری را تعویض کند اما به‌دلیل وجود قاب پشتی شیشه‌یی دستگاه و چسب زیاد محکم آن تعویض اجزای دیگری از دستگاه مانند دوربین مشکل است. البته وجود شیشه جلو و پشت دستگاه احتمال خسارت به آن هنگام افتادن را می‌کاهد.

 

ارسال نظر