اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۳۲۶

اضافه شدن زبان فارسی به «اینستاگرام»

مشبل   اینستاگرام قابلیت استفاده از زبان‌های فارسی و عربی را برای کاربران خود فراهم کرده است.  این شبکه اجتماعی اکنون از زبان‌هایی پشتیبانی می‌کند که از راست به چپ نوشته می‌شوند، از جمله فارسی و عربی. تابه حال اینستاگرام تعداد زیادی گزینه زبانی از جمله چینی، یونانی، ترکی و سوئدی را برای کاربران خود فراهم کرده است. اما تمام این زبان‌ها از چپ به راست نوشته می‌شوند. قابلیت استفاده از زبان‌های جدید نخست برای دستگاه‌های اندروید عرضه می‌شوند.

فیلترینگ در کشور جواب نمی‌دهد

ایسنا  رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه فیلترینگ در کشور جواب نمی‌دهد از بازگشایی فضایی جدید در حوزه خدمات اینترنتی در کشور خبر داد.  برات قنبری، رییس هیات‌مدیره مخابرات ایران با بیان اینکه ما هیچ‌وقت به دنبال بستن فضا نبوده‌ایم، اظهار کرد: در کشور ما فیلترینگ جواب نمی‌دهد. رویکرد ما نه انسدادی بلکه گسترش خدمات است. تجربه نشان داده است که در کشور ما اگر یک سرویسی مسدود شود، جایگزین‌های آن پیدا می‌شوند و فقط زحمت مردم زیاد می‌شود. وی با بیان اینکه در دور جدید و با همکاری صداوسیما و سایر وزارتخانه‌ها فضای جدید خدمات اینترنتی گسترش می‌یابد، اظهار کرد: در دولت قبلی نتوانستیم سرویس IPTV یا ویدئو یا قوانین کپی‌رایت را فعال کنیم. در این صورت شیوه رفتار مردم در فضای اینترنتی عوض می‌شود و پهنای باند نیز گسترش پیدا می‌کند. مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه در مورد حفاظت در فضای مجازی، گفت: برای ما فرهنگ و امنیت مهم است. ما به عنوان ICT باید امنیت‌سازی و فرهنگ‌سازی کنیم. زمانی که در کشور بزرگی همچون چین کودکی را در عرض ۱۵ ساعت از طریق تکنولوژی‌های نوین پیدا می‌کنند این یعنی اینکه ICT امنیت‌آفرین است.

پروژه ماهواره‌های ایرانی در حال انجام است

ایسنا   رییس سازمان فضایی با بیان اینکه تمام پروژه‌های تعریف شده برای این سازمان بودجه خود را دریافت کرده‌اند، گفت که این سازمان دچار کسری بودجه نیست و تمام پروژه‌های تعریف شده به اتمام رسیده یا در حال انجام است.  محسن بهرامی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای سازمان فضایی، گفت: این سازمان برنامه 10 ساله‌یی دارد که طبق برنامه ششم و اقتصاد مقاومتی تدوین شده است که بودجه لازم برای این برنامه در اختیار قرار گرفته است و کسری بودجه‌یی وجود ندارد.  وی با اشاره به آخرین وضعیت ماهواره‌های این سازمان، ادامه داد: تمام ماهواره‌های روی زمین، حمایت شده‌اند یا در صورت لزوم قرارداد آنها را تجدید کردیم. رییس سازمان فضایی افزود: ماهواره «دوستی» به اتمام رسیده، ماهواره «پیام» امسال به پایان خواهد رسید، ماهواره «ظفر» سال آینده مراحل پایانی خود را طی خواهد کرد و ماهواره «پارس» نیز به عنوان یک ماهواره جدید شروع شده است.  بهرامی با بیان اینکه زمان پرتاب ماهواره‌ها امری است که عموما سازمان‌های فضایی از بیان آنها طفره می‌روند، گفت: برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای پرتاب ماهواره معمولا باعث جابه‌جایی موضوع پرتاب می‌شود چراکه گاهی عملیات‌هایی به صورت آزمایشی صورت می‌گیرد و نیاز به جابه‌جایی زمانی دارد و به خاطر برخی ملاحظات دیگر نمی‌توان درباره پرتاب‌های بعدی و زمان‌بندی آن دقیق صحبت کرد.

جتی که دیوار صوتی را شکست

 نیو اطلس  جت جنگنده‌یی در پرواز آزمایشی دیوار صوتی را شکست و چند دقیقه با سرعت مافوق صوت پرواز کرد.   این جنگنده که Gripen E نام گرفته با هزینه ۸۵ میلیون دلار ساخته شده است. این هواپیما با سرعت بیش از ۱۲۲۵ کیلومتر برساعت از بالای دریای بالکان پرواز کرد.  به گفته رابین نوردلندر، خلبان این هواپیما، موتور پیشرفته و طراحی نوین ساختار هواپیما سبب شدند او اصلا متوجه شکستن دیوار صوتی نشود.

طی پرواز آزمایشی این جت جنگنده توانست چند دقیقه با سرعت مافوق صوت پرواز کند.  طول این هواپیما 15.2متر و عرض بال آن نیز 8.6 متر است. حداکثر وزن جت هنگام بلند شدن از زمین ۱۶۵۰۰ کیلوگرم تخمین زده می‌شود. موتور GE Aviation F414G ۲۰درصد قدرت بیشتری نسبت به نسخه پیشین خود دارد.  از ۱۵ ژوئن ۲۰۱۷ تاکنون Gripen E ۲۰ ساعت پرواز آزمایشی انجام داده است.

مسواکی که با حرکت شارژ می‌شود

انگجت   متخصصان یک شرکت استارتاپی در امریکا موفق شدند مسواکی شبیه به مسواک‌های الکتریکی بسازند که بدون نیاز به باتری کار می‌کند.

مسواک‌های الکتریکی امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و تمیز کردن دندان‌ها را با کیفیت مناسبی انجام می‌دهند اما یک مشکل قابل توجه در آنها وجود دارد که تمام شدن منبع تغذیه یا همان باتری است که سبب از کار افتادن آنها می‌شود.  حال شرکت «گودول» (Goodwell) موفق شده است مسواکی به بازار معرفی کند که نیازی به باتری ندارد و به راحتی با استفاده از انرژی سینتیک ناشی از حرکت و چرخش دست فرد برس‌های مسواک را به حرکت درمی‌آورد و بدون نیاز به باتری همانند یک مسواک الکتریکی دندان‌ها را تمیز می‌کند.  انرژی تامین شده از این روش برای دو دقیقه کامل مسواک زدن و بیش از 80 هزار بار چرخش کامل برس‌های مسواک کافی است. این مسواک «بی» (Be) نام دارد و سازندگان آن تاکید زیادی بر سازگاری آن با محیط زیست دارند. علاوه بر اینکه نیازی به استفاده از باتری‌های لیتیوم یونی وجود ندارد، بدنه آن نیز از مواد قابل بازیافت تولید شده است و جنس برس‌های آن نیز از نشاسته، زغال و بامبو است که کاملا زیست‌ تخریب ‌پذیر است.

 

ارسال نظر