خداحافظی کاربران با اینترنت حجمی؛ به‌زودی

۱۳۹۶/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۳۶۵
خداحافظی کاربران با اینترنت حجمی؛ به‌زودی

گروه دانش و فن | مرجان محمدی|

بسیاری از کاربران اینترنت از سرعت و کیفیت اینترنت خود ناراضی هستند، آنها معتقدند که با توجه به رقمی که پرداخت می‌کنند اینترنت با کیفیت و سرعت بالایی را دریافت نمی‌کنند، حال آنکه در بسته‌هایی که خریداری می‌کنند سرعت بالا را انتخاب می‌کنند و هزینه آن را پرداخت می‌کنند.

گفته می‌شود بسیاری از کاربران به حجم خوری اینترنت اعتراض داند و به دفعات مختلف آن را اعلام کرده‌اند چه زمانی که واعظی وزیر ارتباطات بود و چه اکنون که جهرمی وزیر ارتباطات شده است.

کاربران از روش‌های مختلف این اعتراض خود را به گوش وزیر و مسوولان رسانده‌اند، آنها با کامنت‌هایی در صفحه‌های اجتماعی وزیر ارتباطات خواسته‌اند که از حجم‌خوری شرکت‌های اینترنتی جلوگیری کند. مساله‌یی که تاکنون شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت آن را قبول نکرده‌اند و معتقدندهیچ حجم خوری وجود ندارد. حالا با افزایش گلایه‌ها وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از غیر حجمی کردن اینترنت خبر داد، مساله‌یی که قرار است به زودی اتفاق بیفتد.

وی گفت: اینترنت حجمی و تعرفه‌های آن یکی از موضوعات ثابتی است که از روز اولی که مشغول به کار شدیم بر اجرای آن تاکید داشتیم.

وی از تصمیم نهایی برای تعیین تکلیف اینترنت حجمی در جلسه بعدی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خبر داده و گفته است: طبق وعده‌یی که دادیم قرار بود این بسته نهایی و در 100 روز اول اجرایی شود که مباحث کارشناسی آن همچنان با اپراتورها و کمیسیون تنظیم مقررات مرجع تصویب تعرفه‌ها است مورد بررسی قرار می‌گیرد، فکر می‌کنم در جلسه بعدی کمیسیون ما برای تصمیم نهایی وارد شور شویم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته بود: با توجه به اختلاف نظراتی که وجود دارد، جزئیات آن پس از تصویب نهایی اعلام خواهد شد. اما اصل بحث این است که وحدت نظری در رابطه با کاهش هزینه‌ها و خارج شدن از حالت حجمی وجود دارد.

هرچند وعده اینترنت نامحدود در کشور بحث تازه‌یی نیست. پیش از این هم اینترنت نامحدود، البته با سرعت‌های پایین ۶۴ تا ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه، برای مشترکان ارائه می‌شد. اما سرعت پایین، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات را مجبور کرد مصوبه‌یی برای جایگزینی اینترنت حجمی ارائه دهد. بنابراین شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت از سال ۱۳۹۲ با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، قیمت‌های مختلفی را براساس حجم و سرعت ارائه‌شده در نظر گرفته بودند.

اواخر تیرماه سال جاری بود که محمدجواد آذری جهرمی از نهایی شدن مدل تعرفه‌گذاری نامحدود اتصال داده در بخش ثابت و تعیین کف و سقف سرعت در بسته‌ها خبر داده و گفته بود: بر این اساس عملا کاربران خانگی در صورت استفاده از سرویس‌های ویدیو آنلاین در صورتی که هر روز پنج ساعت سرویس ویدیوئی داخلی را ملاحظه کنند و این رفتار را هر روز در ماه تکرار کنند، نیازی به پرداخت اضافه ندارند. جهرمی اخیرا گفته که نظرات مردم را جمع کردیم که دقیق و حساب شده بود؛ مردم به سقف حجم اینترنتی که قرار داده شده معترض هستند که این میزان پاسخگوی نیازهایشان نیست. برخی توجیه نشده بودند که چرا تعرفه برخی سرویس‌های داخلی باید کمتر باشد.

او ادامه داد: درباره این نوعی که به سرویس‌های داخلی برای استفاده یارانه داده می‌شود، تصورشان بر این بود که با توجه به اینکه ما اکثریت استفاده‌مان از اینترنت است این کمکی به حال مردم نمی‌کند. از طرفی نگاه دیگر این بود که این سرویس صرفا توسط مخابرات داده می‌شود و توسط سایرین صورت نمی‌گیرد که بسته‌بندی‌های متعددی داشته است. به نظر می‌رسد نگاهی که مردم به این طرح داشته‌اند جامع و کامل بوده و از جمع‌آوری افکار عمومی می‌شود به جمع‌بندی عقلایی رسید چرا که حجم میزان بازخوردها زیاد بوده است.

وی در همین زمینه تعرفه اینترنت ثابت با بیان اینکه بررسی‌ها آغاز شده است، اظهار کرد: مساله اول این است موضوعی که سقف اینترنت آن کم است و پیش از این خودم هم مطرح کرده بودم، کافی نیست. با توجه به اینکه مخابرات به صورت داوطلبانه آن را اجرا کرده، این اتفاق افتاده است.

در هر صورت به نظر می‌رسد با اجرایی شدن طرحی به غیر از اینترنت حجمی کاربران تا حدودی راضی شوند چرا که چندین سال است که کاربران نسبت به پولی که می‌دهند و حجمی که دریافت می‌کنند معترض هستند و به نظر می‌رسد با از بین رفتن اینترنت حجمی برخی اتفاق‌های مشکوک که کاربران به آن اعتراض دارند از بین برود و از این پس کاربران به جای دریافت اینترنت حجمی از اینترنت نامحدود استفاده کنند.

گفتنی است با توجه به اهمیت موضوع اندازه‌گیری و کنترل سرویس ارائه شده به مشترکین اینترنت پرسرعت، تمامی اپراتورهای WiMAX، PAP و شرکت مخابرات ایران ملزم شدند ابزارهای معتبر سنجش سرعت و کیفیت را روی پورتال خود نصب و راه‌اندازی کنند.

کاربران اینترنت پرسرعت می‌توانند با استفاده از این ابزارها و انجام تست سرعت و کیفیت، ضمن اطمینان از وضعیت سرویس دریافتی خود، براساس تست‌های انجام شده در فرآیند نظارت و ارزیابی کیفیت اپراتورها مشارکت کنند.

 

 

ارسال نظر