خیز مجازی کاربران علیه ترامپ

۱۳۹۶/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۰۵۴
خیز مجازی کاربران علیه ترامپ

گروه دانش و فن | مرجان محمدی|

«خلیج فارس» واژه‌یی که کاربران ایرانی نه تنها به آن حساس هستند بلکه تعصب خاصی به آن دارند، تنها کافی است خلیج فارس با واژه‌یی دیگر جایگزین شود آن موقع است که ایرانیان در هر کجای دنیا که باشند بسیج می‌شوند تا واژه جعلی را از ببین ببرند و خلیج همیشه فارس را جایگزین کنند. در ست در مقطعی از زمان برخی از سوءاستفاده کنند گان با نام خلیج فارس در دنیای مجازی اقدام به کلاهبرداری کردند به گونه‌یی که با ارسال یک پیامک و قرار دادن نام سایتی برای رای‌گیری از کاربران می‌خواستند که به سایت مذکور مراجعه کنند و با رای دادن به نام خلیج فارس نگذارند که این واژه به نام‌های جعلی تغییر پیدا کند. میلیون‌ها کاربر به سایت مذکور مراجعه کردند و به نام خلیج فارس رای دادند و دست آخر مشخص شد که این حرکت تنها برای بالا رفتن بازدید سایت مذکور بود و با توجه به رتبه بالایی که کسب کرد توانست از گوگل رقم قابل توجهی نیز دریافت کند. مساله‌یی که بعدها کاربران دیگر به آن بی‌توجه شدند و فهمیدند که نامگذاری یا تغییر نام با رای‌گیری اینترنتی و مجازی صورت نمی‌گیرد.

این مسائل بیان شد تا جهانیان بدانند که ایرانی‌ها به نام خلیج فارس حساس هستند وقتی رییس‌جمهور امریکا در سخنان خود از واژه خلیج عربی استفاده کرد بلافاصله تمام شبکه‌های مجازی به وی تاختند و با سخنرانی رییس‌جمهور ایران از وی خواستند که به جای ریاست‌جمهوری تاریخ و جغرافیا بخواند تا در یک سخنرانی دیپلماتیک از واژه جعلی استفاده نکند.

بسیاری از کاربران در شبکه‌های مختلف اجتماعی از جمله اینستاگرام و توییت و فیس بوک به ترامپ تاختند و رییس‌جمهور امریکا را فردی بیسواد دانستند، بسیاری از کاربران نیز با ورود به صفحه‌های اینستاگرام فرزندان ترامپ به آنها جغرافیا آموختند و از آنها خواستند که به پدرشان یاد بدهند که خلیج فارس همیشه فارس است و نمی‌توان از واژه‌های جعلی برای آن استفاده کرد.

گفته می‌شود طبق یک رصد صورت گرفته و تحلیل آنلاین در فضای مجازی بالغ بر 150هزار توییت در این خصوص صورت گرفته است و این اعتراض‌ها همچنان ادامه دارد و این در حالی است که بسیاری از کاربران اینستاگرام در صفحات خود عکس خلیج فارس را گذاشته‌اند و با هشتگ خلیج فارس نسبت به صحبت‌های خصمانه ترامپ اعتراض خود را نشان داده‌اند.

در حال حاضر کافی است تا اینستاگرام و توییتر را مشاهده کنید، حتی برخی کاربران تلگرام عکس‌های پروفایل خود را به خلیج فارس و پرچم ایران مزین کرده‌اند، وزیر ارتباطات نیز با درج هشتگ #خلیج فارس نسبت به سخنان خصمانه ترامپ واکنش نشان داد. براساس این گزارش، سامانه رصد و تحلیل آنلاین فضای مجازی (پایشگر) متعلق به یک شرکت دانش بنیان، رفتار کاربران ایرانی توئیتر را طی ۲۴ ساعت گذشته مورد تحلیل قرار داده و نمودار استفاده از

۵ هشتگ برتر را در این بازه زمانی منتشر کرده است.

براساس تحلیل صورت گرفته از شب گذشته تاکنون نزدیک به ۱۵۰هزار توئیت از سوی کاربران ایرانی برای ۵ هشتگ ترامپ، روحانی، سپاه، خلیج فارس و nevertrustusa ایجاد شده است.

در این زمینه سهم هشتگ ترامپ ۶۷هزار توئیت، سهم هشتگ روحانی ۲۰هزار، سهم هشتگ سپاه ۳۰هزار، سهم هشتگ خلیج فارس ۱۵هزار و سهم هشتگ nevertrustusa بالغ بر ۱۵ هزار توئیت اعلام شده است. در همین حال استفاده از هشتگ‌هایی چون امریکا و برجام در رده‌های بعدی موضوعات داغ کاربران ایرانی در این فضا قرار دارد.

برآوردها نشان می‌دهد که برای مثال در ساعت ۹ شب جمعه ۲۱ مهرماه بالغ بر ۱۳هزار توئیت با هشتگ ترامپ در شبکه توئیتر منتشر شده است که بیشترین میزان واکنش کاربران ایرانی به اظهارات ترامپ در ۲۴ ساعت گذشته بود.

در همین حال پس از اظهارات حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان در پاسخ به ترامپ، در ساعت ۱۱ شب، نزدیک به ۱۲هزار توئیت در یک ساعت با هشتگ روحانی در فضای توئیتر منتشر شده است.

موضع‌گیری امریکا درباره سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، مخالفان بسیاری درمیان کاربران توئیتر داشت. کاربران ایرانی در توئیت‌هایشان ضمن محکومیت دخالت امریکا، خواستار حمایت هرچه بیشتر از سپاه شدند. از سوی دیگر حمایت ترامپ از مردم ایران در سخنرانی دیروز خود، موجب تمسخر کاربران توئیتری شده است. در همین حال کاربران ایرانی عملکرد دولت در برجام و نیز، همراهی اروپا از ایران مقابل ترامپ را نشانه سیاست ورزی صحیح دولتمردان دانستند و از آن حمایت کردند.

 علاوه بر توئیتر، کاربران ایرانی در سایر شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام، اعتراض خود نسبت به رفتار خصمانه و اظهارات ایران ستیزانه روز گذشته رییس‌جمهور امریکا را اعلام و مطالب متعددی را با هشتگ خلیج فارس منتشر کردند.

گفتنی است میلیون‌ها کاربر ایرانی شبکه اجتماعی اینستاگرام با حضور در صفحات شخصی ترامپ، دختر او ایوانکا ترامپ و پسر ارشد وی به این افراد تاریخ و جغرافیا آموختند. همچنین این کاربران به ذکر مختصر تاریخچه دخالت‌های امریکا در ایران شامل کودتای 28 مرداد، مقابله با انقلاب اسلامی، حمایت از رژیم بعث در ایام جنگ تحمیلی، سرنگون ساختن هواپیمای مسافربری ایران، حمایت از گروه تروریستی داعش و غیره پرداختند.

از پرکاربردترین هشتگ‌های کاربران ایرانی در اینتساگرام در پاسخ به ترامپ می‌توان به

#persian_gulf_for_ever،#persiangulf #الخلیج_الفارسی، #لبیک_یا_خامنه_اى، #shutup_trump، #trump_is_stupid و غیره اشاره کرد.

آخرین پست دونالد ترامپ در اینستاگرام که به تشریح محتوای سخنرانی زننده وی اختصاص یافته شاهد حضور بیش از یک میلیون کاربر ایرانی بوده که هر یک به شیوه‌یی به رییس‌جمهور امریکا اعتراض کرده‌اند. بخش زیادی از حدود 20هزار کامنت ارسالی برای پست آخر ایوانکا ترامپ دختر دونالد ترامپ هم مربوط به همین موضوع است. چند هزار نفر از کاربران نیز حساب رسمی کاخ سفید در اینستاگرام را برای بیان اعتراض خود برگزیده‌اند.

در هر صورت به نظر می‌رسد که ترامپ و کاخ سفید از این هجمه در فضای مجازی در س گرفته باشند، چرا که در سخنرانی ترامپ که کاخ سفید آن را منتشر کرده است نام خلیج فارس را به درستی نوشته است.

 

 

ارسال نظر