تعرفه‌های اینترنت کاهش می‌یابد

۱۳۹۶/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۹۰۲
تعرفه‌های اینترنت کاهش می‌یابد

گروه دانش و فن|

تولید محتوای بومی به عنوان حلقه مفقوده شبکه ملی اطلاعات، نیازمند مشارکت بخش‌های خصوصی و تجمیع‌کنندگان محتواست و طرحی که شرکت مخابرات ایران برای افزایش تولید محتوا و کاهش تعرفه ترافیک در نظر گرفته، ارزان‌تر شدن قیمت ترافیک سایت‌های داخلی با میزبانی دیتاسنتر مخابرات ایران در مقایسه با اینترنت کشوری و بین‌الملل را شامل می‌شود.

با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، تعرفه دسترسی به پهنای باند به عنوان یک شاخص اصلی موجب تمایز تفکیک ترافیک داخلی از ترافیک بین‌المللی در شبکه ملی اطلاعات می‌شود و این کاهش در هزینه‌ها، دسترسی‌های ملی را برای مردم کم‌هزینه‌تر می‌کند و با راه‌اندازی این مراکز تعرفه سرویس‌های داخلی به میزان یک سوم سرویس‌های بین‌المللی محاسبه می‌شود.

همچنین یکی از تکه‌های اصلی پازل شبکه‌ ملی اطلاعات، موضوع محتوای بومی است که مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز همواره به‌ ‌آن تاکید داشته‌ و با راه‌اندازی فازهای سه‌گانه شبکه ملی اطلاعات و بحث‌های زیرساختی مربوط به آن، کمبود در زمینه محتوای بومی را حلقه مفقوده شبکه دانسته‌اند.

طبق مصوبه‌ ۲۴۸ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، سازمان فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات کشورباید با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت شرایطی فراهم کنند تا ترافیک پهنای باند داخلی به‌صورت جدا از ترافیک پهنای باند بین‌المللی این شرکت در دسترس سایر اپراتورها قرار گیرد. بدین‌ترتیب پس از تفکیک ترافیک پهنای باند داخلی و بین‌المللی اینترنت، قیمت اینترنت داخلی و بین‌المللی به‌صورت جداگانه و با قیمت متفاوت از هم محاسبه خواهد شد.

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات طی یک سال اخیر، ۳ مصوبه و با هدف توسعه تولید محتوای داخلی در شبکه ملی اطلاعات تصویب کرده است که نرخ استفاده از سایت‌های داخلی را نصف قیمت اینترنت بین‌المللی تعیین کرده است. در این ۳مصوبه که به خرداد ۹۵، آذر ۹۵ و بهمن ۹۵ تصویب شده‌اند، قید شده است که اپراتورهای ارائه‌‌دهنده خدمات اینترنت موظف هستند تا نرخ استفاده از اینترنت را از قیمت اینترانت تفکیک کرده و برای هر یک با توجه به شاخص‌ها قیمت خاص خود را اختصاص دهند و نیز برای استفاده از سایت‌های داخلی در شبکه ملی اطلاعات، تخفیف ۵۰ درصدی قائل شوند؛ اما مشکلی که در این مسیر وجود دارد این است که این مصوبات ابهامات زیادی را برای کاربران به دنبال داشته است. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در مصوبات خود به اپراتورهای تامین‌کننده خدمات اینترنتی اعم از دارندگان پروانه حوزه ثابت یا همراه تا روز ۳۰ دی‌ماه ۹۵ مهلت داده بود تا این امکان را برای همه کاربران خود فراهم سازند که قیمت اینترنت از قیمت اینترانت تفکیک شود. بر این اساس باید تعرفه‌های مد نظر این کمیسیون برای ترافیک ارتباطات داخلی نسبت به ارتباطات بین‌الملل در حجم‌هایی که خریداری می‌کنند، نیز تعیین می‌شد.

قابل ذکر است که منظور از ترافیک داخلی، دسترسی به هر سایت با میزبانی داخلی است و برای رسیدن به این هدف، سازمان فناوری اطلاعات ایران و شرکت مخابرات ایران با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت موظف شدند تا ترافیک داخلی را به صورت مجزا از ترافیک بین‌المللی در دسترس اپراتورها قرار دهند تا بتوان به دنبال تحقق این امر قیمت این دو بخش را از هم جدا کرد. همچنین کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، سقف تعرفه داده داخلی را به میزان ۵۰درصد سقف تعرفه داده بین‌الملل برای سایت‌های واجد شرایط تعیین کرد. این تعرفه‌ها باید در اختیار عموم مردم قرار گیرد تا ابهامی ناشی از این مصوبات برای کاربران وجود نداشته باشد. بدین‌ترتیب با توجه به رقابت برای تولید محتوای بومی و ارزان‌تر کردن تعرفه ترافیک از طریق ارائه‌دهندگان اینترنت، مخابرات طرح دیگری را برای تفکیک ترافیک اینترنت در کشور ارائه کرده است. بنابر اطلاعات نشریه ارتباطات، سمیع‌الـله صادقی معاون تجاری شرکت مخابرات ایران، از طرح جدید این شرکت برای تفکیک سه‌گانه ترافیک اینترنت در کشور با هدف افزایش استفاده از محتوای داخلی در راستای شبکه ملی اطلاعات و اهداف اقتصاد مقاومتی سخن می‌گوید.

وی درباره این طرح توضیح می‌دهد: برای تامین محتوای داخلی، «ترافیک داخلیTCI » را تعریف کرده‌ایم تا امکان استفاده از بستر داخلی مخابرات برای کاربران و مشترکان این شرکت در کنار ترافیک کشوری و ترافیک اینترنت بین‌الملل فراهم شود. با اجرای این پروژه، قیمت ترافیک سایت‌های داخلی که در دیتاسنتر مخابرات ایران، میزبانی شوند، از اینترنت بین‌الملل و اینترنت کشوری ارزان‌تر محاسبه خواهد شد. با ۱۰ شرکت تجمیع‌کننده محتوا (اگریگیتور) نیز قرارداد منعقد کرده‌ایم تا محتوای داخلی را از طریق بستر مخابرات ایران به مردم ارائه دهند. وی این اقدام را در راستای تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات عنوان کرده و می‌گوید: تولید محتوای داخلی تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال را به همراه دارد و بستری برای کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها خواهد بود. استارت‌آپ‌ها می‌توانند محصولات خود را از طریق اگریگیتورها در این سامانه عرضه کنند.

معاون تجاری شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه این طرح کمتر از دو ماه است که به مرحله اجرایی رسیده، خاطرنشان می‌کند: ظرفیت خوبی برای دیتاسنتر مخابرات درنظر گرفته شده و بیش از ۲۰گیگابیت ترافیک در این بازه زمانی از این طریق مبادله شده است. تفکیک ترافیک داخلی در بستر مخابرات باعث کاهش بیش از تعرفه ۵۰درصدی ترافیک کشوری خواهد بود. در آینده نیز قصد داریم میزان مصرف مشترکان مخابرات را نامحدود کنیم به‌نحوی که ترافیک داخلی برای مشترکان مخابرات با پرداخت آبونمان ثابت نامحدود شود و مشترکان تنها برای اینترنت کشوری و بین‌المللی هزینه بپردازند. به این ترتیب اینترنت مشترکان مخابرات برای استفاده از شبکه داخلی هیچ‌گاه قطع نخواهد شد.

صادقی پیش از این هم درباره لزوم تولید محتوای داخلی در راستای شبکه ملی اطلاعات گفته بود: در حوزه تولید محتوا در راستای شبکه ملی اطلاعات، چرخه کسب و کاری را ایجاد کردیم پیشرفت خوبی داشته است. نمونه آن افرادی هستند که در زمینه تجمیع محتوا فعالیت و سرویس‌های آموزش، سلامت، فیلم، VOD و... را عرضه می‌کنند. مزیتی که این موضوع دارد، کاهش قیمت است. مخابرات ویدئویی که در شبکه مخابرات دارد را برای مشترکان خود ارزان‌تر از سایرین عرضه می‌کند تا کمکی به حوزه تولید محتوا باشد. بنابراین ما علاوه بر کاهش ۵۰درصدی تعرفه داخل نسبت به بین‌الملل، یک پله فراتر رفته‌ایم.

 

 

ارسال نظر