چهره‌های استانی

۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۵۰۰

نرخ سود بانکی به‌تدریج کاهش می‌یابد

11-2 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم گفت: نرخ سود بانکی و سود دریافتی از دریافت‌کنندگان تسهیلات به‌تدریج کاهش می‌یابد.

عامر کعبی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: نرخ سودی که نظام بانکی از فعالان اقتصادی دریافت می‌کند، باید در خدمت تولید و رونق اشتغال باشد و منابع مالی و تسهیلات با سهولت و نظارت بیشتر و نرخ کمتر دراختیار تولید‌کنندگان و فعالان اقتصادی باشد.

نماینده آبادان در مجلس افزود: البته تغییر نرخ سود بانکی می‌تواند نقدینگی را از بانک‌ها به سمت بازارهای دیگر نظیر بازار ارز، طلا و بورس اوراق بهادار ببرد که لازم است بانک مرکزی نظارت داشته باشد.

کعبی اضافه کرد: در نشستی که ماه گذشته به همراه کمیسیون اقتصادی مجلس با مدیران عامل بانک‌ها داشتیم بر سر کاهش نرخ سود سپرده‌گذاری و حمایت از تولید‌کنندگان و متناسب‌سازی افزایش نرخ سود بانکی با نرخ تورم، چالش‌ها و راهکارها را بررسی کردیم. همچنین مقرر شد اتاق مشترکی از نمایندگان کمیسیون اقتصادی، مسوولان وزارت اقتصاد و مدیران نظام بانکی تشکیل شود تا درخصوص کاهش تدریجی نرخ سود بانکی و حرکت به سمت بانکداری اسلامی که در کمیسیون اقتصادی در حال تدوین و کارشناسی است و سایر مسائل بانکی، برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم.

وی درخصوص پرداختی‌های موسسه آرمان نیز عنوان کرد: با پیگیری‌هایی که در کمیسیون اقتصادی و به همراه مجمع نمایندگان خوزستان از طریق بانک مرکزی داشتیم، تفاهمنامه‌یی چندی پیش میان موسسه آرمان و ملل منعقد شد تا پرداختی سپرده‌گذاران از طریق موسسه ملل صورت گیرد. امیدواریم حسابرسی موسسه آرمان طی یک ماه آینده به پایان برسد و پرداخت سپرده‌های مردم آغاز شود.

 

ظرفیت ایجاد اشتغال در کشور سالانه ۵۰۰ هزار نفر است

11-3فارس| معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس گفت: حدود ۳ تا ۴ میلیون بیکار در کشور وجود دارد در حالی که ظرفیت ایجاد اشتغال در کشور حدود ۵۰۰ هزار اشتغال است.

به گزارش مهر، نصرالله بازوند دیروز در دوازدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان فارس گفت: در حال حاضر حدود ۳ تا ۴ میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد در حالی که ظرفیت واقعی اشتغال در کشور حدود ۵۰۰ هزار نفر در سال و تعداد بیکارانی که سالانه به جامعه اضافه می‌شود بین یک تا یک و نیم میلیون نفر است.

وی تاکید کرد: هر اندازه در بحث اشتغال فعالیت داشته باشیم باز هم بیکاری برای سال آینده وجود دارد.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه این وزارتخانه مسوول اشتغال نیست، گفت: همه باید در کنار یکدیگر به موضوع اشتغال رسیدگی‌کنند و نباید همه نگاه‌ها به این وزارتخانه باشد.

بازوند یادآور شد: باید به این نکته نیز توجه داشت که ۸۰‌درصد اقتصاد کشور دولتی است در حالی که باید این میزان در بخش خصوصی و تعاونی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر دولت بدهی سازمان‌های کارگری و تعاونی را پرداخت کند، تعاونی‌ها امکان رسیدن به رشد ۵۰ درصدی را دارند که به‌طور مثال بدهی دولت به تامین اجتماعی ۱۲۰ هزار میلیارد ریال است که اگر دولت پول ندارد مناطق آزاد و کارخانه‌ها را دراختیار صندوق‌های بازنشستگی و سایر بخش‌های تعاونی قرار دهد.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۹ برنامه را در دستور کار قرار داده که در دولت مصوب و به مجلس هم ارائه شده است.

 

احداث نیروگاه خورشیدی 7 مگاواتی در نهاوند

11-4همدان| فرماندار شهرستان نهاوند گفت: نیروگاه خورشیدی 7مگاواتی توسط سرمایه‌گذاران چینی در روستای عبدالملکی نهاوند احداث می‌شود که عملیات ساخت این نیروگاه ۲ ماه آینده در شهرستان آغاز می‌شود.

به گزارش تسنیم، حمیدوند دیروز در جلسه‌یی که با حضور سرمایه‌گذارانی از کشور چین در محل فرمانداری شهرستان نهاوند برگزار شد، اظهار کرد: قبلا هیات سرمایه‌گذاری از کشور چین را برای سرمایه‌گذاری و تولید برق خورشیدی به شهرستان نهاوند دعوت کردیم که نماینده این هیات به شهرستان آمد.  وی تصریح کرد: نماینده این هیات پس از بازدید و بررسی مکان مورد نظر، علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در شهرستان نهاوند شدند و با احداث نیروگاه برق خورشیدی 7 مگاواتی در روستای عبدالملکی نهاوند موافقت کردند.

حمیدوند افزود: در قانون اساسی کشور ما بر حفظ محیط‌زیست به‌عنوان یک میراث گرانبها که باید برای آینده و نسل‌های آینده حفظ شود، تاکید شده است و نیروگاه تولید برق خورشیدی به‌عنوان یک نیروی پاک و کم‌هزینه که در حفظ محیط‌زیست باید از آن استفاده کنیم در شهرستان نهاوند نیز از ساخت این نیروگاه استقبال می‌کنیم.

وی عنوان کرد: فرمانداری و همه ادارات شهرستان نهاوند آمادگی کامل را برای همکاری با این شرکت چینی جهت سرمایه‌گذاری در شهرستان دارند.

فرماندار شهرستان نهاوند بیان کرد: در شهرستان نهاوند واحدهای صنعتی زیادی داریم که دچار نوسانات برق هستند که افزایش قدرت شبکه برق می‌تواند باعث رونق بخش صنعت و جذب سرمایه‌گذار در شهرستان ‌شود.

حمیدوند اظهار کرد: به این شرکت سرمایه‌گذار قول می‌دهیم که نیروی برقی که توسط این شرکت در شهرستان تولید شود ضمانت خرید دارد و در داخل کشور ما، این انرژی از این شرکت خریداری می‌شود.

 

رشد 8 برابری سرمایه‌گذاری خارجی مصوب

11-5خراسان‌رضوی| مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌رضوی گفت: میزان سرمایه‌گذاری مصوب خارجی در این استان امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال 8 برابر افزایش یافت. سیدمهدی رمضانی دیروز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: 16طرح سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش 153میلیون دلار در خراسان‌رضوی امسال مصوب شده است.

وی ادامه داد: میزان سرمایه وارده پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی دارای مجوز و مورد تایید سازمان سرمایه‌گذاری کشور امسال 68 میلیون دلار است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌رضوی گفت: از میان سرمایه‌گذاری‌های مصوب، 3 پروژه نیروگاه بادی با رقم 120 میلیون دلار با سرمایه‌گذارانی از کشور آلمان و برونئی و پروژه پردیس کاغذ پارسیان با رقم 15 میلیون دلار از کشور چین جزو بزرگ‌ترین‌ها هستند.  وی افزود: غیر از این کشورها سرمایه‌گذاران عراق و افغانستان نیز در فهرست سرمایه‌گذاران خارجی استان خراسان‌رضوی در سال جاری حضور دارند.  رمضانی ادامه داد: علاوه بر این، تعداد اتباع خارجی که از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه به مرکز سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان‌رضوی مراجعه کرده و بدون اخذ تضمین دولت در قالب شرکت‌های 2 تا 5 نفره اقدام به ثبت شرکت کرده‌اند هزار و 359نفر هستند.

وی گفت: این تعداد سرمایه‌گذار خارجی 641شرکت را در خراسان‌رضوی به ثبت رسانده‌اند که در پی آن رقمی حدود 214 میلیون دلار سرمایه خارجی وارد استان کرده‌اند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌رضوی افزود: امسال علاوه بر طرح‌های مصوب استان در هیات سرمایه‌گذاری خارجی، مبلغ 214 میلیون دلار نیز خارج از پوشش قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی و بدون افزایش تعهدات دولت به استان خراسان‌رضوی وارد شده است.

 

 

ارسال نظر