اخبار

۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۴۹۸

تعرفه اینترنت موبایل گران نمی‌شود

گروه دانش‌و‌فن| وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تعرفه اینترنت موبایل گران نخواهد شد، گفت: اینترنت ثابت غیرحجمی می‌شود.

محمدجواد آذری جهرمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تعرفه اینترنت موبایل گران نمی‌شود، گفت: ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی نباید به منافع کوتاه‌مدت فکر کنند. وی اظهار کرد: توقف فروش اینترنت حجمی و اصلاح نظام تعرفه‌گذاری اینترنت به‌نفع مصرف‌کننده و ارائه‌دهنده است. وی افزود: اطمینان دارم مردم در گام‌های لازم برای رسیدن به هدف مطلوب، ما را یاری خواهند کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: تلاش می‌کنیم، در ۱۰۰ روز اول دولت دوازدهم، اینترنت ثابت و مصارف خانگی غیرحجمی شوند و حذف فروش اینترنت حجمی برای اینترنت ثابت در دستور کار وزارت ارتباطات قرار دارد. وی رتبه تعرفه قیمت اینترنت موبایل کشور در دنیا را دهم دانست و تاکید کرد: در تعرفه اینترنت ثابت و مصارف خانگی در رتبه ۹۰ هستیم و شرایط تعرفه‌گذاری در کشور مطلوب نیست. آذری جهرمی افزود: تعرفه قیمت اینترنت موبایل گران نخواهد شد.

ساخت «غشای گرافنی» با قابلیت پاکسازی آب

 دیجیتال ترندز| محققان بین‌المللی نوعی غشای گرافنی برای تصفیه آب ساخته‌اند که ۸۵‌درصد نمک آب را پاکسازی می‌کند.

گروهی از محققان بین‌المللی نوعی فیلترگرافنی برای تصفیه آب ساخته‌اند که قابلیت پاکسازی پروتئین‌ها را دارد بنابراین می‌توان از آن برای تصفیه فاضلاب و مصارف دارویی و صنایع غذایی استفاده کرد.

این غشای گرافنی در حقیقت یک الک است که نوع خاصی از مولکول‌ها از آن گذر می‌کند و از سوی دیگر بقیه مواد از آن رد نمی‌شوند. این صافی با بهبود غشای اکسید گرافنی تولید شده و می‌تواند به‌طور موثر نمک را از آب پاکسازی کند.  موریسیو ترونز استاد فیزیک، شیمی و علوم مواد در دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید: هدف اصلی ما خلق غشای هوشمندی است که بتواند جریان‌های پرقدرت را با کارآمدی بالا و در مدت زمان طولانی پاکسازی کند. همچنین مواد زاید را حذف کند تا آب پاک تحویل دهد.

در آزمایش‌های اولیه دانشمندان متوجه شدند غشای مذکور می‌تواند ۸۵‌درصد نمک آب را جذب کند. البته چنین آبی قابل آشامیدن نیست اما برای مصارف کشاورزی مناسب است. از سوی دیگر این صافی قابلیت جذب ۹۶‌درصد مولکول‌های رنگ صنعتی را دارد که بسیار آلاینده هستند. هنوز تحقیقات روی این پروژه ادامه دارد.

«فالکون ۹» هواپیمای فضایی ارتش امریکا را پرتاب می‌کند

 اسپیس| اسپیس ایکس امروز یک هواپیمای فضایی ارتش امریکا با موشک فالکون ۹ را به مدار زمین می‌فرستد.

قرار است امروز موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس هواپیمای فضاییX-۳۷B ارتش امریکا را به فضا بفرستد.

این ماموریت فردا از مرکز فضایی کندی در فلوریدا انجام خواهد شد. پیش از این چهار ماموریت X-۳۷B به وسیله موشک آلیانس اطلس ۵ به آسمان فرستاده شده است.

در هر پرواز نیز این هواپیما محموله‌های مرموزی را به مدار زمین برده است. در این ماموریت نیز ماهواره‌هایی کوچک همراه چند محموله دیگر به فضا فرستاده می‌شود.

روبات ژاپنی که شعر می‌گوید

 دیجیتال ترندز| یک شرکت ژاپنی روباتی مجهز به هوش مصنوعی ساخته که قابلیت درک متون را دارد و می‌تواند شعر بنویسد. این روبات گفت‌وگوهای قبلی با کاربر خود را به یاد می‌آورد.

 شرکت ژاپنی AKA LLC روباتی مجهز به هوش مصنوعی ساخته که قابلیت درک متون، دستورات شفاهی، حرکات و حالات صورت را دارد. این ماشین حتی می‌تواند شعر بنویسد. شرکت سازنده معتقد است این روبات که Musio نام گرفته می‌تواند همراه خوبی برای افراد باشد. این روبات در ژاپن عرضه شده و به پرفروش‌ترین روبات اجتماعی در این کشور تبدیل شد. به گفته شرکت تولید‌کننده قابلیت‌های درک متون روبات به وسیله الگوریتم‌های یادگیری عمیق ایجاد شده‌اند. مدارس راهنمای و متوسطه این کشور و برخی شرکت‌های آموزشی قصد دارند از این روبات برای آموزش زبان انگلیسی استفاده کنند. به گفته شرکت تولید‌کننده تفاوت آشکار میان Musio و بلندگوی هوشمند به آگاهی از متن مربوط می‌شود. این روبات گفت‌وگوهای قبلی با کاربران را به خاطر می‌آورد به همین دلیل می‌تواند محاوره طبیعی‌تری با انسان داشته باشد.  از آنجا که روبات به‌طور مداوم مشغول یادگیری عبارات و ایده‌های جدید است، همراه مخاطب خود رشد می‌کند.

جریمه 3.5 میلیون دلاری «لنووو» به علت عرضه لپ‌تاپ‌ آلوده

زددی نت| کمیسیون فدرال ارتباطات امریکا شرکت چینی لنووو سازنده انواع لپ‌تاپ را به علت عرضه لپ‌تاپ‌هایی که روی آنها به‌طور پیش‌فرض بدافزار نصب شده بود، 3.5 میلیون دلار جریمه کرده است.

این باج‌افزارها در واقع برنامه‌هایی برای پخش آگهی به‌طور ناخواسته بودند که موجب می‌شدند انواع تبلیغات بازرگانی به‌طور ناخواسته برای کاربران نمایش داده شود.

لنووو به علت این تخلف غیرقانونی از دو سال و نیم قبل تحت تعقیب و بازخواست کمیسیون فدرال ارتباطات امریکا قرار گرفته بود و بررسی‌ها حاکی است صدها هزار لپ‌تاپ تولیدی این شرکت از اواخر سال 2014 تا اوایل سال 2015 دچار این مشکل بوده‌اند.

لنووو همچنین قول داده رضایت تمام مشتریانی که این آگهی افزار به‌طور غیرقانونی روی لپ‌تاپ‌های‌شان نصب شده بود را به دست آورد و همچنین کنترل‌های امنیتی لازم را روی نرم‌افزارهای تولیدی خود تا 20 سال آینده به دقت به عمل آورد تا از تکرار تخلفات مشابه جلوگیری شود.

همچنین لنووو دیگر حق ندارد هیچ‌گونه نرم‌افزاری عرضه کند که روی آن به‌طور پیش‌فرض نرم‌افزارهایی برای نمایش تبلیغات نصب شده باشد. نرم‌افزارهای تبلیغاتی قبلی با دستکاری سیستم مسیردهی و آدرس‌یابی مرورگرهای اینترنتی اطلاعات حساس کاربران را نیز سرقت می‌کردند. نام نرم‌افزاری که تخلف یاد شده از طریق آن صورت گرفته، Visual Discovery است.

 

ارسال نظر