اخبار

۱۳۹۶/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۲۰۱

متن سند الزامات شبکه ملی اطلاعات منتشر شد

ایسنا| هدف از تدوین الزامات شبکه ملی اطلاعات که در قالب یک سند و در جلسه سی وسوم و سی وپنجم شورای عالی فضای مجازی کشور تصویب و ابلاغ شده است، یکپارچه‌سازی نظرات و تضمین هماهنگی طراحی شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور با الزامات کلان بالادستی است.

بنابراین گزارش، این شبکه در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران به نحو مطلوب و مطمئن، تامین‌کننده تمامی نیازهای ارتباطی انواع ذی نفعان فضای مجازی کشور است.

محورهای 6 گانه الزامات شبکه ملی اطلاعات، عبارتند از: زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور، استقلال، مدیریت، خدمات، سالم‌سازی و امنیت و نیز تعرفه و مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات همراه با الزامات فرهنگی شبکه.

بر همین اساس، انتشار سند مذکور برای آشنایی هرچه بیشتر آحاد مردم به خصوص نخبگان و دست اندرکاران فضای مجازی کشور صورت گرفته و معاونت فناوری مرکز ملی فضای مجازی کشور آماده بهره‌گیری از نظرات، انتقادات و پیشنهادات کارشناسان، صاحب‌نظران و همه فعالان فضای مجازی کشور است. متن«سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات» بر روی سایت مرکز ملی فضای مجازی منتشر و در دسترس عموم قرار گرفته است.

هکرها به ویکی لیکس حمله کردند

وی تری| هکرهای اینترنتی وابسته به گروه OurMine روز گذشته به سایت افشاگر ویکی لیکس حمله کردند و پیامی را در وب سایت آن درج کردند.

در این پیام آمده است: این گروه امنیتی OurMine است. نگران نباشید، ما تنها داریم شما را آزمایش می‌کنیم... راستی صبر کنید. این یک آزمایش امنیتی نیست.

ویکی لیکس خاطرت هست که ما را برای هک کردن خودت به چالش کشیدی؟در ادامه این پیام از کاربران اینترنت و به خصوص توییتر خواسته شده تا موضوع هک شدن ویکی لیکس را به یک روند برتر یا ترند مبدل کنند. ظاهرا این حمله موجب از دست رفتن اطلاعات سایت ویکی لیکس نشده و تنها یک حمله ساده از نوع دی ان اس بوده و با ایجاد ترافیک شدید روی سایت ویکی لیکس باعث از دسترس خارج شدن آن گردیده است. هکرهای OurMin قبلا هم تعدادی از موسسات رسانه‌یی را هک کرده بودند. مشهورترین فعالیت اعضای این گروه دستکاری فید خبری حساب کاربری مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس‌بوک و همین طور فید خبری ساندر پیچای مدیرعامل گوگل بوده است.

هوش مصنوعی در آینده بر جهان حکمفرمایی می‌کند

راشاتودی| رییس‌جمهور روسیه طی یک سخنرانی گفت: هر کسی در حوزه هوش مصنوعی به موفقیتی دست یابد، بر جهان حکومت خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه معتقد است هر کسی که بتواند در توسعه هوش مصنوعی موفق شود،

بر جهان تسلط خواهد یافت. رییس‌جمهور روسیه روز گذشته هنگام سخنرانی برای دانشجویان روس گفت: توسعه هوش مصنوعی فرصت‌ها و تهدیدهای بی‌شماری فراهم می‌کند که درحال حاضر به سختی می‌توان آنها را پیش‌بینی کرد.

همچنین او هشدار داد هر فردی که در این حوزه رهبری را به دست گیرد، بر جهان حکومت خواهد کرد.

وی افزود: هوش مصنوعی نه تنها آینده روسیه بلکه نوع بشر است. اما اگر کسی انحصار قدرت را به دست گیرد، این امر چندان مطلوب نخواهد رود. از سوی دیگر پوتین قول داد که روسیه پیشرفت‌های خود در حوزه هوش مصنوعی را با کشورهای دیگر به اشتراک بگذارد. علاوه براین موارد رییس‌جمهور روسیه درباره موضوعات مختلف دیگر ازجمله فضا، بهداشت و قابلیت‌های مغز انسان نیز سخنرانی کرد.

هکرها اطلاعات ۶ میلیون کاربر اینستاگرام را می‌فروشند

ای آر اس تکنیکا| گروهی از هکرها اعلام کرده‌اند مشغول فروش اطلاعات شخصی ۶ میلیون کاربر اینستاگرام در وب سیاه است.

گروهی از هکرها به نام Doxagram ادعا می‌کنند اطلاعات شخصی(آدرس ایمیل و شماره تماس) ۶ میلیون کاربر اینستاگرام را دزدیده و مشغول فروش آن در وب سیاه است. در میان این ۶ میلیون حساب کاربری، اکانت‌های ریاست جمهور امریکا و برندهای بزرگ تا کاربران معمولی دیده می‌شود. هر بخش از این اطلاعات به قیمت ۱۰ دلار در وب سیاه فروخته می‌شود. به گفته کارشناسان امر این بزرگ‌ترین حمله سایبری از زمان هک iCloud به حساب می‌آید. پاتریک مارتین تحلیلگر امنیت سایبری در موسسه RepKnight در این باره می‌گوید: کاربران باید تمام اقدامات امنیتی احتمالی را به کار گیرد. این هک شبیه آن است که اطلاعات محرمانه فرد در روزنامه‌ها چاپ شده باشد. هر کسی ممکن است به آن دسترسی داشته باشد. افرادی که اطلاعاتشان فاش شده باید درباره ایمیل‌ها و تماس‌های افراد ناشناس دقت بیشتری داشته باشند. به گفته او فروش اطلاعات هدف اصلی هکرها بوده است و هنگامی که تبهکاران به آن دسترسی یابند، حملات فیشینگ را انجام می‌دهند.

«فالکون ۹» هواپیمای فضایی به مدار زمین می‌برد

نیواطلس| هفته آینده موشک فالکون ۹ یک هواپیمای فضایی نیروی هوایی امریکا را به مدار زمین می‌برد.

هواپیمای فضایی ساخت نیروی هوایی امریکا هفته آینده برای بار پنجم مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

 هواپیمای X-37B به وسیله یک موشک فالکون ۹ از مرکز کندی در فلوریدا به آسمان پرتاب می‌شود. هواپیمای فضایی بی‌سرنشین درمدار زمین قرار خواهد گرفت. البته این نخستین پرتاب هواپیمای فضایی مذکور با موشک فالکون ۹ است. پرتاب‌های قبلی به وسیله موشک آلیانس اطلس انجام شده بودند. از سوی دیگر در این اواخر شرکت اسپیس ایکس به جای ارسال موشک‌های تجاری بیشتر به پرتاب نمونه‌های نظامی پرداخته است. این درحالی است که بسیاری از اطلاعات مربوط به هواپیمای فضایی

X-37B محرمانه هستند. پرتاب و فرودهای آزمایشی آن در رسانه‌ها منعکس شده‌اند اما دقیقا مدت ماموریت مشخص نیست و اهداف آن نیز اعلام نشده است. در پرتاب هفته آتی هواپیما حاوی محموله‌های آزمایشی مانند ماهواره‌های کوچک، است.

 

ارسال نظر