اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۲۷۸

فیلمبرداری از خورشیدگرفتگی با بالن

دیلی میل| ناسا با همکاری یک شرکت قصد دارد ۵۰ بالن به آسمان بفرستد تا از خورشیدگرفتگی ۲۱ آگوست فیلمبرداری کند.

گروهی از محققان دانشگاه مونتانا با همکاری ناسا پروژه «Space Grant Ballooning» را اجرا می‌کند که طبق آن ۵۰ بالن به ارتفاع ۲۴۳۸۴متری زمین فرستاده شدند تا ۲۱ آگوست از خورشیدگرفتگی فیلمبرداری و عکسبرداری کنند. کاساندرا رانیون مدیر کنسرسیوم South Carolina Space Grant در این باره می‌گوید: با این روش می‌توان تاثیر خورشیدگرفتگی را به‌طور گسترده در چشم‌انداز مشاهده کرد. این بالن‌های لاتکسی با 2.7 متر ارتفاع، مملو از هلیوم هستند. در بالن‌های مذکور دوربین‌های ویدیویی با کیفیت کارگذاشته شده تا از روند خورشیدگرفتگی فیلمبرداری کند.  بالن‌ها از ۵۰ نقطه در امریکا به آسمان فرستاده می‌شوند و تصاویر خود را به زمین می‌فرستند.  هلیوم موجود در بالن‌ها به اندازه‌یی است که آنها را که به ازای هر دقیقه ۳۰۴ متر بالا می‌رود و در نهایت درارتفاع ۲۴۰۰ متری زمین نگهدارد.

وقتی توپ فوتبال مربی می‌شود

نیواطلس| به تازگی توپ هوشمندی ساخته شده که دارای یک اپلیکیشن مخصوص است. این اپلیکیشن علاوه بر ارائه تمرین به کاربر، عملکرد او را درجه‌بندی می‌کند.

به تازگی شرکت DribbleUp توپ فوتبال هوشمندی ساخته که هیچ گونه قطعه الکترونیکی در آن به کار نرفته است. درعوض مجهز به اپلکیشینی است که توپ را ردیابی می‌کند. درهمین راستا در توپ هوشمند نشانه‌گذاری‌هایی تعبیه شده است. کاربر نخست باید اپلیکیشن مخصوص توپ هوشمند را باز کند، سپس موبایل را در یک پایه مخصوص قرار دهد و توپ را در مقابل آن نگه دارد تا اپلیکیشن بتواند آن را ردیابی کند. سپس اپلیکیشن چند تمرین را به‌طور صوتی و بصری برای کاربر پخش می‌کند. (در این حالت می‌توان موبایل را به تلویزیون متصل کرد).  تمرین‌ها شامل سه بخش شوت کردن، دویدن و نرمش می‌شود. همزمان با رشد مهارت‌های بازیکنان، تمرین‌ها نیز سخت‌تر می‌شوند. این اپلیکیشن پس از هر تمرین بازخوردی برای کاربر ارائه و عملکرد او را درجه‌بندی می‌کند. توپ هوشمند نیز از نوع چرم مصنوعی بافت‌دار ساخته شده و در سه سایز مختلف عرضه می‌شود.

فرمان خودروهای خودران متحرک می‌شود

دیلی میل| یک شرکت خودرو حق امتیاز اختراعی برای خودروهای خودران ثبت کرده که در آن سیستم فرمان و پدال‌ها به‌طور کامل جابه‌جا می‌شوند.

به نظر می‌رسد ایده شرکت فورد از خودروهای خودران شامل وسیله نقلیه‌یی است که می‌تواند بدون هیچ گونه دستگاه کنترل معمولی حرکت کند و از سوی دیگر خیلی سریع به یک خودرو کلاسیک تبدیل می‌شود

 این شرکت حق امتیاز اختراع مربوط به سیستم فرمان و پدال‌های متحرک را ثبت کرده است. این سیستم به راننده اجازه می‌دهد کل این تجهیزات را به‌طور کامل حرکت دهد. همچنین این حق امتیاز به چند نگرانی فنی امنیت خودرو هنگام حذف فرمان اشاره نیز اشاره می‌کند. به عنوان مثال حذف فرمان به معنای نبود ایربگ‌های محافظ راننده است. به همین دلیل ایربگ‌ها در این حالت فرمان و داشبورد خودرو نصب می‌شود و حسگرهای مختلف نیز به کار گرفته می‌شوند تا مشخص شود وسیله نقلیه باید از کدام ایربگ استفاده کند. البته هنوز مشخص نیست بخش‌های متحرک در جایی از خودرو ذخیره می‌شوند یا خیر. امتیاز این اختراع در ۱۰ آگوست ثبت شده است. در توضیحات آن آمده است: فقدان سیستم فرمان کنترل خودرو برای راننده را مشکل‌تر می‌کند. ناتوانی در کنترل دستی فرمان خودرو سبب می‌شود راننده را در برابر ریسک بیشتری قرار دهد. این اختراع در حالی ثبت شده که هنوز قوانین مربوط به خودروهای خودران وجود ندارد.

طراحی بارکد ژنتیکی نشان‌دار برای ردیابی سلول‌ها

مهر| محققان موفق شدند چگونگی تکوین انواع سلول‌های متعدد در خون را با تکنولوژی جدید طراحی و آنها را ردیابی کنند.

طبق یک مدل کلاسیک، خطوط تکوینی مختلف از مدلی شبه درختی تبعیت می‌کنند که تنه درخت شامل سلول‌های بنیادی است و شاخه‌های آن انواع سلول‌های پیش ساز را تشکیل می‌دهند که در نهایت به سلول‌های مجزا و تمایز یافته‌یی تبدیل می‌شوند.

در مورد خون و سلول‌های خونی، این سلول‌های بنیادی خون ساز در نهایت به گلبول‌های قرمز خون، پلاکت‌ها و... تبدیل می‌شوند. اما در سال‌های اخیر در مورد این مدل کلاسیک شبهاتی وجود داشته است.

هانس دیمر رودوالد در مرکز تحقیقات سرطان آلمان به مطالعه وقایع دینامیک مربوط به شکل‌گیری سلول‌های خونی پرداخته است (به جای اینکه به صورت تکه‌تکه به مطالعه آن بپردازد). وی و همکارانش تکنولوژی جدیدی را طراحی کرده‌اند که قادر است به‌طور دقیق تکوین سلول‌ها را ردیابی کند. به این منظور آنها سلول‌ها را با یک بارکد ژنتیکی نشان‌دار کردند و مورد ردیابی قرار دادند تا قادر باشند که آنها را در مراحل بعدی تکوین شان و تبدیل شدن به سلول‌های مختلف شناسایی کنند. پایه این تکنولوژی جدید بارکد‌گذاری شامل سیستم Cre/loxP بود که برای سازماندهی مجدد و برداشتن بخش‌های نشان‌دار خاص DNA استفاده می‌شود. این سیستم تولید‌کننده بارکدهای DNA می‌تواند 1.8میلیون بارکد ژنتیکی بسازد و می‌توان این کدها را طی آزمایشات شناسایی کرد. در مورد سلول‌های بنیادی خون ساز، وقتی این سلول‌ها تقسیم شدند و بالغ شدند، این‌بارکدهای حفظ شدند. آنالیزهای آن دو شاخه تکوینی بزرگ از سلول‌های بنیادی خون ساز را در موش نشان داد در یک شاخه سلول‌های B و T سیستم ایمنی تکوین می‌یابند و در دیگری سلول‌های قرمز خونی و انواع سلول‌های سفید خونی مانند گرانولوسیت‌ها و منوسیت‌ها. همه این سلول‌ها از یک تک سلول بنیادی به وجود می‌آیند.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌هد که مدل کلاسیک درخت تکوینی سلسله مراتبی که از سلول‌های بنیادی چند توان شروع می‌شود در مورد خون‌سازی صادق است.

 

ارسال نظر