اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۱۴۲

بازار چندصدمیلیاردی در انتظار شرکت‌های دانش‌بنیان

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری- معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: بازاری چند صدمیلیاردی در انتظار شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه لیزر است.

سورنا ستاری در مراسم گشایش نخستین مرکز نوآوری لیزر ایران اظهار کرد: در حوزه لیزر شاهد اتفاقات بسیار خوبی در کشور بودیم و نهادهای مختلف همچون سازمان انرژی اتمی حمایت‌های خوبی را از این بخش به عمل آوردند.

وی گفت: ایران در بخش‌های مختلف این دانش صاحب سبک است البته نیاز به پیشرفت در بخش‌هایی همچون تجاری‌سازی محصولات در این عرصه وجود دارد.

ستاری ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور نیروی جوان در حال ثروت آفرینی در این حوزه هستند و همانطور که در این مرکز هم مشاهده کردیم این شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف لیزر همچون تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، پژوهش سراهای دانش‌آموزی، شرکت‌های خلاق در بحث بازی‌های لیزر و صنعتی مشغول فعالیت هستند. وی عنوان کرد: مشکلات دریافت مجوزها خصوصا در بخش تجهیزات پزشکی یکی موانع در این حوزه است که با هماهنگی‌های لازم در حال رفع آن هستیم که نو بودن این دانش را می‌توان دلیل وجود این مشکل دانست.

معاون علمی و فناوری با اشاره به اینکه اتفاقات خوبی در آینده منتظر این حوزه است، گفت: بازار بزرگ چند صد میلیارد دلاری در مسیر حرکت شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه وجود دارد، همچنین استارت‌آپ‌هایی با حضور نیروی جوان و خلاق در این حوزه در حال شکل‌گیری هستند که همه این رویدادها نوید اتفاقاتی خوب را در آینده می‌دهد.

مدیرعامل «اینتل» حمایت از ترامپ را متوقف کرد

اینتل| برایان کرزینیچ حمایت خود را از دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا به علت رویدادهای نژادپرستانه در این کشور متوقف کرد.

وی اخیرا در توییتر خود نیز سخن پراکنی‌های تنفرآمیز و تلاش برای کسب برتری به نفع سفیدپوستان را محکوم کرده بود. مدیرعامل اینتل در ادامه این روند از خروج خود از شورای تولید صنعتی امریکا خبر داده که ریاست آن با ترامپ رییس‌جمهور امریکاست. وی با نگارش مطلبی در وبلاگ شرکت اینتل هدف از این کار را جلب‌توجه به آسیب‌های جدی وارده به این کشور به علت فضای سیاسی دوقطبی شکل گرفته دانسته که شرایط حادی را در امریکا به وجود آورده است. وی در بخشی از این مطلب تصریح کرده است: به این علت استعفا داده‌ام که به نظر می‌رسد این روزها بسیاری در واشنگتن بیشتر به دنبال حمله به هرکسی هستند که با آنها مخالف است.

مدیرعامل اینتل افزوده است: ما باید به افرادی که حامی برابری و دیگر ارزش‌های ارزشمند در امریکا هستند، افتخار کنیم؛ نه اینکه به آنها حمله کنیم. وی اظهار امیدواری کرده با تغییر شرایط مجددا در شورای مذکور حضور یابد. ترامپ در مجموع در میان مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری در امریکا چهره محبوبی نیست و بارها با برخی از آنها و از جمله مدیرعامل اپل درگیری لفظی پیدا کرده است.

آلمان بزرگراه الکتریکی می‌سازد

 نیواطلس| یک شرکت آلمانی قصد دارد به‌طور آزمایشی ۱۰ کیلومتر از جاده‌های این کشور را به بزرگراه الکتریکی تبدیل کند.

شرکت زیمنس نخست در سال ۲۰۱۲ طرح اولیه eHighway (بزرگراه الکتریکی) را رونمایی کرد. در این طرح کامیون‌های هیبرید الکتریکی - گازوئیلی می‌توانند با استفاده از پانتوگراف‌هایی خاص (دستگاهی که برق را از کابل به وسیله نقلیه منتقل می‌کند) از کابل‌های برق فشار قوی نیرو بگیرند و فقط با نیروی برق حرکت کنند.

 سال گذشته این پروژه از مرحله آزمایش به اجرا رسید و ۲ کیلومتر از جاده‌های عمومی خارج از استکهلم به این فناوری مجهز شدند. اکنون زیمنس اعلا م کرده قصد دارد طرح مشابهی را برای ۱۰ کیلومتر از اتوبان A۵ آلمان اجرا کند.  این طرح آزمایشی تا پایان سال آتی میلادی تکمیل می‌شود. طبق برنامه‌ریزی ساخت و نگهداری این سیستم به عهده زیمنس و مدیریت کلی پروژه به شرکت هسن موبیل تعلق دارد که وظیفه نظارت برجاده‌ها و مدیریت حمل و نقل در ایالت را برعهده دارد. به گفته یکی از مقامات این شرکت، سیستم مذکور برای شبکه‌های واقعی حمل و نقل به کار رفته و ثابت شده تاثیری بر آب و هوای منطقه ندارد. در بزرگراه‌های الکتریکی کابل‌های برق فشار قوی هوایی، الکتریسیته لازم را برای خودروهای هیبریدی حمل بار فراهم می‌کنند. هنگامی که کامیون زیر این خطوط حرکت می‌کند، سوخت آن فقط از طریق الکتریسیته تامین می‌شود و پس از گذر از کابل‌ها، با گازوئیل حرکت می‌کند.

مهندس ارشد سابق «اپل» به «گوگل» پیوست

ری‌کد| کریس لتنر یکی از مهندسان ارشد و کلیدی سابق شرکت اپل به گوگل پیوست تا این شرکت را در زمینه ارائه خدمات هوش مصنوعی یاری دهد.

این مهندس برای مدت کوتاهی در شرکت تسلا فعالیت کرد، اما سپس در ماه ژوئن آن را ترک کرد.

کریس لتنر بیش از 11 سال در اپل فعالیت کرده بود و به علت خلق زبان برنامه‌نویسی سوییفت شهرت فراوانی دارد. ولی همچنین برخی ابزار نرم افزاری دیگر را برای استفاده توسعه‌دهندگان عرضه کرده بود.

محل کار این مهندس گوگل برین خواهد بود که مرکز تحقیقاتی تخصصی این شرکت در حوزه هوش مصنوعی تلقی می‌شود. وی با ارسال پیامی در این زمینه در توییتر این موضوع را تایید کرده و اظهار امیدواری کرده که این تحول باعث شود تا خدمات هوش مصنوعی در دسترس طیف گسترده‌یی از کاربران قرار بگیرد. این مهندس کار خود در گوگل برین را از هفته آینده آغاز می‌کند. وی در شرکت تسلا هم یکی از گروه‌های سازنده خودروهای برقی این شرکت را رهبری می‌کرد. او علت جداشدن از تسلا را این دانسته که این شرکت کاملا مناسب وی نبوده است. هوش مصنوعی یکی از حوزه‌های نرم افزاری به سرعت در حال گسترش است و بسیاری از غول‌های فناوری مانند اپل، گوگل، فیس بوک و دیگران هم‌اکنون سرمایه‌گذاری‌های سنگینی را برای تحقیق در این زمینه انجام داده‌اند.

 

ارسال نظر