ابداع حسگر زیستی که باعث تعریق می‌شود

۱۳۹۶/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۵۴۱
ابداع حسگر زیستی که باعث تعریق می‌شود

نیواطلس|

 محققان دانشگاه سینسیناتی امریکا یک حسگر زیستی طراحی کرده‌اند که در زمانی که کاربر در حال استراحت است، باعث تعریق می‌شود.

در سال‌های اخیر وسایل پوشیدنی نظارت بر تعریق، کاربرد گسترده‌یی پیدا کرده‌اند. یکی از مشکلاتی که در این فناوری‌ها وجود دارد این است که استفاده از آنها منوط به انجام فعالیت بدنی و تعریق بدن است که استفاده از آنها را صرفا به ورزشکاران و افرادی که فعالیت بدنی بالا دارند محدود می‌کند.

حال محققان دانشگاه «سینسیناتی» امریکا موفق به طراحی یک حسگر زیستی شده‌اند که در ابعاد یک باند است و می‌تواند یک قسمت کوچک پوست را برای عرق کردن، تحریک کند. با استفاده از این حسگر بسیاری از مواد شیمیایی کلیدی برای محققان قابل رصد و بررسی خواهد بود. پروفسور «جیسون هیکنفلد» محقق ارشد این تحقیق می‌گوید: برای یک دوره طولانی محققان از عرق بیماران به خوبی استفاده نکرده‌اند، با وجود اینکه ترکیبات موجود در آن می‌تواند بسیار مفید و مهم باشد اما به این خاطر اینکه دسترسی به آن همیشه ممکن نیست، مورد بی‌توجهی واقع شده است. وی افزود: هدف ما این است که به راهکاری دست پیدا کنیم تا در هر زمانی که نیاز داشتیم یا حتی برای مدت چند روز بطور مداوم به عرق بیمار دسترسی داشته باشیم. محققان از سه روش برای تحریک عرق در یک ناحیه موضعی از پوست ایجاد کرده‌اند.

در روش اول یک ژل حاوی یک ماده شیمیایی به نام کرباکول، که در قطره چشمی استفاده می‌شود، در تحریک تولید عرق موفق بود. در روش دوم یک پد فوم حافظه‌یی ایجاد شد تا ارتباط بهتری بین حسگر و پوست برقرار شود. در نهایت، تیم تحقیقاتی یک فرایند به نام «iontophoresis» را به وجود آوردند که مقدار کمی از کارباکول را به لایه بالایی پوست تزریق می‌کند که یک جریان الکتریسیته کوچک و غیرقابل تشخیص را ایجاد می‌کند. این فرآیند می‌تواند برای چند روز نیز در بیمار تعریق را ایجاد کند.

 

ارسال نظر