خداحافظی با کم‌فروشی و حجم‌خوری اینترنت

۱۳۹۶/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۶۴۰
خداحافظی با کم‌فروشی و حجم‌خوری اینترنت

گروه دانش و فن| مرجان محمدی|

کمیسیون تنظیم مقررات روز یک‌شنبه از تصویب مصوبه‌یی خبر داد که در آن کاربران می‌توانند اینترنت نامحدود دریافت کنند، این درحالی است که در حال حاضر برخی از کاربران در حال حاضر اینترنت نامحدود دارند و تحت هیچ شرایطی خواستار از دست دادن آن نیستند. به‌طوری که چندی پیش مخابرات اعلام کرد که برای جمع‌آوری اینترنت نامحدود مخابرات دچار مشکل شده است و کاربران با توجه به فراخوان ارائه شده حاضر به تحویل آن نیستند. حال به نظر می‌رسد کاربران برای رهایی از کیفیت بد اینترنت و نگرانی آن با این خبر وزیر خوشحال شده باشند، خبری که به گفته وزیر، این مصوبه با هدف استفاده مردم از محتوای داخلی در شبکه ملی اطلاعات و پرداخت هزینه کمتر و کیفیت بالاتر در دریافت سرویس اجرایی شده است. حال به نظر می‌رسد در این بین دیگر خبری از کم‌فروشی و حجم‌خوری نباشد هرچند ارائه‌دهندگان اینترنت و شخص وزیر آن را قبول ندارند.

واعظی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها تا پیش از این مرتب مطالب نادرستی در مورد کم‌فروشی اپراتورها، مخابرات و شرکت‌های اینترنتی می‌نوشتند که ما بارها گفته بودیم، این‌طور نیست و به دلیل حجم استفاده ویدیو، بسته‌های اینترنتی سریع به اتمام می‌رسد؛ براین اساس تصمیم جدی گرفتیم که۵۰درصد میزان مصرف اینترنت بین‌الملل برای محاسبه اینترنت شبکه ملی هزینه پرداخت شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در جلسه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات همچنین مصوبه‌یی برای حل مشکل تعامل میان مخابرات‌ و شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت داشتیم و مکانیسمی تعریف کردیم تا فعالیت این دو بخش ساماندهی شود، چرا که شرکت‌های اینترنتی ناگزیر به استفاده از زیرساخت‌های مخابراتی برای ارائه خدمات هستند و در این زمینه با مشکلات تعامل با مخابرات روبه‌رو بودند.

وی از افزایش حجم استفاده از پهنای باند در کشور خبر داد و گفت: در عرض ۸ ماه گذشته از افتتاح فاز نخست شبکه ملی اطلاعات تا امروز میزان استفاده از پهنای باند در داخل کشور ۱۹ برابر شده است.

واعظی گفت: با هدفگذاری صورت گرفته برای شبکه ملی اطلاعات، شاهد افزایش حجم ظرفیت زیرساخت‌های ارتباطی به چندین برابر ظرفیت قبل از انقلاب تا ابتدای دولت یازدهم هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: از قبل انقلاب تا ابتدای دولت یازدهم، ظرفیت شبکه انتقال ۹۰۰ گیگابیت بود که در عرض چهار سال گذشته ۱۱ برابر شد. همچنین شبکه IP کشور نیز به ۱۶ برابر ظرفیت در این بازه زمانی رسید.

وی اجرای شبکه ملی اطلاعات را مهم‌ترین اولویت دولت یازدهم در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات عنوان کرد و گفت: این کار بر زمین مانده را که در برنامه چهارم و پنجم و حکم تشکیل شورای عالی فضای مجازی بر آن تاکید شده و از مطالبات رهبری بود، اجرایی کردیم.

واعظی تاکید کرد: شبکه ملی اطلاعات هیچگاه به اتمام نمی‌رسد و روزبه‌روز شاهد تکامل آن خواهیم بود، چرا که سرویس‌دهی و تکنولوژی هیچگاه به اتمام نمی‌رسد.

وی تماشای آنلاین تلویزیون و ویدیو در هر مکان و زمان را از جمله ثمرات شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و گفت: تمامی شغل‌هایی که توسط استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوپا طی سال‌های اخیر ایجاد شده، از برکات این شبکه ملی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در شبکه ملی اطلاعات تاکیدمان بر این بود که مردم از محتوا و خدمات داخلی، نیازهای خود را برطرف کنند، افزود: در این زمینه موضوع امنیت، ایجاد فضای پاک، سرعت بالا و کیفیت را مدنظر قرار دادیم و هم‌اکنون زیرساخت‌های شبکه ملی آماده است و نیاز داریم محتوای فاخر در این شبکه افزایش یابد. وی با بیان اینکه نگرانی من امروز به هیچ‌وجه بحث زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات نیست، گفت: مشکلات کوچک در بخش دسترسی و شبکه انتقال ظرف ۶ ماه آینده حل می‌شود اما باید فکری برای ساز و کار تولید محتوا، مقررات‌گذاری کسب و کار و حرکت به سمت فعالیت اقتصادی در این بخش کنیم. در هر صورت به نظر می‌رسد برای ارائه اینترنت نامحدود هم باید شاهد اما و اگرهای زیادی باشیم، اما و اگر‌هایی که در دولت بعدی مشخص می‌شود.

 

ارسال نظر