اخبار

۱۳۹۶/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۱۲۴

چاپگر سه بعدی قلب سیلیکونی واقعی ساخت

انگجت| محققان برای نخستین بار توانستند با استفاده از چاپگرهای سه بعدی یک قلب سیلیکونی واقعی تولید کنند، البته مشکل این قلب این است که تنها برای ۴۵ دقیقه قابل استفاده است.

امروزه چاپگرهای سه بعدی نه تنها می‌توانند لوازم خانگی و دیگر محصولات متداول را تولید کنند، بلکه برای بازتولید ارگان‌‌های بدن هم قابل استفاده هستند.

گروهی از محققان دانشگاه ETH Zurich در کشور سوییس برای نخستین بار یک قلب سیلیکونی تولید کرده‌اند که مانند یک قلب واقعی به تپش درمی‌آید و خون را هدایت می‌کند. تولید این قلب با استفاده از چاپگر سه بعدی و با روشی کم هزینه صورت گرفته است. در آینده می‌توان از این قلب به عنوان قلب موقت در بیمارستان‌‌ها به جای پمپ‌های ارسال خون برای بیماران منتظر عمل پیوند استفاده کرد. ساختار سیلیکونی این قلب باعث می‌شود که ارگان یاد شده از مشکلات و ضعف‌‌های پمپ‌‌های فلزی ارسال خون برخوردار نباشد. این قلب سیلیکونی دارای بطن چپ و راست بوده ولی به جای نصب یک دیوار بین این دو بطن، عمل جداسازی با استفاده از یک محفظه اضافی صورت گرفته که برای شبیه‌سازی عملیات پمپاژ خون از هوا پر و خالی می‌شود. این قلب سیلیکونی می‌تواند تا 3000 بار تپش داشته باشد و لذا تنها برای 30 تا 45 دقیقه استفاده مناسب است و پس از آن دچار پارگی می‌شود. لذا دانشمندان به دنبال راهی برای تولید مدل مستحکم‌تر آن هستند.

سیاره‌‌ها از گل به وجود آمده‌اند

 اسپیس| نتایج یک تحقیق جدید احتمالا درک ما از چگونگی تشکیل زمین و سیاره‌های دیگر منظومه شمسی را دگرگون خواهد کرد.

درحالی که دانشمندان به‌طور گسترده معتقدند سیاره‌‌ها از شهاب سنگ‌‌ها به وجود آمده‌اند، محققان دانشگاه کورتین و «انستیتو علوم سیارات» به این نتیجه رسیده‌اند که احتمالا آنها از توپ‌‌های بزرگ گلی ساخته شده‌اند! طبق این تحقیق احتمالا دانه‌‌های حاوی یخ گردوغبار کهکشانی در سال‌‌های اولیه تشکیل منظومه شمسی تحت تاثیر گرمای رادیواکتیو ذوب شده‌اند. به این ترتیب کره‌‌هایی از آب و گرد و غبار به وجود آمدند که مواد اولیه تشیکل سیاره‌‌ها بودند. در این تحقیق دانشمندان حرکات دانه‌‌های صخره‌‌ها و گل را در شهاب سنگ‌‌های کربنی کندریت با رایانه شبیه‌سازی کردند. دانشمندان معتقدند شهاب سنگ‌‌های کربن کندریتی، مواد اولیه ساخت سیاراتی مانند زمین بوده‌اند.  هرچند این اشیا آسمانی دارای یخ نیز بودند و ذرات ریز غبار را به خود جذب کردند، محققان اشاره می‌کنند هیچ فرآیندی برای تبدیل شدن آنها به سنگ پس از آب شدن یخ‌‌ها هم‌اکنون وجود ندارد. بنابراین محققان معتقدند هسته سیاره‌‌ها به جای صخره از گل تشکیل شده است.

رکورد پرواز پهپاد ثبت شد

دیلی‌میل| پهپاد که از راه دور کنترل می‌شود، توانست رکورد سرعت 179.9مایل برساعت را در گینس ثبت کند.

پهپادی به نام RacerX توانست رکورد سرعت جدیدی در کتاب گینس ثبت کند. سرعت این پهپاد ۸۰۰ گرمی به 179.9 مایل برساعت رسیده است.

البته این رکورد پس از چند بار تلاش ثبت شد. نخستین نمونه از پهپاد هنگامی که به بیشترین سرعت رسید، به‌طور ناگهانی آتش گرفت. اما آخرین مدل آنکه در نیویورک به پرواز درآمد توانست رکورد سرعت را ثبت کند.  شرکت (DRL) سازنده این پهپاد است که با باتری پرواز می‌کند و از راه دور کنترل می‌شود. رایان گوری مدیر DRL و گروهی ازمهندسان آن، کوادکوپتر مذکور را ساخته‌اند. برای ثبت این رکورد، پهپاد باید مسیری ۱۰۰ متری را به‌طور رفت و برگشت طی می‌کرد. رکورد رسمی نیز از متوسط بیشترین سرعت هر پرواز رفت یا برگشت به دست آمده است. این درحالی است که سرعت پهپادهای تجاری معمول مانند DJI فانتوم ۴ فقط 44.7مایل برساعت است.

گنجاندن فایل گیف در «دی ان‌ای» یک ویروس

دیجیتال ترندز| دانشمندان در اقدامی بی‌سابقه موفق شدند فایل متحرک با فرمت gif را در دی‌ان‌ای یک ویروس بگنجانند، تحولی که می‌تواند دنیای پزشکی و فناوری اطلاعات را متحول کند. این بدان معناست که باکتری E.coli قادر به ذخیره‌سازی تصاویر و فیلم‌‌ها برروی دی ان‌ای خود خواهد بود. دکتر ست شیپمن، از محققان دانشگاه هاروارد که در این طرح مشارکت داشته می‌گوید: هدف ما این بود که دریابیم آیا سیستم CRISPR-Cas در باکتری‌‌ها برای ذخیره‌سازی اطلاعات پیچیده قابل استفاده است یا خیر. وی می‌افزاید: ما تصاویر و فیلم‌‌ها را رمزگذاری کردیم و روی یک دی‌ان‌ای قرار دادیم و سپس آنها را روی سلول‌‌های مربوط به دو پروتئین در سیستم CRISPR به نام‌‌های Cas1 و Cas2 قرار دادیم. با این دستاورد مهم می‌توان امیدوار بود که مولکول‌‌های زنده در آینده برای ذخیره‌سازی اطلاعات جدید قابل استفاده باشند و بتوان در genome آنها اطلاعات حیاتی ذخیره کرد. فایل گیف ذخیره شده در این باکتری بخشی از فیلم جنگ‌‌های ستاره‌یی به نام Star Wars: A New Hope است که دقت آن 36 در 26 پیکسل است. دانشمندان امیدوارند در آینده بتوانند بر دقت و کیفیت فایل‌‌های قابل ذخیره‌سازی در باکتری‌‌ها بیفزایند.

بالشی که لالایی می‌خواند

 وایرد| به تازگی بالشی ساخته شده که می‌تواند علاوه بر ردیابی عادات خواب فرد، برای او موسیقی لالایی پخش کند. این بالش با قیمت ۲۹۹ دلار رونمایی شده است.

شرکت REM-FT از یک بالش ۲۹۹ دلاری رونمایی کرده که می‌تواند عادات خواب فرد را ردیابی کند، از خرخر کردن جلوگیری کند و حتی موسیقی لالایی برای کاربر پخش کند. این بالش که ZEEQ نام گرفته به تلفن هوشمند فرد، اپلیکیشن‌‌ها و دستیارهای هوشمند خانگی مانند آلکسا متصل می‌شود. همچنین دستگاه به بلندگوهای بی‌سیم، میکروفون، موتور ایجاد لرزش و ژیروسکوپی مجهز است و فعالیت‌‌های فرد را ردیابی می‌کند. جالب آنکه این بالش با وجود فناوری‌‌های مختلف بسیار راحت است. با توجه به آنکه بسیاری از افراد سعی می‌کنند هنگام خواب موبایلشان را از خود دور نگه دارند، سازندگان این دستگاه هوشمند روشی تازه برای ردیابی الگوهای خواب فرد بدون استفاده از موبایل طراحی کرده‌اند. بالش هوشمند علاوه بر قابلیت اتصال به موبایل و فناوری‌‌های پوشیدنی، مجهز به یک دستگاه کنترل از راه دور کوچک است. این گجت با استفاده از حسگرهای سه بعدی حرکت و اپلیکیشن مربوط به آن، می‌تواند فعالیت‌‌های فرد را طی شب رصد کند.

 

ارسال نظر