پیش‌بینی فوران آتش‌فشان با ماهواره‌‌

۱۳۹۶/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۱۲۰
پیش‌بینی فوران آتش‌فشان با ماهواره‌‌

انگجت|

تا به حال از ماهواره‌‌ها برای تحقیق در مورد بلایای طبیعی و از جمله بررسی تحرکات زمین برای پیش بینی رانش احتمالی آن استفاده شده است.

دانشمندان می‌گویند ماهواره‌ها می‌توانند کارکردهای بیشتری نیز داشته باشند و از جمله داده‌های آنها برای پیش‌بینی زمان پایان فوران آتش‌فشان‌‌ها قابل استفاده است.

دو فارغ‌التحصیل دانشگاه هاوایی در امریکا با بررسی مدل جریان گدازه‌‌های یک آتش‌فشان در سال ۱۹۸۱ و شیوه پایان یافتن آن به این موفقیت دست یافته‌اند.

براساس مدل یاد شده در زمان جریان یافتن گدازه‌‌ها پس از فوران آتش‌فشان، این گدازه‌‌ها به سرعت به بالا پرتاب می‌شوند و پس از مدتی سرعت و موارد پرتاب آنها کاهش می‌یابد. در نهایت هنگامی که فرآیند پرتاب گدازه‌‌ها به‌طور کامل متوقف شود می‌توان با اطمینان گفت که فوران آتش‌فشان هم به پایان رسیده است.

گروه محقق با استفاده از داده‌‌های موجود ماهواره‌یی از فوران آتش‌فشانی سال ۱۹۸۱ توانستند میزان گرمای گدازه‌‌ها و در نهایت میزان جریان گدازه‌‌ها را اندازه بگیرند. آنها بر همین اساس مدلی را طراحی کردند که نشان می‌داد آتش‌فشان سال ۱۹۸۱ در چه زمانی متوقف شده است و این زمان اندازه‌گیری شده با زمان واقعی توقف آتش‌فشان یاد شده تطابق داشت. پیش‌بینی این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که می‌تواند به نیروهای امدادی و مردم محلی نزدیک در محل فوران یک آتش‌فشان برای تصمیم‌گیری و نجات کمک کند و روند بازگشت به زندگی عادی را تسهیل کند.

 

ارسال نظر