اخبار

۱۳۹۶/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۶:۳۸
کد خبر: ۱۰۲۳۴۰

فضاپیمای «دراگون» به زمین می‌رسد

ناسا   فضاپیمای باری دراگون پس از گذراندن یک ماه در فضا، امشب به زمین برمی‌گردد. این هواپیما دارای ۴هزار پوند بار و مواد تحقیقاتی برای ناسا است. قرار است فضاپیمای باری دراگون متعلق به اسپیس ایکس از ایستگاه بین‌المللی فضایی به زمین بازگردد.  طبق تخمین دانشمندان این فضاپیما ساعت 2:41  بامداد به وقت امریکا به زمین می‌رسد. دراگون یک ماه در ایستگاه بین‌المللی فضایی بود و اکنون با بیش از ۴هزار پوند بار و مواد تحقیقاتی برای ناسا به زمین می‌رسد. البته بازگشت دارگون به دلیل تلاطم اقیانوس آرام به تاخیر افتاد. این کپسول پس از فرود در زمین با کشتی به لانگ بیچ ارسال می‌شود و بخشی از بار آن تخلیه می‌شود. سپس به مقر آزمایش اسپیس ایکس در تگزاس می‌رود.

 

حسگری بدون نیاز به انرژی

انگجت   محققان برای نخستین‌بار موفق به تولید حسگر حرارتی شده‌اند که برای فعالیت تقریبا هیچ نیازی به برق ندارد. تولید این حسگر انقلابی در تولید پوشیدنی‌های هوشمند ایجاد خواهد کرد.

پژوهشگران دانشگاه سن‌دیه‌گو حسگر حرارتی را تولید کرده‌اند که با تنها ۱۱۳پیکوات انرژی قادر به فعالیت است. این رقم ۱۰میلیارد برابر کمتر از یک وات است و لذا یک باتری ساده می‌تواند انرژی مورد نیاز این حسگرها را برای همه عمر تامین کند.

علت اصلی این موفقیت بهره‌گیری مثبت از یک نقص در طراحی ترانزیستورهاست. اغلب ترانزیستورها دارای دروازه‌یی هستند که جریان الکترون‌ها را در یک مدار متوقف می‌کنند. اما با کوچک‌تر شدن ترانزیستورها، طراحی درست این دروازه‌ها دچار اشکال می‌شوند و الکترون‌ها از اطراف آنها به بیرون نشت می‌کنند. الکترون‌های نشت کرده از ترانزیستورها در اینجا برای تامین انرژی مورد نیاز حسگرها به کار گرفته شده‌اند. این در حالی است که بسیاری از پژوهشگران در تلاش هستند تا از مشکل نشت الکترون خلاص شوند. اما الکترون‌های یاد شده به منبعی برای تامین انرژی مبدل شده‌اند.

این حسگرها چنان کم‌مصرف هستند که در مقایسه با پیشرفته‌ترین حسگرهای امروزی تا ۶۲۸برابر کمتر انرژی مصرف می‌کنند. از حسگرهای مذکور می‌توان در دمای بین منفی ۲۰ تا ۴۰درجه استفاده کرد و پیش‌بینی می‌شود در آینده از آنها به‌طور گسترده برای تولید سیستم‌های کنترلی خانگی و محیطی نیز استفاده شود. البته هنوز تا تولید صنعتی و انبوه این حسگرها راه درازی در پیش است.

صفحه نمایش موبایلتان را روی هر سطحی ببینید

پی‌سی ورلد   محققان در امریکا دستگاهی ساخته‌اند که به وسیله یک پروژکتور و دوربین می‌تواند صفحه نمایش موبایل را روی هر سطحی بتاباند. محققان دانشگاه کارنگی ملون نمونه اولیه دستگاهی به‌نام Desktopography ساخته‌اند که می‌تواند تلفن هوشمند کاربر را روی میز یا هر سطح دیگری بتاباند. دستگاه مذکور شامل یک پروژکتور و دوربین است.  این نمونه اولیه به کاربران اجازه داد تا صفحه نمایش موبایل خود را روی سطوح مختلف ببینند.

لغو پرتاب «فالکون ۹»

اسپیس   ارسال موشک فالکون ۹ فقط ۱۰ ثانیه قبل از پرتاب لغو شد. این موشک که قرار بود برای سومین بار در کمتر از 10 روز به فضا برود، امروز عصر دوباره پرتاب خواهد شد. شرکت اسپیس ایکس ارسال موشک فالکون ۹ را از مرکز کندی ناسا در امریکا به تاخیر انداخت. ۱۰ ثانیه قبل از ارسال موشک این شرکت ماموریت را به دلیل مشکلات فنی لغو کرد. جان اینسپروکر مهندس ارشد یکپارچه‌سازی این موشک می‌گوید: لغو عملیات توسط رایانه انجام شد. ما در آن زمان مشغول بررسی وضعیت سیستم‌های راهنما و سخت‌افزارهای پشتیبانی بودیم. به نظر می‌رسد نکته‌یی کنترل نشده باقی مانده است. به‌همین دلیل قبل از آنکه ما بتوانیم فرآیند توالی احتراق موتور را بررسی کنیم، شمارش معکوس برای ارسال را متوقف کرد. البته قرار است دوباره این موشک امروز در ساعت 19:37 دقیقه پرتاب شود.  این درحالی است که هفته گذشته این شرکت اعلام کرد قصد دارد برای سومین بار در کمتر از ۱۰ روز فالکون ۹ را همراه یک ماهواره مخابراتی به فضا بفرستد.

لوستری که به حرکت شما واکنش نشان می‌دهد

مهر   یک طراح امریکایی لوستری با ۲۴ چراغ ال‌ای دی ساخته که نسبت به حرکت عکس‌العمل نشان می‌دهد.  جیمز پتن طراح امریکایی لوستری به نام Lift طراحی کرده که چراغ‌های آن بدون نیاز به موتور حرکت می‌کند. این چراغ به‌طور موقت در نیویورک به نمایش درآمده است. این لوستر شامل ۲۴ چراغ ال‌ای‌دی است که نسبت به حرکت عکس‌العمل نشان می‌دهند.

ادامه حیات در سیارات دیگر

بی‌بی‌سی   به اعتقاد استیون هاوکینگ، خروج ترامپ از معاهده پاریس سبب می‌شود زمین در نهایت سرنوشتی مشابه ونوس داشته باشد. به همین دلیل بهترین شانس انسان برای ادامه حیات، زندگی در سیاره‌های دیگر است. استیون هاوکینگ فیزیکدان برجسته در مصاحبه به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تولدش گفت: تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از معاهده پاریس در نهایت به تغییراتی غیرقابل بازگشت در زمین منجر خواهد شد. به گفته او این اقدام ترامپ سبب خواهد شد دمای زمین چنان بالا رود که سرنوشتی مشابه سیاره ونوس داشته باشد.  به اعتقاد او بهترین شانس انسان برای ادامه حیات، زندگی در سیاره‌های دیگر است.

 

 

ارسال نظر