حال اینترنت خوب است اما تو باور نکن!

۱۴۰۱/۱۱/۱۳ - ۰۹:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۷۷۶۰
حال اینترنت خوب است اما تو باور نکن!

فائزه طاهری| اگرچه مهاجرت نخبگان به یکی از چالش‌های سران مملکتی تبدیل شده، اما این بحران در ماه‌های گذشته سرعت گرفته است. در حالی که استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا، صنعت فناوری را به صنعتی پیشران تبدیل کرده بودند که با وجود سهم پایین از GDP، ‌آینده‌ای درخشان در چندسال آینده رقم خواهد زد، اما محدودیت‌های اینترنتی، فیلترینگ سایت‌ها و ابزارهای خارجی، مسدود کردن سایت‌های داخلی و انواع و اقسام موانعی که پیش روی کارمندان بخش فناوری گذاشته شده، حتی سرسخت‌ترین‌شان را هم دلسرد کرده است.

در سال‌های گذشته کسانی که فناوری اطلاعات را برای تحصیل و کار انتخاب کرده بودند؛ دو چشم‌انداز روبه‌روی خود داشتند: بمانند و بسازند یا به‌ناچار بروند؛ استارت‌آ‌پ‌هایی که با وجود همه سختی‌ها در این مدت رشد کردند، نشان می‌دهد تعداد کسانی که می‌خواستند بمانند و ماندند کم نبوده؛ با وجود اینکه با ناملایمات زیادی هم روبه‌رو بودند؛ سرمایه نداشتند و جذب سرمایه برای‌شان دشوار بود؛ از خارج از مرزها بسیاری از امکانات و ابزارها به واسطه تحریم‌ها برای‌شان غیرقابل دسترسی بود؛ از داخل هم با پدیده‌هایی مانند فیلترینگ ناگهانی یا جلب مدیرعامل روبه‌رو می‌شدند، اما خود را از ابتدا برای توفان سختی‌ها آماده کرده بودند. حالا به نظر می‌رسد همان سرسخت‌ها هم دیگر توان زیادی برای مقابله با توفان وقایع ندارند.

کارشناس‌هایی که به‌دلیل اظهارنظرات فنی با بازداشت روبرو شدند، حالا دیگر با چشمان‌ترسیده و بی‌سروصدا کسب‌وکار کوچک‌شان را جلو می‌برند؛ استارت‌آپ‌هایی که آینده فیلترشده‌ای برای خود می‌بینند و می‌دانند که جزو محبوب‌های مسوولان نخواهند بود، دیگر امیدی برای ادامه کار ندارند. از همه مهم‌تر اینکه کیفیت و سرعت اینترنت صدای همه از کسب‌وکارها تا کاربران اینترنتی را هم درآورده است.

شاید تا چندی پیش می‌شد با نشان دادن آمارها مردم را متقاعد کرد که اوضاع آنطور که آنها فکر می‌کنند هم نیست، اما در شرایطی که در کشورهای دیگر، سرعت‌های گیگابیتی محقق شده، سرعت‌های چند مگابیتی و بعضا چند کیلوبیتی برای هیچ کاربری راضی‌کننده نیست و حتی این تبعیض خون‌شان را هم به جوش می‌آورد. تبعیضی که البته تنها در سرعت اینترنتی در مقایسه با سایر کشورها وجود ندارد، بلکه از اینترنت بدون فیلتر برای فلان نماینده مجلس و سازمان، تا سرعت‌های همیشه بالا را دربرمی‌گیرد و این شرایط نابرابر، نارضایتی مردم را چند برابر کرده است. 

از طرف دیگر در روزهای فوران فناوری که هر سال هم نه، هر روز اتفاق جدیدی در دنیای تکنولوژی رخ می‌دهد، در شرایطی که وضعیت نامطلوب اینترنت صدای رییس‌جمهوری را هم درآورده، نماینده مجلس از آن راضی نیست و حتی وزیر ارتباطات هم کیفیت آن را گردن نمی‌گیرد، به نظر می‌رسد حرف از اینترنت اشیاء و نسل ششم و هوش مصنوعی‌، بیشتر از اینکه آرزوی در آستانه تحقق یا حتی آرزوی دور و درازی باشد، به شوخی تلخی می‌ماند.

 

ارسال نظر