بیم‌ها و امیدهای بازار سهام

۱۴۰۱/۱۱/۰۶ - ۰۷:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۷۲۷۰
بیم‌ها و امیدهای بازار سهام

رضا غنی‌پور| تحولات بازار سهام کشور چه سمت و سویی دارد؟ بازیگران اصلی در این بازار چه نوع کنشگری را در دستورکار قرار می‌دهند؟ تا شاخص بازار در چشم‌انداز پیش رو چه وضعیتی را پیدا می‌کند؟ این پرسش‌ها این روزها در بازار فراوانی بسیاری دارند. اما اغلب پرسش‌ها چندان گرهی از مشکلات باز نمی‌کند. به‌طور کلی بازار سهام مجموعه‌ای از بیم‌ها و امیدها را در برابر دارد. امیدهایی که دورنمایی از رشد را تصویرسازی می‌کند و بیم‌هایی که خطراتی را برای سهامداران تازه کار شکل می‌دهد.

در حول و حوش هفته‌ها و ماه‌های اخیر بازار در محدوده یک میلیون و 300 هزار واحد تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد چندین بار بالا و پایین رفته است. بسیاری از فعالان بازار در رشد اخیر به شکل پیش‌فرض این احتمال رو بالا ارزیابی می‌کنند که بازار تا یک میلیون 700 هزار واحد رشد کند. در شرایطی قرار گرفته‌ایم که به این قلمرو نزدیک شده و در یک قدمی این محدوده هستیم. موضوع اصلی رفتار بازار سازها و سهامداران خرد در این محدوده است. قطعا حجم نسبتاً بالایی از فعالان بازار در این محدوده اقدام به شناسایی سود و فروش می‌کنند. بنابراین می‌توان تصویری از رونق را پیش بینی کرد. بازار سازها اما به تنهایی نمی‌توانند به بازار جهت بدهند و نیاز دارند سهامداران خرد را هم با خودش همراه کنند. 

طبیعتاً وقتی یک محدوده حمایتی و مقاومتی برای معامله گران واضح می‌شود، بازار سازها باید یا قبل از رسیدن به این محدوده شروع به فروش کنند یا اینکه محدوده مقاومتی رو بشکنند تا معامله‌گران خرد با فرض شکسته شدن مقاومت، نقدینگی جدید وارد بازار کنند و بتوانند سهام خودشان را بفروشند. اینکه کدام سناریو قرار است در بازار سهام کشور رخ دهد، اصلا مهم نیست. 

موضوعی که مهم است آمادگی روانی فعالان بازار برای تصمیم‌گیری منطقی است. من پیشنهاد می‌کنم معاملات سهامداران اصلی را در سهم‌هایی که خریداری کرده اند، حفظ کرده و دقت کنند تا در نوسانات دچار مشکل نشوند. در واقع فعالان بازار باید نسبت به تحولات این بازار انعطاف داشته باشند.

دوستانی که از محدوده 1 میلیون و 300 هزار واحد خرید کردند دوباره باید حد سود و زیان خود را برنامه‌ریزی کرده و آن را بازیابی کنند. نوسان‌های کوچک خطری ندارد (مثال فعلاً بازار نشانه خاصی برای برگشت نداشته و می‌توان به دورنمای پیش رو امید داشت. در این بازار مقداری ریسک جایز است و ایرادی ندارد که کمی با نوسانات همراه شد.

شاخص حتی می‌تواند از این مهم بالاتر برود و رشد‌های بیشتری را تجربه کند. فعالان بازاری که تازه می‌خواهند اقدام به خرید کنند باید مراقب تحولات باشند و با آگاهی بیشتر وارد بازار شوند. این دسته از سرمایه‌گذاران اگر دید کوتاه‌مدت دارند و برای 6 ماه برنامه‌ریزی کرده‌اند نباید بی‌گدار به آب بزنند. خرید زمان در این بازه زمانی می‌تواند تبعات مخربی برای آنها به همراه داشته باشد.

در واقع خرید سهم‌های که رشد کرده‌اند ریسک بالایی دارد. فضای دی ماه بازار سهام با فضای آذرماه تفاوت‌هایی دارد و ممکن است فشارهایی را متوجه سهامداران تازه‌کار کند. شخصا به عنوان یک فعال بازار سرمایه معمولا وقتی در این شرایط باشم ترجیح می‌دهم خرید نکنم, یا در صندوق‌های روشن و سودده حضور پیدا کنم، ضمن اینکه نیازی نیست، بیشتر از 20درصد سرمایه سهامداران درگیر این فضا شود. مبتنی بر این توضیحات بازار سهام در چشم‌انداز پیش رو مجموعه‌ای بیم‌ها و امیدها را در برابر دارد. اگر با آگاهی و اطلاعات مناسب با این بازار مواجه شد، نتایج هم مطلوب خواهد بود در غیر این صورت، بازار این قابلیت را دارد که تکانه ایجاد کند.

 

ارسال نظر