اختیارات جدید بانک مرکزی

۱۴۰۱/۱۱/۰۶ - ۰۳:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۷۲۳۶
اختیارات جدید بانک مرکزی

ساعات پایانی روز گذشته مسوولیت مدیریت بازار ارز به بانک مرکزی محول شد و شورای عالی هماهنگی اقتصادی این موضوع را تصویب کردند.

شورای عالی هماهنگی قوا تفویض اختیار به بانک مرکزی را با هدف مدیریت بازار ارز و کنترل تورم را تصویب کرد. بر اساس این گزارش شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا اختیارات درخواست شده از سوی بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم به جهت مدیریت بازار ارز را به تصویب رساند. در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا که عصر امروز با حضور سران سه قوه و دیگر اعضا تشکیل شد، نظام‌نامه این شورا به تصویب رسید.

در این جلسه اعضا نحوه تامین اعتبار بخشی از فعالیت‌های نیروگاه اتمی بوشهر را مورد بررسی قرار دادند. همچنین اختیارات درخواست شده از سوی بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم به تصویب رسید و به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده شد برای استفاده شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی مهندسی از تسهیلات، ضمانتنامه دولتی صادر کند.

چگونگی تامین مالی طرح‌های پتروپالایشگاهی با هدف تسریع در اجرای این پروژه‌ها نیز از دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه بود.

افتتاح بازار مبادله ارز با هدف تثبیت اقتصاد بازار

طبق وعده بانک مرکزی قرار است تا روشی جدید برای تامین نیازهای ارزی رسمی و بانکی در کشور راه‌اندازی شود.

رییس کل بانک مرکزی از افتتاح بازار مبادله ارز و طلا برای تامین نیازهای مردم از نیمه اول بهمن‌ماه خبر داد و گفت: به سمتی حرکت می‌کنیم که تمام نیازهای ارزی رسمی و بانکی در بازار مبادله و سامانه نیما تامین شود.

محمدرضا فرزین در حاشیه جلسه نوبت عصر یکشنبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: در این جلسه گزارشی از سیاست‌های ارزی و پولی سال آینده ارایه کردم، البته ریاست کمیسیون تلفیق هم درخواست داشتند که ما یک برآورد هم از اثرات بودجه بر تورم سال آینده داشته باشیم که ان شاء‌الله این گزارش در جلسه آینده به کمیسیون ارایه خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: سیاست‌های ارزی همانطور که قبلا هم اعلام کردیم در چارچوب سیاست‌های تثبیت اقتصادی است و ان شاء‌الله ما امسال این موارد را در بودجه منظور می‌کنیم تا در سال آینده این سیاست‌ها دنبال شود.

فرزین افزود: همان طور که قبلا هم بیان شده در سامانه نیما میانگین نرخ ارز 28 هزار و 500 تومان را مبنای خرید و فروش ارز گذاشته‌ایم، همین ‌طور در نیمه اول بهمن‌ماه بازار مبادله ارز و طلا را هم افتتاح می‌کنیم تا در این بازار بقیه نیازهای خدماتی - ارزی مردم تامین شود. ان شاء‌الله به سمتی حرکت می‌کنیم که تمام نیازهای ارزی رسمی و بانکی در بازار مبادله و سامانه نیما تامین شود.

دستور رییسی به دستگاه‌ها برای همکاری با بانک مرکزی برای کنترل ارز

رییس‌جمهور با اشاره به سیاست‌های اعلامی جدید بانک مرکزی و امیدواری فعالان اقتصادی به اثربخش بودن آن، از مسوولان دستگاه‌های اجرایی خواست به بانک مرکزی کمک کنند تا سیاست‌های خود برای مدیریت بازار ارز را به‌ شکل موفق اجرا و اعمال کند.

سیدابراهیم رییسی در جلسه هیات دولت با اشاره به سیاست‌های اعلامی جدید بانک مرکزی و امیدواری فعالان اقتصادی به اثربخش بودن آن، از مسوولان دستگاه‌های اجرایی خواست به بانک مرکزی کمک کنند تا سیاست‌های خود برای مدیریت بازار ارز را به‌شکل موفق اجرا و اعمال کند.

وی همچنین تأکید کرد سازمان برنامه و بودجه منابع مورد نیاز وزارت بهداشت برای تأمین دارو و تجهیزات را با اولویت تخصیص بدهد.

آیت‌الله رییسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سفر معاون اول رییس‌جمهور به سیستان و بلوچستان و پیگیری مسائل و مطالبات اهالی شهرستان‌های مختلف استان، پاسخگویی و رفع مشکلات مردم را اولویت‌های دولت سیزدهم دانست. وی همچنین با اشاره به لزوم تسهیل در انجام امور گمرکی و مبادلات مرزی از نهادهای مسوول از جمله دستگاه دیپلماسی کشور خواست در زمینه برطرف کردن مشکلات تردد کامیون‌‌ها در مرز آستارا اقدامات لازم را انجام دهند.

رییس‌جمهور در ابتدای سخنان خود فرارسیدن سالروز شهادت حضرت امام علی‌بن محمدالهادی(ع) را نیز تسلیت گفت.

 

ارسال نظر