جذب سرمایه‌ خارجی برای نوسازی ناوگان مترو و اتوبوس

۱۴۰۰/۰۹/۰۹ - ۰۲:۲۶:۲۶
کد خبر: ۱۸۴۵۰۶
جذب سرمایه‌ خارجی برای نوسازی ناوگان مترو و اتوبوس

گروه راه و شهرسازی| 

 بنابر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، دیروز بعدازظهر میانگین غلظت آلاینده‌های هوای پایتخت روی عدد ۱۵۲ قرار گرفت و کیفیت هوا برای همه گروه‌های جامعه ناسالم شد. در این حال، پیش‌بینی‌های انجام‌شده در این شرکت نشان می‌دهد عدم وزش باد موثر و وارونگی جوی در طول روز سه‌شنبه سبب تجمع آلاینده‌ها خواهد شد. این شرایط جوی تا اواخر وقت سه‌شنبه ادامه خواهد یافت و هم‌زمان با افزایش ترافیک شامگاهی بر میزان غلظت آلاینده‌ها افزوده خواهد شد و در نتیجه برقراری وضعیت ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق پیش‌بینی می‌شود.

  آلودگی هوا  نزدیک به مرحله بحرانی است

در این حال، مهدی بابایی، نایب رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: وضعیت آلودگی هوا از یک مساله صرف فراتر رفته و نزدیک به مرحله بحرانی است.

بابایی در گفت‌وگو با ایلنا درباره رویکردهای شهرداری در زمینه آلودگی هوا و ترافیک اظهار کرد: از روز اولی که در شورا مستقر شدیم، اولویت اول شهردار تهران و شورای شهر موضوع آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی بوده است.  او ادامه داد: مطالبه اصلی ما آلودگی هوا و حمل ونقل عمومی است و اگر کسی این مساله را کتمان کند، خود را از مساله اصلی دور می‌کند، چرا که شهروندان در تمامی نظرسنجی‌ها و خودمان نیز که شهروند تهران هستیم این مطالبه را داریم و این موضوع از یک مساله صرف فراتر رفته و نزدیک به مرحله بحرانی است.  بابایی با تاکید بر اینکه باید جنبه‌های زیست محیطی اطراف تهران را نیز در مساله آلودگی هوا درنظر بگیریم، گفت: در دوره قبل مدیریت شهری در زمینه مقابله با مازوت‌سوزی خوب عمل کرد و پیگیر بود که مازوت سوزی نیروگاه‌های اطراف تهران متوقف شود، اما بحث ما عقب ماندگی است که در حوزه حمل و نقل عمومی وجود دارد. هنوز باورمان نمی‌شود که در پایان دوره چهارم 6 هزار اتوبوس تحویل مدیریت شهری شده و در دوره ششم نیز ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تحویل گرفتیم.  او افزود: ایده آل تهران در حوزه حمل و نقل عمومی وجود ۹ هزار اتوبوس بوده است که به جای حرکت رو به جلو در این زمینه عقب‌گرد نیز داشته‌ایم، البته این مساله به چشم نیامد، چرا که در دوران کرونا موضوع سفر کاهش یافت و خودش را نشان نداد.

    جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی 

بابایی اضافه کرد: الان که سبک زندگی مردم در حال بازگشت به وضعیت قبلی است، مشکل حمل و نقل خودش را نشان می‌دهد و مهم‌ترین اقدام این است که موضوع حمل و نقل عمومی را در اولویت بگذاریم. 

او افزود: این دغدغه را در جلسه با شهردار تهران نیز بیان کردیم و گفتند به صورت ویژه پیگیر هستیم که تعدادی واگن در قالب سهم دولت دریافت کنیم و دولت نیز موافقت کرده است، با تهاتر نفت، واگن از چین تامین کند.  عضو شورای شهر تهران ادامه داد: موضوع دیگری هم که شهردار تهران مطرح کردند، پیگیری گرفتن فاینانس از کشور خارجی دیگر است و در مجموع این دو اولویت در حال پیگیری هستند.  او در ادامه به کمبود اتوبوس نیز اشاره کرد و گفت: رسیدگی به مساله اتوبوس نیز اولویت نخست است و پیگیری ویژه در این حوزه صورت می‌گیرد، اما با توجه به بودجه شهرداری تهران و حتی پرداخت سهم دولت نیز به آن ایده آل نمی‌رسیم. عدم اقدامات لازم در در دوره قبل باعث شد، عقب افتادگی ما نسبت به نقطه مطلوب خیلی فاحش شود.  بابایی گفت: تنها راهی که از نظر شورا و شهرداری وجود دارد، جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی است و در حال تهیه بسته‌های تشویقی در این حوزه هستیم تا بتوانیم عقب افتادگی را جبران کنیم. 

    رصد مازوت‌سوزی اطراف تهران

او همچنین درباره مازوت‌سوزی صنایع و نیروگاه‌های اطراف تهران گفت: این موضوع که در نیروگاه‌های اطراف تهران به هیچ‌وجه مازوت سوزی نشود، جزو دغدغه‌هاست. این موضوع که در دوره قبل نیز به صورت ویژه پیگیری می‌شده را پیگیری می‌کنیم که در اطراف تهران مازوت سوزی صورت نگیرد. به علاوه توسط رابطان خودمان در حوزه خدمات شهری در مناطق نیز رصد می‌کنیم و اگر موردی از مازوت سوزی دیده شد، سریع اعلام می‌کنند تا پیگیری‌های لازم صورت گیرد. البته تاکنون گزارشی از مازوت سوزی در اطراف تهران نداشتیم.

    سهم۸۰ درصدی منابع متحرک در آلایندگی تهران

در شرایطی که به اذعان مسوولان شهری، فرسودگی و کمبود ناوگان مترو و اتوبوس نقش موثری در آلودگی هوای تهران دارد، مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از سهم ۷۵ تا ۸۰ درصدی منابع متحرک یا وسایل نقلیه در آلایندگی کلان‌شهر تهران خبر داد. به گزارش ایسنا، مرضیه حصاری در تشریح سهم آلایندگی وسایل نقلیه در کلان‌شهرهای کشور گفت: سهم آلایندگی وسایل نقلیه در شهرهای مختلف متفاوت است و این مقدار بر اساس فهرست انتشار آلاینده‌های هوا که توسط دانشگاه‌ها و مشاورین تهیه می‌شود، مشخص خواهد شد. وی افزود: به‌طور خاص برای شهر تهران ۷۵ تا ۸۰ درصد آلایندگی سهم منابع متحرک یا وسایل نقلیه است که از این میزان حدود ۱۱ درصد مربوط به اتوبوس‌های شرکت واحد است. وی ادامه داد: به‌طور کل حدود ۶۵ درصد آلایندگی سهم دیزلی‌ها و ۳۵ درصد سهم بنزینی‌ها است که در بخش دیزل کامیون‌ها سهم ۳۱ درصدی دارند. در بخش بنزینی‌ها خودروهای شخصی سهم ۱۲ درصدی و تاکسی‌ها سهم ۲ درصدی دارند. وی تاکید کرد: به‌طور کلی بیشتر سهم آلایندگی بخش وسایل نقلیه مربوط به ناوگان دیزل با اولویت کامیون‌ها و ناوگان باری است که البته در حوزه شاخص ویژه ذرات کمتر از ۲.۵ pm در فصل پاییز و زمستان شاهد آن هستیم.


 

ارسال نظر