بازگشت محدودیت‌های پروازی با «اُمیکرون»

۱۴۰۰/۰۹/۰۷ - ۰۲:۳۱:۵۷
کد خبر: ۱۸۴۴۴۱
بازگشت محدودیت‌های پروازی با «اُمیکرون»

گروه راه و شهرسازی|

 تنها ساعتی پس از اینکه سازمان بهداشت جهانی سویه تازه کشف شده کرونا در آفریقا، موسوم به «امیکرون» را در طبقه‌بندی نگران‌کننده قرار داد، بازار نفت و سایر دارایی‌ها شامگاه جمعه به وقت ایران دچار نوسان شدید شدند. سفرهای هوایی اما با فاصله زمانی بیشتر و در پی تصمیم‌گیری‌های تازه دولت‌های امریکا، اروپا، ژاپن، هند، استرالیا و تایلند آرایش تدافعی به خود گرفتند. در این میان، آنگونه که مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده‌اند، هنوز دستورالعمل تازه‌ای از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و این سازمان برای مقابله با سویه تازه کرونا اتخاذ نشده است اما محدودیت‌های پیشین همچنان اعمال می‌شود. به تازگی سویه جدیدی از ویروس کرونا در شش کشور آفریقایی، بوتسوانا، آفریقای جنوبی، نامیبیا، زیمبابوه، لسوتو و اسواتینی شیوع پیدا کرده و سازمان بهداشت جهانی روز جمعه پنجم آذر ماه آن را به عنوان سویه نگران‌کننده طبقه‌بندی کرد و این ویروس جدید کرونا را امیکرون (Omicron) نامید.

    ایران فعلا محدودیتی اعلام نکرده است

در همین رابطه، حسن خشخو، رییس ستاد مقابله با کرونا در سازمان هواپیمایی گفت: تا به این لحظه وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا برای پذیرش مسافر از کشورها از جمله افریقا محدودیت و ممنوعیتی را به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام نکرده است. مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی در گفت‌وگو با ایلنا درباره تمهیدات سازمان هواپیمایی برای کنترل پروازها و ورود مسافران با توجه به شیوع سویه جدید ویروس کرونا با نام «اومیکرون» که در کشور آفریقا فراگیر شده اظهار کرد: ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت درباره این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های مرتبط با پذیرش مسافران خارجی تصمیم‌گیری می‌کنند. ‌ وی ادامه داد: کشورها را از لحاظ وضعیت شیوع کرونا دسته‌بندی کرده‌ایم و در این دسته‌بندی کشورهایی که با سویه جدید مواجه می‌شوند، یا سازمان بهداشت جهانی در مورد وضعیت آن هشدار می‌دهند یا اینکه وزارت بهداشت کشورمان آن را جزو کشورهای پرخطر اعلام می‌کند، از نظر سازمان هواپیمایی در طبقه کشورهای ویژه قرار می‌گیرند و ورود مسافر چه با پرواز مستقیم و چه غیرمستقیم به ایران را ممنوع اعلام می‌کنیم. رییس ستاد مقابله با کرونا در سازمان هواپیمایی تاکید کرد: تا به این لحظه وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا برای پذیرش مسافر از کشورها از جمله افریقا که سویه اومیکرون در آن منطقه دیده شده، محدودیت و ممنوعیتی را به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام نکرده است. خشخو افزود: به محض اعلام ممنوعیت و محدودیت به صورت کتبی و شفاهی از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا، مورد را به تمام شرکت‌های هواپیمایی در دنیا نوتام می‌کنیم و اعلام خواهیم کرد که اجازه ورود مسافر از ان کشورها را چه به صورت مستقیم و چه غیر مسقیم به کشورمان را نمی‌دهیم.

   پرواز مستقیم به آفریقا نداریم

او درباره وضعیت پروازهای آفریقا به ایران گفت: پرواز مستقیم به آفریقا نداریم و اگر ممنوعیتی درباره آفریقا اعلام شود، بلافاصله اعلام می‌کنیم که چه مستقیم و چه غیر مستقیم مسافر آفریقایی را پذیرش نکنند اما فعلا درباره پروازهای آفریقا تصمیمی به سازمان هواپیمایی اعلام نشده است.  رییس ستاد مقابله با کرونا در سازمان هواپیمایی در پاسخ به اینکه آیا در حال حاضر کشوری در طبقه‌بندی کشورهای ویژه قرار دارد، اظهار کرد: فعلا هیچ کشوری در طبقه‌بندی کشورهای ویژه قرار ندارد اما در یک دوره‌ای تعداد کشورها در دسته‌بندی ویژه به 20 هم رسیده بود. همچنین در حال حاضر مسافران ایرانی از لحاظ کرونا هیچ ممنوعیتی برای ورود به کشورها ندارند.  بر اساس این گزارش، در اتحادیه اروپا، ژاپن، کانادا و امریکا قرنطینه عمومی برای کنترل شیوع سویه اومیکرون آغاز شده است و در پذیرش مسافر از مبدا 7 کشور بوتسوانا، اسواتینی، لسوتو، موزامبیک، نامیبیا، آفریقای جنوبی و زیمبابوه به مقصد اتحادیه اروپا محدودیت‌هایی اعمال شده است. 

     بازگشت ممنوعیت سفرهای هوایی در جهان

در این حال، امریکا و کشورهای دیگر درپی شناسایی سویه جدید و بسیار مسری «اومیکرون»، محدودیت‌هایی را برای ورود مسافران از 8 کشور جنوب آفریقا اعلام کردند. به گزارش ایسنا، سویه جدید کرونا، چالش جدیدی برای جو بایدن، رییس‌جمهور ایجاد می‌کند که در واکسینه کردن همه شهروندان امریکایی درجات مختلفی از موفقیت را تجربه کرده است. بایدن همچنین با انتقاد از سوی کارشناسان سلامت بین‌المللی و سران جهان برای کوتاهی در ارسال واکسن به کشورهای فقیرتر روبروست. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری امریکا اعلام کرد، هیچ موردی از ابتلا به اومیکرون در امریکا تا به این لحظه شناسایی نشده است. این سازمان انتظار دارد که در صورت شیوع پیدا کردن این سویه جدید در این کشور، آن را به سرعت شناسایی کند. پس از اینکه سازمان جهانی بهداشت سویه اومیکرون را مایه نگرانی خواند، کشورهای سراسر جهان فورا سفر از جنوب آفریقا را متوقف کردند. برخلاف ممنوعیتی که از سوی بایدن اعلام شد، بسیاری از این ممنوعیت‌ها بلافاصله اعلام شدند. این محدودیت‌ها شامل آفریقای جنوبی، بوتسوانا، زیمبابوه، نامیبیا، لسوتو، اسواتینی، موزامبیک و مالاوی می‌شود. عمده شهروندان غیرامریکایی که در ۱۴ روز گذشته در این کشورها بوده‌اند، اجازه ورود به امریکا را نخواهند داشت. رییس‌جمهور امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است، به عنوان یک اقدام احتیاطی تا زمانی که اطلاعات بیشتری نداریم، دستور محدودیت‌های سفرهای هوایی بیشتر از آفریقای جنوبی و 8 کشور دیگر را صادر می‌کنم. بایدن به خبرنگاران گفت: تیم پزشکی وی توصیه کرده‌اند این ممنوعیت به جای اینکه فورا اجرایی شود، از دوشنبه آغاز شود. یک مقام کاخ سفید به رویترز گفت: این فاصله به دلیل اقداماتی نظیر هماهنگی با مقامات حمل و نقل و ایرلاینها است که پیش از اجرایی شدن چنین ممنوعیتی باید انجام شوند.  یک مقام بلندپایه دولت امریکا گفت: اگر این سویه به کشورهای بیشتری شیوع پیدا کرد، امریکا به فهرست کشورهایی که سفر از آنها ممنوع است، اضافه می‌کند. در همین حال، کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز موافقت کردند سفر از کشورهای جنوب آفریقا را در پی شناسایی سویه جدید کووید ۱۹ موقتا متوقف کنند. وزارت خارجه ژاپن نیز اعلام کرد، این کشور کنترل‌های مرزی برای مسافران از کشورهای جنوب آفریقا شامل موزامبیک، مالاوی و زامبیا را تشدید کرده و مسافران را ملزم می‌کند یک قرنطینه ۱۰ روزه را سپری کنند. مقررات جدید یک روز پس از تشدید کنترل‌های مرزی برای مسافران از آفریقای جنوبی، بوتسوانا، اسواتینی، زیمبابوه، نامیبیا و لستوتو اعلام شدند. مقامات وزارت بهداشت فدرال هند نیز در پی گزارش‌ها از شناسایی سویه جدید ویروس کرونا از ایالت‌های این کشور خواستند به پایش و تست جدی همه مسافران از آفریقای جنوبی و کشورهای دیگر در معرض این ریسک اقدام کنند. تایلند هم روز شنبه اعلام کرد: ورود افرادی که به 8 کشور آفریقایی پرریسک سفر کرده‌اند، ممنوع خواهد بود. از ابتدای دسامبر (چهارشنبه هفته جاری) سفر از بوتسوانا، اسواتینی، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، نامیبیا، آفریقای جنوبی و زیمبابوه ممنوع خواهد بود. تایلند از روز شنبه به مسافران از این کشورها اجازه نخواهد داد برای سفر به تایلند ثبت نام نکنند. سریلانکا هم ممنوعیت مشابهی را اعلام کرد. بر اساس گزارش رویترز، استرالیا محدودیت‌های جدیدی برای افرادی که در ۹ کشور آفریقایی بوده‌اند اعلام کرد. این کشورها شامل آفریقای جنوبی، نامیبیا، زیمبابوه، بوتسوانا، لسوتو، اسواتینی، سیشل، مالاوی و موزامبیک بودند.

 

ارسال نظر