بازار خودرو قفل شد

۱۴۰۰/۱۰/۲۸ - ۰۱:۴۷:۴۳
کد خبر: ۱۸۶۰۷۰
بازار خودرو قفل شد

تعادل |

بازار خودرو همچنان از خریدار و فروشنده واقعی خالی است و قیمت‌ها نیز تابعی از دلار است. علاوه بر این بازار شاهد افزایش عرضه محصولات از سوی خودروسازان هم نیست. البته در حالی بازار خودرو طی 48 ساعت گذشته ثبات قیمت‌ها را تجربه کرده است و در حالی که اکثر خودروهای بازار از نوسانات قیمتی در امان بوده‌اند که خودروهای رانا و سمند در این مدت شاهد کاهش قیمت‌ها بودند؛ رانا پلاس پانوراما ۲ میلیون تومان ارزان شده است و این خودرو در حال حاضر ۳۰۶ میلیون تومان قیمت خورده و رانا پلاس مدل ۱۴۰۰ نیز با کاهش قیمت ۲ میلیون تومانی ۲۶۹ میلیون تومان قیمت خورده است. در بین خودروهای سمند نیز این کاهش قیمت‌ها دیده می‌شود به‌طوری‌که سمند ال ایکس‌ای اف ۷ با کاهش قیمت یک میلیون تومانی به ۲۶۲ میلیون تومان رسیده است. در این میان برخی از خودروها نیز افزایش قیمت را تجربه کردند و همچنان برخی فروشندگان رقم‌های بالایی برای خودروهایشان اعلام می‌کنند. 

    قیمت خودروها در بازار 

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، در بازار خودرو، خریدار رغبتی به خرید خودرو ندارد و از آن طرف فروشنده نیز برای سود بیشتر رقم‌های بالایی را پیشنهاد می‌کند. هرچند قیمت دلار روند کاهشی داشته است ولی اخبار مختلف از مذاکرات عاملی شده تا همه به نوعی دست از خرید بردارند تا سرنوشت بازار بعد از مذاکرات مشخص شود. علاوه بر این بازار شاهد افزایش عرضه محصولات از سوی خودروسازان هم نیست. این در حالی است که قرار بود با ورود سازمان بازرسی روند تکمیل خودروهای ناقص آغاز شود.

بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد قیمتها نسبت به هفته گذشته نوسان داشته است به نحوی که پراید 111 به مرز 190 میلیون تومان رسیده و با قیمت 188 میلیون تومان به فروش می‌رسد. قیمت پراید ۱۳۱ با دو میلیون تومان افزایش به ۱۷۳ میلیون تومان و پراید ۱۳۲ با یک میلیون تومان افزایش به ۱۶۱ میلیون تومان رسید.

قیمت تیبا نیز افزایشی یک میلیون تومانی نسبت به روز گذشته داشت و ۱۸۳ میلیون تومان معامله شد. در حالی که قیمت تیبا دو پلاس امروز نسبت به روز گذشته چهار میلیون تومان ارزان شد و ۲۰۲ میلیون تومان بود.

همچنین رانا ال ایکس با قیمت 249 میلیون تومان، ساینا 193 میلیون تومان، تیبادو 187 میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای 196 میلیون تومان، پژو207اتوماتیک 552 میلیون تومان، پژو 206 صندوقدار 335 میلیون تومان، پژو 206 تیپ پنج 334 میلیون تومان، پژو پارس 284 میلیون تومان معامله می‌شود. علاوه بر این سمند ال ایکس 260 میلیون تومان قیمت دارد. یا پژو 405 جی ال ایکس 275نیز میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. خودروی پژو 206 تیپ دو 268 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. از سوی دیگر، رانا پلاس 273 میلیون تومان، دنا معمولی 362 میلیون تومان، دنا پلاس دنده‌ای توربو 496 میلیون تومان و پژو 207 دنده‌ای 360 میلیون تومان به فروش می‌رسد. 

    ناقصی‌ها روانه بازار می‌شوند؟

در هفته‌های گذشته برخی مقامات قضایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرکت‌های خودروساز را به تولید عمدی خودروهای ناقص و انبار آنها متهم کرده‌اند اما محمدرضا نجفی منش رییس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق تهران و یکی از فعالان صنعت خودرو این موضوع را رد می‌کند و دلیل تولید خودروهای ناقص را کمبود شدید چیپ ست‌های خودرو در کشور و جهان عنوان می‌کند. او البته می‌گوید که خودروسازان راه‌هایی را پیدا کرده‌اند و این مشکل ظرف چند هفته آینده حل خواهد شد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در پاسخ به این پرسش که مشکل اصلی تولید خودروهای ناقص چیست، می‌گوید: «از زمانی که کرونا در جهان شروع شد اکثر شرکت‌های خودروساز در دنیا تولیدشان کاهش یافت و در این بین طبیعتا مصرف قطعاتی مثل نیمه هادی‌ها و چیپ ست‌ها که برخی شرکت‌های خاص بین‌المللی آنها را تولید می‌کنند با افت شدید رو به رو شد و به همین دلیل کارخانه‌هایی که اشاره کردم در جهان چیپ ست تولید می‌کنند از بازار خودرو به سمت بازارهای جدید رفتند مثل تولید چیپ ست تبلت، موبایل و... که در دوره کرونا بازارشان در جهان رونق پیدا کرد.

اما در ماه‌های گذشته که کرونا در سطح جهان روند نزولی پیدا کرده است دوباره شاهد افزایش تولید شرکت‌های خودروساز هستیم ولی در حالی که عملا تولید چیپ ست‌های مخصوص خودروها در جهان کاهش پیدا کرده و به دنبال این چالش جهانی شرکت‌های خودرساز داخلی هم با کمبود چیپ ست 

رو به رو شده‌اند و همین موضوع باعث تولید ناقص خودرو در شرکت‌های خودروساز داخلی شده است.» او با تاکید بر این نکته که اصلا در داخل کشور چیپ ست خودرو تولید نمی‌شود و این قطعات وارداتی هستند، می‌گوید: « به دلیل کمبود و نبود چیپ ست در حال حاضر تولید خودرو در جهان 20 درصد کاهش پیدا کرده است و طبیعی هست که شرکت‌های خودروساز و قطعه ساز ایرانی هم با مشکل رو به رو شده‌اند. از طرف دیگر این نکته را هم باید در نظر داشت که علاوه بر کمبود جهانی شرکت‌های قطعه ساز داخلی با چالش نقدینگی هم مواجه هستند و به همین دلیل منابعی هم در اختیار نداشتند که از قبل بتوانند چیپ ست‌های بیشتری ذخیره کنند.»

نجفی‌منش با بیان اینکه خودروسازان داخلی برای حل این مشکل راهکارهایی پیدا کرده‌اند که به دلیل تحریم‌ها نمی‌توان به جزییات آن اشاره کرد، ادامه داد: « شرکت‌های خودروساز بعد از 7، 8 ماه تلاش به نتیجه رسیده‌اند و ظرف چند هفته آینده با راهکارهایی که پیدا کرده‌اند این مشکل حل خواهد شد و خودروهای ناقصی که الان در انبارها هستند تکمیل می‌شوند و در بازار عرضه خواهند شد.» او با اشاره به اینکه کمبود چپ ست حتی باعث شده در بازار امریکا هم تولید خودرو کاهش یابد و به دنبال آن قیمت خودروهای دست دوم دو برابر شود، می‌گوید: « نزدیک 150 هزار خودرو ناقص هم‌اکنون در انبارهای خودروسازان وجود دارد که در انتظار تامین همین چیپ ست‌ها هستند و با گشایش رخ داده و تلاش خودروسازان این خودروها به زودی کامل می‌شوند.»

 

ارسال نظر