رویداد

۱۴۰۰/۰۸/۰۱ - ۰۳:۳۹:۴۳
کد خبر: ۱۸۳۲۴۹

تجارت ۱۶ میلیارد دلاری ایران با شانگهای در ۶ ماه 

سخنگوی گمرک گفت: در نیمه نخست امسال، بیش از ۲۶ میلیون و ۳۸۷ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۵۶ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۷۰۹ دلار بین ایران و اعضای پیمان شانگهای تبادل شد. 

سید روح‌الله لطیفی اظهار داشت: در نیمه نخست امسال ۲۲ میلیون و ۸۲۵ هزار و ۸۸۴ تن کالای ایرانی به ارزش ۹ میلیارد و ۵۵۸ میلیون و ۸۷۷ هزار و ۸۳۲ دلار به ۱۰ کشور عضو پیمان شانگهای صادر شد که نسبت به مدت مشابه ۱۳ درصد در وزن و ۶۱ درصد در ارزش افزایش داشته است.

وی افزود: چین با خرید بیش از ۱۴ میلیون ۸۳۳ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۵۶۸ میلیون دلار و رشد ۱۳ درصدی در وزن و ۷۷ درصدی در ارزش نسبت به مدت مشابه در صدر مقاصد صادراتی ایران قرار گرفت و پس از آن افغانستان با خرید ۲ میلیون و ۵۱۶ هزار تن کالا به ارزش ۹۹۹ میلیون دلار و کاهش ۲۵ درصدی در وزن و ۱۰ درصدی در ارزش قرار گرفته است و هند با خرید ۲ میلیون و ۹۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۸۳۰ میلیون دلار، رشد ۳۷ درصدی در وزن و ۱۱۵ درصدی در ارزش کالای صادراتی ایران را نسبت به نیمه نخست سال قبل تجربه کرده است.

وی گفت: پاکستان با خرید یک میلیون و ۳۶۱ هزار تن کالای ایرانی به ارزش ۵۴۴ میلیون دلار و رشد ۴۱ درصدی در وزن و ۳۹ درصدی در ارزش در رتبه چهارم و روسیه با خرید ۵۰۶ هزار تن کالا به ارزش ۲۷۰ میلیون دلار و رشد ۸ درصدی در وزن و ۳۴ درصدی در ارزش در رتبه پنجم خرید کالای ایرانی در بین کشورهای عضو این پیمان قرار گرفته است.

لطیفی افزود: ازبکستان با خرید ۲۱۷ میلیون دلار (رشد ۴۳۸ درصدی در وزن و ۳۲۸ درصدی در ارزش)، قزاقستان ۸۰ میلیون دلار (رشد ۱۰۲ درصدی در وزن و ۳۰ درصدی در ارزش)، قرقیزستان با ۳۳ میلیون دلار (رشد ۳۴۹ درصدی در وزن و ۲۶۱ درصدی در ارزش)، تاجیکستان با ۱۷ میلیون دلار (رشد ۱۵۷ درصدی در وزن و ۱۴۳ درصدی در ارزش) و مغولستان با ۲۸۱ هزار دلار (رشد ۴۹ درصدی در وزن و کاهش یک درصدی در ارزش) به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

سخنگوی گمرک با اشاره به روز ملی صادرات گفت: رشد صادرات کشورمان در ۶ ماهه امسال به کشورهای جهان به ویژه همسایگان، سازمان اکو، اوراسیا، شانگهای و… با همت تولید‌کنندگان، مسوولان، تجار و صادر‌کنندگان همزمان با کاهش محدودیت‌های کرونایی جای تقدیر و تشکر دارد که در جنگ اقتصادی نظام سلطه به عنوان سربازان غیور ملت ایران در خط مقدم این جنگ ظالمانه نقشی کلیدی ایفا کردند.

لطیفی در خصوص واردات از اعضای پیمان شانگهای اظهار داشت: ۳ میلیون و ۵۶۱ هزار و ۷۱۹ تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۴۹۷ میلیون و ۸۱۹ هزار و ۸۷۷ دلار از کشورهای عضو پیمان شانگهای خریداری شد که ۳ کشور چین، روسیه و هند ۹۲ درصد وزن و ۹۶.۵ درصد ارزش کل واردات از اعضای این پیمان را به خود اختصاص دادند.

وی افزود: چین با یک میلیون و ۵۶۱ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۴۱ میلیون دلار، ۴۳ درصد کل وزن و ۷۷.۵ درصد کل ارزش واردات ایران از پیمان شانگهای را به خود اختصاص داده که نسبت به مدت مشابه، ۳ درصد در وزن کاهش و ۱۶.۵ درصد افزایش در ارزش فروش کالا به ایران داشته است.

سخنگوی گمرک گفت: روسیه با یک میلیون و ۲۶۹ هزار تن به ارزش تقریبی ۶۳۹ میلیون دلار، هند با ۵۹۶ میلیون دلار، پاکستان با ۱۱۰ میلیون دلار، قزاقستان با ۳۲ میلیون دلار، افغانستان با ۶.۴ میلیون دلار، تاجیکستان با ۴.۷ میلیون دلار، قرقیزستان با ۱.۴ میلیون دلار و مغولستان با ۶۶۲ هزار دلار به ترتیب در جایگاه بعدی تأمین کالاهای مورد نیاز کشورمان در ۶ ماهه نخست امسال بودند.

دولت به ذخیره‌سازی سیب و پرتقال ورود نکند

رییس اتحادیه بارفروشان میدان میوه و تره‌بار مرکزی گفت: از دولت خواهش می‌کنیم امسال به ذخیره‌سازی سیب و مرکبات برای شب عید ورود نکند.

مصطفی دارایی‌نژاد افزود: وضعیت سیب و مرکبات امسال بسیار عالی است و در حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن نارنگی و پرتقال مازندران و حدود ۴ و نیم میلیون تن سیب در نقاط مختلف کشور تولید شده است.

وی گفت: امسال در شهرهای دماوند، نقده، اشنویه، مراغه، سمیرم و مشهد سیب با کیفیت بسیار خوبی تولید شده است. دارایی‌نژاد افزود: به دولت قول می‌دهیم که اگر به موضوع ذخیره‌سازی میوه ورود نکند قیمت‌ها بالا نرود و اتحادیه صفر تا صد را رصد خواهد کرد و اجازه ورود دلالان را به قیمت‌گذاری میوه نخواهد داد. وی گفت: امسال با هماهنگی خوبی که با باغداران انجام گرفته عرضه میوه را بسیار زیاد خواهیم کرد تا قیمت‌ها به همین روال تا آخر سال جلو برود و شاهد افزایش قیمت نباشیم. رییس اتحادیه بارفروشان میدان میوه و تره‌بار مرکزی گفت: نارنگی ژاپنی امروز در میدان مرکزی کیلویی ۸ تا ۹ هزار تومان به فروش می‌رود و همچنین سیب قرمز از کیلویی ۸ تا ۱۲ هزار تومان و سیب سفید از ۱۰ تا ۱۶ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. وی افزود: به همین روال پیش برویم برای شب عید قیمت‌ها بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان بالا و پایین خواهد شد، اما اگر دلالان ورود کنند دوباره قیمت‌ها بالا می‌رود.

 

ارسال نظر