مجلس به دنبال رفع دغدغه فعالان بورس

۱۴۰۰/۱۱/۰۲ - ۰۳:۱۷:۴۲
کد خبر: ۱۸۶۲۰۱

کمیسیون اقتصادی مجلس، برخی از فعالان بازارسرمایه را برای ارایه راهکار جهت بهبود بازارسرمایه به مجلس دعوت کرد. این نشست روز پنجشنبه 30دی ماه برگزار شد و نتایج این جلسه را از محسن علیزاده، رییس کمیته بازار کمیسیون اقتصادی مجلس جویا می‌شویم. مشروح صحبت‌های محسن علیزاده را می‌‎خوانید: همانطور که در متن دعوتنامه برای برخی از فعالان بازارسرمایه عنوان شده بود، به دنبال این هستیم که نظرات و پیشنهادات کارشناسان بازار را در جهت بهبود بازارسرمایه و موارد ده گانه‌ای که توسط دولت در لایحه بودجه 1401 است، بدانیم. همچنین سعی ما بر این بود که از همه گروه‌های فعال در بازار دعوت به عمل آید، اما عده‌ای از دوستانی که بیرون از مجلس حضور پیدا کردند، برخی از افرادی هستند که از این جلسه جا ماندند و بنده از همه عزیزان عذرخواهی می‌کنم‌؛ چون فرصت و فضای کافی نبود، حتما در فضایی دیگر در خدمت آنها خواهیم بود و از نقطه نظرات آنها هم استفاده خواهیم کرد.

    نگرانی‌های فعالان بازار رفع خواهد شد

در این جلسه نگرانی‌های فعالان بازارسرمایه شنیده شد و قول می‌دهیم این نگرانی‌ها را با جدیت بیشتر دنبال و رفع می‌کنیم. همچنین با تمام توان کمک خواهیم کرد که مشکلات حال حاضر بورس حل شود.

     مجلس به دنبال حل مشکلات سهامداران

موضوعی که باید همه سهام‌داران عزیز، به ویژه افرادی که امروز به عنوان اعتراض حضور یافتند، بدانند که همه نمایندگان به خصوص کمیسیون اقتصادی دغدغه‌های مردم را می‌دانیم و به دنبال صیانت از حقوق سهامداران هستیم. همچنین تلاش خواهیم کرد که هرچه سریع‌تر بازارسرمایه با کمک دولت به ثبات برسد.

     ضرورت حذف قیمت گذاری دستوری

در خصوص حذف قیمت گذاری دستوری قانون وجود دارد و به صورت مکرر تاکید بر حذف قیمت گذاری دستوری در خصوص کالاهایی که در بورس عرضه می‌شوند برای دولت داشتیم، همچنین دولت هم در بخش‌هایی کمک کرده و اما در بخش‌های دیگر این اتفاق رخ نداده است. بنابراین لازم است برای کالاهایی که در بورس عرضه می‌شوند قیمت گذاری دستوری وجود نداشته باشد. از طرفی هم تکالیف غیرقانونی‌ای که برای شرکت‌های بورسی مشخص می‌شود، باید حذف شود.

    لزوم حذف دامنه نوسان  توسط سازمان بورس

در خصوص ابزارهای بازار از جمله دامنه نوسان پیشنهاداتی در این نشست شد و در شورای عالی بورس در یک جلسه این اختیار را برای استفاده از این ابزار در زمان مناسبی در هیات مدیره واگذار شده و از آنها این انتظار را داریم که در این خصوص کمک کنند. یک‌بار برای همیشه جرات و جسارت به خرج دهند دامنه نوسان را حذف کنند و اجازه دهند بازارسرمایه مانند سایر بازارهای دنیا شود.

    اصلاح یا حذف شاخص کل

در خصوص شاخص کل باید گفت فرمول شاخص کل باید اصلاح شود یا به‌طور کلی حذف شود و معیار برای بازار سرمایه، شاخص وزنی باشد.تمامی این موارد در جلسه امروز مجلس صحبت و بررسی شد و رفع تمامی این موارد را از سازمان بورس خواستاریم.

   تعارض منافع در بورس ها؛ آفت اصلی

موضوع مهمی که برای ما بسیار مهم است، تعارض منافعی است که در هیات مدیره ارکان، شورای عالی بورس و تمامی بورس‌ها وجود دارد و آفت اصلی بازار محسوب می‌شود. به‌طور جدی به دنبال رفع تضاد منافع هستیم. در نتیجه از شورای عالی بورس و اعضای هیات مدیره سازمان بورس خواستاریم که این موضوع را سریع‌تر بررسی کنند؛ البته در این خصوص مکاتباتی انجام شده و پاسخ‌های انجام شده از سوی سازمان بورس اقناع کننده نبوده است و مجددا پیگیر این موضوع هستیم که این موضوع رفع شود.

    اخذ مجوز برای آموزش؛ امری مهم

موضوعی که لازم است اشاره کنم این است حتما باید به دنبال این باشیم از طرف نهاد یا موسسه‌ای مجوز آموزش اخذ شود و از طرفی هم نظارت بر بحث آموزش‌ها داشته باشند. این که سخت‌گیری در اخذ مجوزها انجام شود، اقدامی درست نیست و باید تمامی اقدامات مجوزها تسهیل شود. امیدواریم با کمک دولت وعده‌های وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس محقق شود و از طرفی هم اعتماد به بورس باز گردد.


 

ارسال نظر