اخبار

۱۴۰۰/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۳۸۱

سد جدید برای قماربازها

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از شناسایی ۲۰ هزار کارت بانکی فعال دارای تراکنش در شبکه‌های قمار توسط بانک مرکزی خبر داد. مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که بانک مرکزی حدود ۵ هزار دستگاه پوز که در خارج از مرزهای ایران یا در مناطق مرزی کشور فعال بودند را با روش هوشمند شناسایی و غیرفعال کرد که احتمالا بخشی از این کارتخوان‌ها مربوط به سایت‌های شرط‌بندی و قمار بودند. نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه دست‌اندرکاران این سایت‌ها عمدتا تراکنش‌های مالی را به صورت کارت به کارت انجام می‌دهند گفت: بانک مرکزی حدود ۲۰ هزار کارت بانکی فعال که تراکنش‌های شبکه قمار به وسیله آنها صورت می‌گیرد را شناسایی کرده است.

سهم ابزارهای پذیرش از تعداد تراکنش‌های شاپرک در مرداد ۱۴۰۰

بیش از ۹.۶ میلیون کارتخوان فروشگاهی، ۱.۴ میلیون ابزار موبایلی و ۱.۶ میلیون ابزار پذیرش اینترنتی در تیرماه مورد استفاده قرار گرفته و حدود ۹۰ درصد تراکنش‌های شاپرکی از طریق کارتخوان‌ها انجام شده است. در شرایطی که طبق اعلام شرکت شاپرک، در مردادماه سال جاری بیش از ۳ میلیارد و ۱۶۱ میلیون تراکنش انجام شده که حدود ۹۰ درصد از کل این تراکنش‌ها از طریق کارتخوان‌های فروشگاهی بوده است، بررسی جدیدترین گزارش شاپرک از سهم ابزارهای پذیرش از تعداد تراکنش‌ها در مردادماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، کارتخوان فروشگاهی با ۹۰.۱۷ درصد بیشترین سهم را داشته و پس از آن ابزار پذیرش اینترنتی با ۶.۲۷ درصد و در نهایت ابزار پذیرش موبایلی با ۳.۵۷ درصد، در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین مقایسه تعداد هر یک از ابزارهای پذیرش فعال سیستمی در مردادماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه گذشته، نشان می‌دهد تعداد ابزارهای فعال سیستمی پذیرش اینترنتی، موبایلی و کارتخوان فروشگاهی نسبت به تیرماه با رشد ۰.۱۹ درصدی همراه بوده است؛ به گونه‌ای که تعداد ابزار پذیرش اینترنتی در مردادماه با رشد ۰.۸۸ درصدی نسبت به تیرماه ۱۴۰۰ به رقم ۱,۶۴۱,۱۴۳ رسیده است. بنابراین مجموع تعداد این ابزارها (اینترنتی، موبایلی و فروشگاهی) در پنجمین ماه سال به رقم ۱۲.۷۸۴.۵۹۱ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ۰.۱۹ درصد بیشتر شده است.همچنین مقایسه سهم تعداد هر یک از این ابزارهای پذیرش فعال سیستمی از کل ابزارهای بازار در مردادماه ۱۴۰۰، نشان می‌دهد سهم کارتخوان‌های فروشگاهی از بازار ۷۵.۷۴ درصد بوده است که این میزان در تیرماه ماه امسال، ۷۵.۸۷ درصد تعیین شده بود و سهم ابزار پذیرش موبایلی از بازار در پنجمین ماه سال، به ۱۱.۴۳ درصد رسیده است که نسبت به تیرماه، اندکی افزایش یافته است.

کاهش تعداد کارت‌های بانکی تراکنش‌دار در دومین ماه تابستان

بیش از ۱۱۸ میلیون کارت بانکی در مردادماه سال‌ جاری تراکنش بانکی داشته‌اند که بیش از ۱۱۳ میلیون آن کارت برداشت بوده است که نسبت تیرماه، کاهش داشته است. بررسی جدیدترین گزارش شاپرک از سهم بانک‌ها از تعداد کارت‌های تراکنش‌دار در مردادماه سال جاری نشان می‌دهد که تراکنش‌های انجام شده از طریق کارت‌های ۹ بانک، بیش از سایر بانک‌ها بوده به نحوی که بانک‌های ملی، ملت، صادرات، کشاورزی، تجارت، رفاه کارگران، سپه، مسکن و پست بانک مجموعا ۷۷.۷ درصد از کل کارت‌های تراکنش‌دار را داشته‌اند که نسبت به تیرماه (۷۷.۹۴ درصد) کاهش داشته است. 

 از بین این بانک‌ها، بانک ملی با بیش از ۲۱ درصد، صدرنشین است. سهم سایر بانک‌ها در این بخش، ۲۲.۳۰ درصد بوده است. همچنین در مردادماه امسال ۱۱۸ میلیون و ۸۰۱ هزار و ۲۹۲ کارت بانکی دارای تراکنش بوده که از این تعداد ۱۱۳ میلیون و ۳۴۸ هزار کارت برداشت، بیش از ۲۹۹ هزار کارت اعتباری و بیش از ۵ میلیون و ۱۵۳ هزار کارت نیز هدیه و بن کارت بوده است. در تیرماه امسال نیز ۱۲۴ میلیون و ۳ هزار و ۱۴۱ کارت بانکی تراکنش‌دار به ثبت رسیده که بیش از ۱۱۸ میلیون مورد، ‌کارت برداشت بوده است.بر این اساس، مقایسه آمار مربوط به تیرماه و مردادماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد در دومین ماه تابستان، تعداد کل کارت‌های بانکی تراکنش‌دار ۴.۱۹ درصد کاهش یافته است. در این میان، تعداد کارت برداشت با ۴.۰۶ درصد افت، تعداد کارت اعتباری با ۱۰.۳۶ درصد افت و تعداد کارت هدیه و بن کارت نیز با کاهش ۶.۸۰ درصدی مواجه شده است. جزییات این تغییرات در جدول زیر قابل مشاهده است. بررسی سهم ۳۲ بانک و موسسه اعتباری نشان می‌دهد که هر یک از بانک‌ها در سه بخش کارت اعتباری، کارت برداشت و کارت هدیه و بن کارت دارای آمار متفاوتی هستند. در مردادماه، بیشترین سهم از تعداد کارت‌های بانکی تراکنش‌دار از نوع کارت برداشت با ۲۲.۲۷ درصد متعلق به بانک «ملی ایران»، از نوع کارت اعتباری با ۶۵.۷۰ درصد متعلق به بانک «ملی ایران» و از نوع کارت هدیه و بن‌کارت با ۱۸.۴۸ درصد متعلق به بانک «ملت» بوده است.

 

ارسال نظر