اصلی‌ترین مانع گسترش تجارت با روسیه

۱۳۹۳/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۹۵۴


به نظر می‌رسد در شرایط فعلی بازرگانان ایران، شوق قابل‌توجهی برای گسترش تجارت با کشور روسیه دارند. این اشتیاق به حدی است که گفته می‌شود می‌توان حجم این معاملات را به رقمی معادل 20میلیارد دلار رساند.

باتوجه به مجموع شرایط و ترکیب تجارت خارجی ایران، صادرکنندگان خشکبار و میوه بیشتر از بقیه، خواهان گسترش روابط تجاری با روسیه هستند.

البته رسیدن به این حجم از تجارت با کشور روسیه دور از دسترس نیست، به شرطی که موانع پیش‌رو برداشته شود. ایران قبل از انقلاب هم تجارت قابل‌توجهی با روس‌ها داشت که در آن زمان خرید روس‌ها از ایران توسط دولت این کشور انجام می‌شد و وجه معاملات را بانک روسی که در ایران بود پرداخت می‌کرد.

اما درحال حاضر اصلی‌ترین مشکل تجارت با روسیه، پرداخت وجه معاملات است چراکه آنها حاضر به پرداخت دلار در ازای واردات کالاهای ایرانی نیستند. آنها می‌خواهند اسکناس خود را پرداخت کنند و این برای صادرکنندگان ایرانی مشکل‌ساز است.

برای حل این مشکل، در چند روز اخیر خبرهایی به گوش رسید مبنی‌براینکه مقرر شده وجه معاملات به حساب یک بانک روسی واریز شود و بانک مرکزی معادل آن را به تجار ایرانی، ریال پرداخت کند، موضوعی که بانک مرکزی آن را تایید نکرده است.

بانک مرکزی اعلام کرده برای معاملات تجار ایرانی و روسی رقمی معادل دلار مبادله‌یی 2600 تومانی پرداخت می‌کند که در این صورت مابه‌التفاوت قیمت دلار 2600 تومانی و نرخ آزاد آن محل مناقشه خواهد بود.

از طرفی اگر قرار باشد، روسیه وجه کالاهای ایرانی را نقد پرداخت نکند، قیمت کالاهای روسی هم براساس دلار آزاد محاسبه می‌شود و باز در اصل موضوع تفاوتی نمی‌کند و کالاهایی مانند گندم و جو دامی و چوب که بیشترین حجم کالاهای وارداتی روسیه به ایران است با قیمت دلار آزاد به ایران می‌رسد.

آنچه که مسلم است این است که روسیه بازار خوبی برای کالاهای ایرانی است. همسایه بودن ما با این کشور یک امتیاز مهم محسوب می‌شود که می‌تواند راه را برای گسترش تجارت با این کشور باز کند. به نظر می‌رسد مشکلات کنونی با مذاکره و رفت‌وآمد تجار دو کشور حل خواهد شد و در شرایطی که تحریم‌ها علیه ایران ادامه دارد، نباید به‌سادگی ظرفیت‌های موجود را از دست داد.

از طرفی اگر بتوان سازوکاری اتخاذ کرد که هزینه‌های حمل‌ونقل زمینی کالا بین ایران و روسیه ارزان‌تر شود، می‌توان در آینده نزدیک به رقم 20میلیون دلاری که برای تجارت ایران و روسیه پیش‌بینی شده است، دست یافت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر