توافق بغداد و اربیل بر سر صادرات نفت

۱۳۹۳/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۹۴۷

جهان یک منبع آگاه تاکید کرد که مسوولان بغداد با دولت اقلیم کردستان درخصوص صادرات نفت از میدان‌های نفتی کرکوک (از مناطق مورد مناقشه) و اقلیم کردستان توافق کردند. به ‌گزارش اسکای نیوز عربی، این منبع که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که براساس این توافق، اربیل250هزار بشکه از میدان‌های نفتی اقلیم کردستان و300هزار بشکه از میدان‌های نفتی کرکوک را به‌صورت روزانه ازطریق خطوط نفتی خود صادر می‌کند. درمقابل، بغداد نیز دارایی‌های اقلیم کردستان را که حدود 17درصد از بودجه عراق است، آزاد می‌کند. براساس این توافق، این میزان باتوجه به بودجه هرسال عراق ثابت خواهد ماند. این منبع اعلام کرده است که این توافق از اوایل ژانویه 2015 میلادی اجرایی خواهد شد.

خبر این توافق در شرایطی منتشر می‌شود که دولت مرکزی عراق و منطقه خودمختار کردستان عراق بر سر مسایلی ازجمله منابع طبیعی، تقسیم قدرت و کنترل اراضی درشمال عراق اختلاف‌نظر دارند، اما در ماه‌های اخیر که نیروهای دولت فدرال و همچنین اقلیم کردستان درگیر جنگ با داعش هستند، مسایل مذکور تحت‌الشعاع قرار گرفته بود.

صادرات نفت از کردستان عراق از مدت‌ها پیش موضوع اختلاف اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق بوده است. بغداد می‌گوید دولت مرکزی باید بر فروش نفت کردستان نظارت کند و صادرات مستقل نفت را به مثابه قاچاق تلقی ‌کند. منطقه کردستان عراق اوایل ماه گذشته میلادی اعلام کرد حدود سه میلیارد دلار نفت به جنوب ترکیه صادر کرده است. اربیل گفته بود از درآمد صادرات نفتی به جای سهم 17درصدی خود از بودجه فدرال استفاده می‌کند که دولت عراق پرداخت آن به دولت اربیل را از ژانویه سال 2014 به تعویق انداخته است. وزارت نفت عراق به‌دنبال آن در بیانیه‌یی صادرات نفت اقلیم کردستان عراق را محکوم و آن را بدون رضایت بغداد «غیرقانونی» دانست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر