کوتاه از دنیای فناوری

۱۳۹۳/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۹۴۴

اصرار بر مرکز تحقیقات مخابرات

مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری در پاسخ به اظهارات اخیر معاون وزیر ارتباطات مبنی اینکه رای دیوان درخصوص انحلال مرکز تحقیقات مخابرات ایران قانونی نیست، گفت: رای دیوان درباره مرکز تحقیقات مخابرات لازم‌الاتباع و لازم‌الاجراست. علی‌اکبر بختیاری با بیان اینکه رسیدگی به مصوبات خلاف قانون از وظایف دیوان عدالت اداری است، اظهارکرد: درخصوص مصوبه شورای عالی اداری، شکایتی تقدیم دیوان شده بود. موضوع با حضور طرفین رسیدگی و مصوبه‌یی که موجب انتزاع موسسه تحقیقات و فناوری اطلاعات از مرکز ملی فضای مجازی و نامگذاری آن به‌عنوان «پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات» و واگذاری آن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌شد، ابطال شد. این مقام مسوول در دیوان عدالت اداری اضافه کرد: طبیعتا رای دیوان در حکم قانون است و برای دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاتباع و لازم‌الاجراست. هر نظر حقوقی محترم است اما آنچه که لازم‌الاجراست، رای دیوان عدالت اداری است. وی اضافه کرد: وقتی مصوبه شورای عالی اداری ابطال و انتزاع موسسه تحقیقات و فناوری اطلاعات ابطال شده، طبیعی است که موسسه یاد شده به وضعیت سابق بازمی‌گردد و زیرمجموعه مرکز ملی فضای مجازی خواهد بود.


ابلاغ تعرفه‌های جدید دیتای موبایل

مصوبه « تعرفه آزاد اینترنت موبایل برای سیم‌کارت‌های دایمی به ازای هرکیلوبایت داده نهایتا نیم‌ریال» به اپراتورهای موبایل ابلاغ شد. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پس از گذشت قریب به سه ماه از راه‌اندازی 3G (نسل سوم ارتباطات) برای اینترنت موبایل که سرویس پایه در این نسل‌ و استانداردهای بالاتر ارتباطی به‌حساب می‌آید، تعرفه گذاشت. نسل گذشته که از رنج 2 تا 2.75 G و بر پایه GPRS و Edge بود، سقف تعرفه‌یی معادل 14.8ریال برای اینترنت آزاد داشت و اپراتورها نهایتا تا این قیمت می‌توانستند، نرخ‌گذاری کنند. اما باید این را دانست که سرویس پایه در نسل‌های گذشته مکالمه و صوت بود که اکنون در نسل‌های جدید به دیتا تغییر یافته است؛ لذا لازم بود تا در تعرفه‌های ارتباطی بازنگری صورت گیرد و نرخ 14.8ریال گذشته تعدیل شود. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بالاخره توانست با بررسی پیشنهادات اپراتورهای موبایل و تجمیع کل تکنولوژی‌های GPRS، 3G و LTE به نرخ 0.5ریال برای تعرفه آزاد اینترنت برسد. به این معنی که مشترکان موبایل اگر از بسته‌های اینترنتی برای کاهش هزینه‌ها استفاده نکنند، هر نقطه‌یی به اینترنت متصل شوند به ازای هرکیلو بایت نقل و انتقال داده باید نهایتا نیم‌ریال بپردازند. ریزش 96درصدی سقف تعرفه‌ اینترنت ازجمله مزیت‌های نسل جدید ارتباطات است که با قرارگرفتن مصوبه آن روی سایت رگولاتوری به‌منزله ابلاغ به اپراتورهای موبایل جهت اجراست.


هشتمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری برگزار شد

چهارمین کنفرانس بین‌المللی و هشتمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری باحضور جمعی از مدیران عالیرتبه کشور و نیز میهمانان خارجی و با پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جزیره کیش آغاز به‌کار کرد. وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت: شرکت‌های دانشگاهی توسط استادان دانشگاه‌ها برای تجاری‌سازی فناوری‌هایی که در دانشگاه‌ها به آنها دستیابی پیدا می‌شود و طبق قانون برنامه چهارم مجاز شناخته شده‌اند، تاسیس می‌شوند. محمد فرهادی گفت: لازمه این کار، ایفای نقش بسیار فعال استادان و دانشجویان دانشگاه‌ها در توسعه فناوری و نوآوری است. نشست‌های تخصصی با مدیریت صنایع در حوزه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت ساخت قطعات و تجهیزات، صنایع هوایی، خودرو، دارویی و انرژی (نفت، گاز، هسته‌ای، نیروگاهی و بهینه‌سازی) همچنین برگزاری کارگاه‌های تخصصی به‌صورت عرضه‌محور از دیگر برنامه‌های این کنفرانس است.


زمان عرضه آیفون 7 معلوم شد

درحالی که هنوز زمان زیادی از عرضه آیفون 6 و 6 پلاس نگذشته گمانه‌زنی در مورد زمان به بازارآمدن آیفون 7 آغاز شده است. منابع خبری نزدیک به اپل می‌گویند این شرکت قصد دارد آیفون 7 را زودتر از روال همیشگی روانه بازار کند. این شرکت معمولا سالی یک‌بار آیفون را به‌روز کرده و نسخه تازه‌یی از آن را به بازار می‌فرستد اما تشدید رقابت در بازار گوشی‌های هوشمند باعث شده اپل برای عرضه آیفون جدید در اسرع وقت برنامه‌ریزی کند. گفته می‌شود اپل سال آینده دو گوشی متفاوت جدید را در دو بازه زمانی مختلف روانه بازار می‌کند و مدل اول این دو گوشی همزمان با عرضه ساعت اپل در سال 2015 در دسترس خواهد بود. لذا نخستین مدل جدید آیفون در بهار سال 2015 تولید شده و آیفون 7 هم در اواخر سال 2015 قابل خریداری خواهد بود.


عرضه فایرفاکس 34 با تغییرات جدید

بنیاد موزیلا، فایرفاکس 34 را همراه با جست‌وجوگر یاهو به‌عنوان جست‌وجوگر پیش فرض عرضه کرد.. اگرچه اکثر به‌روزرسانی‌های این مرورگر چنگی به دل نمی‌زنند اما برخی امکانات جالب در آن وجود دارد. مهم‌ترین تغییر اعمال شده این است که برای نخستین بار از یاهو به‌عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض استفاده شده است. البته این تغییر محدود به کاربرانی است که در امریکای شمالی از فایرفاکس 34 استفاده می‌کنند. البته کاربران به‌راحتی می‌توانند جست‌وجوگر پیش‌فرض خود را در فایرفاکس تغییر دهند و احتمالا بسیاری از کاربران از یاهو به گوگل مهاجرت کنند. در این نسخه ابزار چت فایرفاکس موسوم به فایرفاکس هلو هم از مرحله آزمایشی یا بتا خارج شده و نسخه نهایی آن در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر