برای اخذ مفاصاحساب نیاز به کد رهگیری نیست

۱۳۹۳/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۹۲۹

حدود یک‌ماه پیش دیوان عدالت اداری بخشنامه مورد اعتراض سازمان‌ امورمالیاتی را باطل اعلام کرد و الزام به اخذ کد رهگیری از مشاورین املاک جهت دریافت مفاصاحساب دارایی را لغو کرد. بر این اساس هیات عمومی دیوان عدالت اداری بخشنامه سازمان امورمالیاتی کشور مبنی بر الزام مالکان و مودیان نسبت به تهیه مبایعه‌نامه و کد رهگیری از مشاورین املاک جهت اخذ مفاصاحساب دارایی را غیرقانونی دانست و آن را ابطال کرد.


لغو الزام اخذ کد رهگیری از مشاورین املاک

رییس کانون سردفتران و دفتریاران در رابطه با لغو الزام اخذ کد رهگیری از مشاوران املاک گفت: رای دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو الزام اخذ کد رهگیری از مشاورین املاک برای دریافت مفاصاحساب مربوط به منطقه خاصی نیست و در همه نقاط کشور باید اجرا شود. به گزارش ایسنا محمدرضا دشتی‌اردکانی طی سخنانی در رابطه با اظهارنظر رییس اتحادیه مشاورین املاک درخصوص رای دیوان عدالت اداری گفت: «آن رای که از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری درخصوص لغو الزام به اخذ کد رهگیری از مشاورین املاک صادر شد مربوط به منطقه خاص یا قراردادهای خاص نیست بلکه این رای در همه نقاط کشور اجرا می‌شود. رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: رای دیوان عدالت اداری در این رابطه برای ایجاد سهولت در نقل و انتقال است و به همین منظور بخشنامه‌یی که به‌صورت غیرقانونی صادر شده بود، ابطال شد.»

دشتی اردکانی با اشاره به مزایای راه‌اندازی سیستم ثبت آنی گفت: از تاریخ 25/6/92 تا 25/6/93 بیش از 15میلیون سند از طریق دفاتر اسناد رسمی صادر شده که از این تعداد دومیلیون و 620 هزار و 649 سند مربوط به اشخاص حقوقی و در رابطه با اسناد رسمی بوده است.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: در این مدت حدود 35هزار سند برای اشخاص غیرایرانی صادر شده است، یعنی در میان این تعداد اسناد حداقل یک طرف سند غیرایرانی بوده که بیشتر این اسناد به‌ترتیب مربوط به وکالت، تعهدنامه، بیع، اقرارنامه و صلح بوده است.


دریافت کد رهگیری اجباری است

مسوول کمیسیون تخصصی مشاورین املاک کشور توضیحاتی درباره موضوع لغو الزام درج کد رهگیری در معاملات ملکی ارایه کرد. حسام‌ عقبایی در گفت‌وگو با آنا با بیان اینکه دریافت کد رهگیری برای هر نوع معامله در مشاوران املاک الزامی و اجباری است، گفت: درصورتی که واحد صنفی مشاور املاک به متعاملین خود کد رهگیری ارایه نکند، برابر با قوانین صنفی پلمب می‌شود. وی با بیان اینکه دامنه اجرای بخشنامه دیوان عدالت اداری درخصوص عدم دریافت کد رهگیری تنها به سازمان امورمالیاتی بازمی‌گردد، ‌افزود: دیوان عدالت اداری بخشنامه‌یی را مبنی بر الزامی نبودن دریافت کد رهگیری صادر کرد که در این بخشنامه برای مردم شایبه حذف کدهای رهگیری از معاملات املاک را ایجاد کرد اما این بخشنامه به‌معنای حذف کدهای رهگیری از قولنامه و اجاره‌نامه‌ها نبوده و به مشاوران املاک مربوط نمی‌شود.

عقبایی تصریح کرد: در بخشنامه دیوان عدالت اداری آمده است که افراد درصورت انجام معامله بدون مراجعه به مشاوران املاک در مراجعه مستقیم به اداره ثبت و سازمان امورمالیاتی برای مفاصاحساب دارایی خود نیازی به ارایه کد رهگیری ندارند. رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران همچنین اظهارکرد: دریافت کد رهگیری برای معاملات املاک براساس مصوبه هیات وزیران بوده و همچنان به قوت خود باقی است.

این درحالی است که پیش از این دبیرکل اتحادیه مشاورین املاک اعلام کرده بود که دیوان عدالت اداری در مصوبه‌یی، الزامی بودن درج کدهای رهگیری از معاملات املاک را منتفی اعلام کرده‌‌ است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر