حوالی تعاون

۱۳۹۳/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۹۲۶

علی لاریجانی: به مشکلات سهام عدالت بپردازید

رییس مجلس در جمع بازرگانان و تولید‌کنندگان در اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان یزد حضور یافت و به درددل تولید‌کنندگان گوش داد. در این جلسه محمدرضا قمی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان یزد مشکلات بخش صنعت و تولید را مطرح کرد که ازجمله آنها می‌توان به عدم اجرای صحیح قانون اصل44، کمبود نقدینگی باتوجه به اجرای هدفمندی یارانه‌ها، مشکلات گشایش اعتبار که قبلا 30درصد نقدی بوده و اکنون به 130درصد رسیده است، عدم همکاری بانک‌ها با شرکت‌ها در تمدید تسهیلات پرداختی و پرداخت تسهیلات جدید و کارمزد بالای تسهیلات بانکی اشاره کرد. فنایی رییس خانه صنعت و معدن نیز مشکلات تولید‌کنندگان بخش صنعت را با رییس مجلس شورای اسلامی مطرح و درخواست کرد حمایت از بخش خصوصی، در عمل نیز اجرا شود. در ادامه علی لاریجانی اظهار داشت که از مشکلات مطرح شده اطلاع دارد. وی علاوه بر آن موضوع سهام عدالت را نیز به آن اضافه کرد و از مسوولان خواست مشکلات مطرح شده را به‌صورت طرح به مجلس و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ارسال کنند تا در تصویب قوانین موردتوجه قرار گیرد.


ایجاد 1500 فرصت شغلی

معاون امور تعاون وزارت تعاون از راه‌اندازی 9 تعاونی توسعه و عمران شهرستانی با ظرفیت ایجاد 1500 فرصت شغلی خبر داد و هدایت منابع مردمی به سمت این تعاونی‌ها را موجب کاهش نرخ تورم و بیکاری دانست. به گزارش ایسنا سیدحمید کلانتری گفت: این تعاونی‌ها با عضویت بیش از 8 هزارنفر و سرمایه‌گذاری 30میلیارد ریالی تاسیس شده و پیش‌بینی ما این است که تا پایان امسال به 19 تعاونی برسد. وی بر لزوم ضرورت مشارکت عمومی از طریق تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی تاکید و خاطرنشان کرد: ایجاد تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی در شرایط کنونی و برای رشد و توسعه اقتصادی، ارتقای تولید، ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش رفاه عمومی یک امر ضروری است. معاون امورتعاون وزیر تعاون با اشاره به دغدغه دولت در زمینه ایجاد اشتغال و افزایش سطح درآمد و رفاه عمومی گفت: خوشبختانه معاونت هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منطقه‌یی وزارت کشور در راستای اجرای هرچه بهتر قانون تاسیس شرکت‌های توسعه و عمران شهرستانی مصوب مجلس، اجرای قانون مذکور و تسریع در روند تشکیل شرکت‌های مذکور را پس از شناسایی و معرفی طرح‌ها و پروژه‌های قابل واگذاری به تمام استانداران ابلاغ کرده است.

کلانتری در ادامه کمبود منابع مالی و بودجه کافی، کاهش حجم سرمایه‌گذاری و مشارکت بانک‌ها در اجرای طرح‌های تولیدی و خدماتی را اساسی‌ترین چالش پیش رو دولت درجهت توسعه اقتصادی عنوان کرد و با اشاره به‌وجود صدها هزارمیلیارد تومان نقدینگی در جامعه و آثار زیانبار ناشی از ورود این نقدینگی به بخش‌های غیرمولد گفت: با هدایت منابع مردمی و نقدینگی‌های سرگردان جامعه به‌سمت این تعاونی‌ها آثار کاهش تورم، ایجاد اشتغال و افزایش سهم تعاون در اقتصاد ملی را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: برابر مواد 5 و 6 قانون تاسیس شرکت‌های تعاونی توسعه و شهرستانی، دولت و سازمان‌های وابسته می‌توانند فعالیت‌ها، طرح‌ها و زمین‌های قابل واگذاری در بخش‌های تولیدی، توزیعی و خدماتی را در مواردی که برگزاری مزایده به‌صرفه و صلاح نباشد با تایید یکی از کمیسیون‌های دولت از طریق ترک تشریفات مزایده در اختیار شرکت‌های تعاونی موضوع این قانون قراردهند. به گفته معاون امورتعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌موجب ماده 6 این قانون شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی می‌توانند در تملک اراضی واقع در بافت‌های فرسوده شهری و روستایی مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری و کمیسیون‌های ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری از طریق پرداخت حقوق دولت از تسهیلات قوانین مربوط به تملک اراضی واقع در طرح‌های مصوب شهری و روستایی بهره‌مند شوند.


برگزاری همایش «توسعه تجارت تعاون» در اهواز

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان از برگزاری همایش «توسعه تجارت تعاون» اتاق تعاون استان با اتاق بازرگانی استان بصره عراق در اهواز خبر داد.

«هوشمند صفایی» با اعلام این خبر می‌گوید: ‌این همایش یکی از بندهای تفاهمنامه همکاری اتاق‌های تعاون استان و خرمشهر با اتاق بازرگانی بصره است که با حضور دکتر فیروزآبادی قائم‌مقام و مهندس کلانتری معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز هفدهم آذر در تالار مهتاب اهواز برگزار می‌شود.

او می‌افزود: بندهای دیگر تفاهمنامه همکاری اتاق تعاون استان‌های خوزستان و بصره، اعزام نیروی کار فنی به این استان است که در مرحله اول، نیروی کار فنی جوشکار ششم آذر اعزام شد و بقیه نیروها تا پایان سال اعزام خواهند شد.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، ‌برگزاری نمایشگاه بند سوم این تفاهمنامه است. هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه عرضه توانمندی‌های استان هستیم و به‌زودی برگزار می‌شود. ‌همایش توسعه تجارت تعاون با هدف آشنایی تجار و فعالان اقتصادی بخش تعاونی استان با تجار استان بصره برگزار می‌شود. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان هدف از برگزاری ‌این همایش را ایجاد همکاری و انجام مبادلات تجاری برای استفاده از موقعیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه موجود و قابل سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران دو استان خوزستان و بصره برشمرد و خاطرنشان کرد: برگزاری این همایش زمینه‌های بازاریابی شرکت‌ها و تعاونی‌های تولیدی استان را نیز فراهم خواهد کرد.


مشاغل خانگی نقطه بهبود بازار کسب و کار

معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جایگاه مشاغل خانگی نقطه شروع اشتغال و بهبود بازار کسب وکار محسوب می‌شود و هدف ما ساماندهی مشاغل خانگی، خرد و کوچک و وصل شدن آنها به بنگاه‌های بزرگ است.

به نقل از روابط‌عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حسن طایی درجلسه آموزشی سامانه حمایت از مشاغل خانگی اظهارکرد: جایگاه مشاغل خانگی نقطه شروع اشتغال و نقطه شروع بهبود بازار کسب وکار محسوب می‌شود. معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درجلسه آموزشی سامانه حمایت از مشاغل خانگی گفت: اگر اطلاعات در این سامانه درست شکل بگیرد ما می‌توانیم هم فرآیند کار را پیگیری کنیم و هم نظارت خوبی داشته باشیم. وی به ورود دقیق اطلاعات در این سامانه اشاره کرد و گفت: ورود اطلاعات در این سامانه باید با دقت انجام شود چراکه تصمیم‌گیری در مراحل بعدی براساس همین داده‌ها خواهد بود. در ورود اطلاعات به این سامانه از یک طرف بانک‌ها و از طرف دیگر دستگاه‌های عامل درگیر کار هستند و ما تلاش داریم این تعاملات بهتر شود. آمارهای جهانی نشان‌دهنده نقش موثر مشاغل خانگی در بازار کسب وکار است که این خود گویای اهمیت این موضوع است. وی با بیان اینکه برای بهبود فضای کسب وکار باید از خانه شاغل باشیم، افزود: فضای منزل یک فضای چند منظوره است و کسانی که دوست دارند و مایلند می‌توانند کاری را به‌طور کامل یا بخشی از فرآیند آن را در منزل انجام دهند. هدف اصلی این معاونت پیگیری و تسهیل کار از خانه تا کارخانه و از خانه تا مزرعه است و این به‌معنای ساماندهی مشاغل خانگی، خرد و کوچک و وصل شدن آنها به بنگاه‌های بزرگ است.

وی کارآفرینی را به‌معنای ارزش‌آفرینی برشمرد و افزود: ما درحال حاضر می‌خواهیم نگاهی دوباره به مشاغل خانگی و خرد داشته باشیم و این مشاغل را در چارچوب یک فرد یا عامل یا شرکت پشتیبان یا عامل چهارم دربیاوریم. معاونت کارآفرینی و اشتغال به لحاظ مدیریتی، نرم‌افزاری، تعامل با دستگاه‌های اجرایی در حدی که در چارچوب وظایف خود باشد تمام تلاش خود را برای بهبود روند‌های موجود می‌کند.

معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، استفاده از تجربیات استانی را در اعتلای کار بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: با انتقال تجربیات کارشناسان استان‌ها در زمینه مشاغل خانگی همچنین با همکاری سازمان‌ها و بانک‌های عامل می‌توان امید داشت که روند کارها رو به بهبود باشد.


تعاون؛ بهترین محمل برای راه‌اندازی واحدهای کوچک تولیدی

نایب‌رییس فراکسیون تعاون مجلس اعلام کرد: انتظار می‌رود دولت در لایحه اصلاح قانون تعاون، به آنچه راهگشای توسعه تعاون در کشور باشد، بپردازد. غلامرضا نوری با بیان مطلب فوق می‌گوید: دولت باید در لایحه مذکور، بستر و زمینه تحقق سهم 25درصدی تعاون در اقتصاد کشور و اینکه رقم فعلی به 25درصد برسد را فراهم کند.

نماینده بستان‌آباد در ادامه افزود: عدم مداخله دولت در ارکان تعاون و تعاونی‌ها، نکته مهمی است که باید در لایحه دولت موردتوجه قرار گیرد. نوری بااشاره به حمایتی که باید از تعاونی‌ها در کشور صورت بگیرد، بر فرهنگ‌سازی تعاون در کشور نیز تاکید کرد. نایب‌رییس فراکسیون تعاون مجلس در ادامه تصریح کرد: برای توزیع مجدد ثروت به‌صورت مناسب و راه‌اندازی واحد‌های کوچک و متوسط تولیدی در کشور، بهترین محمل، تعاون و تعاونی‌هاست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر