بازار سرمایه

۱۳۹۳/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۹۱۷

کاهش نرخ سود بر بازار سرمایه تاثیرگذار است

علی صالح‌آبادی در مورد تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه گفت: با‌توجه به روند کاهنده نرخ تورم، اگر بانک مرکزی تصمیم به کاهش نرخ سود بانکی بگیرد، این موضوع بر بازار سرمایه کشور نیز تاثیرات مثبتی خواهد گذاشت. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به عدم رعایت نرخ سود مصوب 22‌درصد شورای پول و اعتبار توسط بانک‌ها انتقاد کرد و گفت: کاهش نرخ سود بر بازار سرمایه تاثیرگذار است. به گزارش مهر، علی صالح‌آبادی در مورد تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه گفت: با‌توجه به روند کاهنده نرخ تورم، اگر بانک مرکزی تصمیم به کاهش نرخ سود بانکی بگیرد، این موضوع بر بازار سرمایه کشور نیز تاثیرات مثبتی خواهد گذاشت. سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به عدم رعایت نرخ سود سپرده‌های بانکی که به‌میزان 22‌درصد توسط شورای پول و اعتبار تعیین شده است، انتقاد کرد و اظهار داشت: بانک‌ها این نرخ را رعایت نمی‌کنند و سودهایی بالاتر از آن را می‌پردازند، در‌حالی‌که باید مصوبات شورای پول و اعتبار توسط بانک‌ها رعایت شود. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: تنها موضوع مهم برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور، کاهش نرخ سود بانکی نیست، بلکه باید سایر عوامل را نیز در نظر گرفت. بر این اساس کاهش سپرده قانونی بانک‌ها در کنار کاهش نرخ سود بانکی پیشنهاد می‌شود. وی کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها را باعث بهتر‌شدن وضعیت بانک‌ها و در‌نتیجه وضعیت اقتصاد کشور دانست و تصریح کرد: چنانچه شورای پول و اعتبار تصمیم به کاهش نرخ سودبانکی بگیرد، نیاز است که کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها را هم تصویب کند تا تاثیر مثبت آن بر اقتصاد ملموس باشد. صالح‌آبادی با تاکید بر اینکه کاهش سپرده قانونی بانک‌ها مهم‌تر از کاهش نرخ سود بانکی است، گفت: کما اینکه معاون اول رییس‌جمهوری نیز اخیرا در حضور صادرکنندگان بر ضروری‌بودن کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها به 10‌درصد تاکید کرده است.


چشم‌انداز مثبت بازار سرمایه در بازدهی

عضو شورای عالی بورس با اشاره به تاثیر کاهش قیمت نفت بر بازار سرمایه گفت: برخی صنایع بورسی به‌طور مستقیم و برخی هم به‌طور غیرمستقیم از نوسان قیمت نفت تاثیر می‌گیرند. محمدرضا پورابراهیمی به فارس گفت: شرکت‌های بورسی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با تغییر قیمت نفت تغییراتی در پیش‌بینی بودجه خود خواهند داشت و این تغییرات فقط به‌معنی تاثیر منفی نیست. وی افزود: به‌عنوان مثال، شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی در این زمینه تاثیر خواهند گرفت، اما هرکدام باید به‌طور مجزا تاثیرات نوسان قیمت نفت را در بودجه محاسبه و به‌طور دقیق اعلام کنند، در این صورت امکان دارد، در بهای تمام‌شده یا فروش، تغییراتی حاصل شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در اثر کاهش قیمت نفت برخی صنایع به‌طور مستقیم و به‌واسطه فضای اقتصادی ایجاد‌شده تاثیر می‌پذیرند، اما باید به‌طور دقیق محاسبه شود. وی با بیان اینکه نباید سهامداران تصمیمات هیجانی و غیرمنطقی در بازار بگیرند، گفت: رویکرد جدید و نوسان قیمت نفت بر اثر لابی‌های سیاسی صورت گرفته و قطعا در میان‌مدت این روند اصلاح و به وضعیت سابق بازخواهد گشت.

پورابراهیمی با اشاره به رویکرد مقابله با پدیده کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی تصریح کرد: بسیار روشن است که وضعیت ایجادشده ناشی از عوامل غیراقتصادی است و وضعیت منطقه و عوامل اقتصادی چنین نوسانی را تایید نمی‌کند و قطعا در آینده متعادل خواهد شد.

نماینده کرمان و راور با اشاره به اینکه پیش از این به‌طور متوسط روزانه 2میلیون‌و300 هزار بشکه نفت صادر می‌کردیم، گفت: اکنون این میزان به‌طور متوسط طی دو سال گذشته به 700هزار بشکه کاهش پیدا کرده است، روش‌ها و پیش‌بینی‌های لازم برای جبران اثرات این کاهش فروش و تغییرات قیمتی حتی در بلندمدت در این‌ باره اندیشیده شده است.

عضو شورای عالی بورس درخصوص وضعیت فعلی بازار سرمایه گفت: ماه گذشته سهام شرکت‌ها صف خرید بود و حتی یک سهم به‌سختی عرضه می‌شد و این رفتار نسبت به اخبار مثبت بیش از اندازه خوش‌بینانه بود. وی گفت: اکنون رفتار غیرحرفه‌یی بازار ما بیشتر از رفتار حرفه‌یی و منطقی است، چرا‌که زمانی‌که اخبار مثبتی منتشر می‌شود، یک نوع فراواکنش به آن در بازار وجود دارد؛ این رفتار در بازارهای سرمایه دنیا این‌گونه نیست و نسبت به اخبار اگرچه واکنش نشان می‌دهند، اما منطقی و حساب‌شده است. نایب‌رییس اول کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با اشاره به اینکه درجه تاثیرپذیری بازار از واقعیت‌های موجود کارآ‌ بودن آن را نشان می‌دهد، گفت: نه‌تنها به اخبار خوب فراتر از آن چیزی که واقعیت دارد سهامداران واکنش نشان می‌دهند، بلکه به اخبار منفی هم بیش از اندازه واکنش نشان داده شد. وی با بیان اینکه اکنون در واقعیت‌های اقتصادی اتفاق جدیدی نیفتاده است، گفت: بازار در‌حالی نسبت به اخبار غیراقتصادی واکنش نشان داد که واقعا خبر منفی که منجر به افت بازار شود، رخ نداد و این وضعیت نیز به‌واسطه انتظار بیش از اندازه سهامداران از واقعیت‌هاست. پورابراهیمی با تاکید بر اینکه بازار سهام طی 10سال گذشته حداقل دو‌برابر نسبت به بازار بدون ریسک بازدهی داده است، گفت: قطعا این امر هم در سال‌های آینده تکرار خواهد شد و چشم‌انداز بازار با‌توجه به تغییرات اقتصادی مثبت خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر