گردش مالی بالیوود 33 درصد هالیوود

۱۳۹۳/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۹۰۵

بازیگران مشهوری چون دیپیکا پادوکن و کاترینا کیف هنوز یک‌دهم بازیگران مرد هم‌رده خود دستمزد می‌گیرند. باوجود اینکه ۲۰۱۴سال زنان در بالیوود بود و شماری از فیلم‌های موفق و سودآور این سینما با داستان‌های زن‌محور راهی پرده‌های نقره‌یی شدند، اما بازیگران زن بالیوود از دستمزدهای‌شان رضایت ندارند.

در فیلم غافلگیر‌کننده تابستان امسال با عنوان «ملکه»، کانگنا رانوت، نقش قهرمانی را بازی می‌کند که پس از آنکه نامزدش چند روز قبل از برگزاری مراسم عروسی، ازدواجش را با او به‌هم می‌زند و به تنهایی به ماه عسل از پیش برنامه‌ریزی شده می‌رود، این حرکت در فرهنگ هند برای خانواده عروس سرافکندگی دارد. در «مری کام» هم پریانکا چوپرا نقش قهرمان زن مشتزن هندی و برنده مدال برنز المپیک را ایفا ‌کرده است. در فیلم‌های قدیمی‌تر بالیوود زنان نقش‌های کلیشه‌یی خواهر، دوست، نامزد و مادر قهرمان مرد را ایفا می‌کردند؛ دیدگاهی که دقیقا منعکس‌کننده سنت مردمحور جامعه هندی بود. اکنون با موفقیت‌ فیلم‌هایی با رویکرد جدید و با چشم‌انداز جدیدی که پیدا شده بازیگران زن بالیوود یک سوال دارند؛ پول کجاست؟

ستارگان مطرح بالیوود ازجمله سه خان مشهور شامل سلمان‌خان، شاهرخ‌خان و عامرخان همچنین آکشی کمار به‌طور میانگین حدود ۴۰۰میلیون روپیه (۶.‌۷میلیون دلار) برای هر فیلم دستمزد می‌گیرند که این مبلغ جدای از سهم آنها از فروش است. این درحالی است که بازیگران زن هم‌رده آنها مانند کاترینا کیف و دیپیکا پادوکن یک دهم دستمزد آنها را برای بازی در هر فیلم دریافت می‌کنند. به‌تازگی وقتی اعلام شد دیپیکا برای بازی در یک فیلم، قراردادی ۷۰میلیون روپیه‌یی بسته، کلی سروصدا ایجاد شد زیرا این مبلغ یکی از بالا‌ترین دستمزدهایی است که به یک بازیگر زن در تاریخ سینمای هند پرداخت شده است. حالا بازیگران زن کم‌کم به این بی‌عدالتی در پرداخت دستمزد اعتراض می‌کنند. آدیتی رائو حیدری که بازیگری تازه‌کار است، می‌گوید: واقعا نمی‌فهمم چرا باید کمتر از بازیگران مرد دستمزد بگیریم چون ما هم اندازه آنها زحمت می‌کشیم. اخیرا دیده‌اید که بازیگران زن هم می‌توانند فیلم موفق بسازند. ما سزاوار دستمزد بیشتری هستیم به‌‌ همان میزانی که بازیگران مرد دریافت می‌کنند.

در چند سال گذشته فیلم‌هایی که با حضور کاترینا کیف، دیپیکا پادوکن، کانگنا رانوت، ویدیا بالان و پریانکا چوپرا ساخته شد، به‌طور متوسط هر یک بیش از یک میلیارد روپیه فروش داشته‌اند. بخشی از این تغییر انعکاس‌دهنده قدرت بیشتر زنان هندی است که در جامعه هندی سهم بسزایی در نیروی کار دارند، دستمزد بالایی می‌گیرند و می‌خواهند داستان‌ها و زنانی را در سینما ببیند که بتوانند با آنها همذات پنداری کنند، نه اینکه فقط شخصیت کلیشه‌یی زنان را روی پرده تماشا کنند که با آرایش غلیظ فقط برای خالی نبودن عریضه کنار قهرمان مرد ایستاده‌اند.

درحالی که فیلم‌های زنانه در سینمای هند از فروش خوبی برخوردار هستند اما فیلم‌های رایج هندی با ستارگان نام‌آشنا همچنان فروش بالایی دارند. سینمای هند که سالانه هزار فیلم تولید می‌کند در دهه گذشته توانسته میزان سود خود را 10درصد بیشتر کند. درحالی که سود مالی سینمای هند در سال۲۰۱۲ بیش از 3.5میلیارد دلار بود، هالیوود‌‌ همان سال 10.8میلیارد دلار از صنعت سینما سود برد.

اما کار‌شناسان اعتقاد دارند که این تبعیض میان زنان و مردان بازیگر مساله‌یی جهانی است. در هالیوود مساله سن یک فاکتور تاثیرگذار است. بازیگران زن جوان 20ساله هالیوود دستمزد بیشتری از مردان هم‌سن و سال خود می‌گیرند اما در کل بازیگران مرد گران هالیوود دستمزدشان دو برابر ستارگان زن است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر