صنایع وابسته را حمایت کنیم

۱۳۹۳/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۹۸

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید برحمایت از صنایع داخلی گفت: تشویق سرمایه‌گذاران علاوه بر آبادانی می‌تواند موجب توسعه هرچه بیشتر کشور شود و حتی با ایجاد اشتغال توسط آنها از معضلات اجتماعی نیز کاسته خواهد شد.

به گزارش ایسنا، نعمت‌زاده دیروز در شانزدهمین همایش صنایع دریایی در بندرعباس اظهار کرد: نیروهایی مسلح امروز با جانفشانی نیروهای خود با قاچاق مبارزه می‌کنند و اگر بتوانیم در مناطق مرزی شغل ایجاد کنیم می‌توانیم با این معضل مقابله کنیم زیرا با ایجاد شغل بسیاری از حرفه‌های کاذب و معضلاتی همچون قاچاق ریشه‌کن خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم آبادانی سواحل مکران افزود: هرچند در جنوب کشور دسترسی به آب‌های بین‌المللی از مزیت‌های این منطقه است اما تاکنون نتوانسته‌ایم از آن به درستی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت‌های صنایع دریایی برای تامین منابع مالی خود می‌توانند از بانک‌های خارج کشور نیز اقدام کنند، افزود: ترمیم منابع مالی برای توسعه بخش صنایع دریایی یک اصل است اما این اصل نمی‌تواند تنها برعهده دولت باشد. زیرا منابع دولتی محدود است و صاحبان صنایع باید با اندیشه درست منابع مورد نیاز خود را حتی از خارج مرزها وارد کنند.

نعمت‌زاده افزود: چنانچه بتوانیم طرح قابل توجیهی ارایه کنیم نه تنها بانک‌های داخلی بلکه بانک‌های خارجی نیز برای سرمایه‌گذاری در آن طرح‌ها علاقه‌مند خواهند شد.

وی با اشاره به دریافت وام‌ 12میلیارد دلاری از خارج مرزها، گفت: با طرح‌های توجیه‌پذیر توانستیم طی 8 سال 12میلیارد دلار تسهیلات از خارج کشور دریافت کنیم. نعمت‌زاده با بیان اینکه حتی در شرایط تحریم نیز می‌توان سرمایه را به‌دست آورد، افزود: تامین منابع و سرمایه با طرح‌های توجیه‌پذیر از داخل و خارج امکان‌پذیر است. وی با بیان اینکه آبادسازی سواحل مکران نه تنها نیاز به تامین منابع بلکه به تامین دانش نیز نیاز دارد، افزود: برای توسعه این منطقه باید بتوانیم از تجارب دیگر کشورها که سواحلی آباد و پرجمعیت دارند استفاده کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ما اجازه نخواهیم داد چیزی که در داخل می‌توانیم طراحی، ساخت و تعمیر کنیم را به خارج سفارش دهند، افزود: چنانچه صنایع با یکدیگر متحد شوند می‌توانند جلو سفارش‌هایی که تا قبل از این به خارج از کشور داده می‌شد را بگیرند و خود آن سفارش‌ها را انجام دهند.

وی با بیان اینکه باید صنایع حمایت شوند، افزود: اگر می‌خواهیم کشتی‌ساز باشیم، فقط نباید بگوییم سازه را می‌سازیم بلکه باید بتوانیم تمامی اجزا را در داخل تولید کنیم و تامین تجهیزات از خارج کار درستی نیست بلکه باید صنایع وابسته را در کشور حمایت کنیم.

نعمت‌زاده افزود: باید بتوانیم علاوه بر تامین نیازها و قدرت جایگزینی واردات، به صادرات محصولات نیز اهمیت دهیم.

براساس این گزارش، شانزدهمین همایش صنایع دریایی کشورمان دیروز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیران صنایع دریایی ایران، جمعی از فرماندهان بلندپایه نظامی، استاندار و مدیران محلی هرمزگان، در تالار شهید آوینی بندرعباس کار خود را آغاز کرد.

دبیر همایش صنایع دریایی، هدف از برگزاری همایش را طرح مشکلات و فرصت‌ها و توانمندی‌های این حوزه و برنامه‌ریزی جمعی برای کاهش چالش‌ها اعلام کرد.

حمید زراعتگر افزود: در مجموع 462 مقاله برای این همایش دریافت شد و مورد داوری قرار گرفت که 240 مقاله پذیرفته و کتابچه و لوح فشرده چکیده مقالات نیز تهیه شده و 38 مقاله منتخب، در روزهای برگزاری همایش ارایه می‌شود.

وی ادامه داد: در مدت همایش که دو روز پیش‌بینی شده است 36 کارگاه آموزشی نیز برگزار می‌شود و کمیته‌های تخصصی، مسایل هر حوزه را بررسی می‌کنند و در روز دوم و مراسم پایانی، از برگزیدگان حوزه دریا، استادان برتر و پایان‌نامه‌های برگزیده تقدیر خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر