جدیت در تدوین استراتژی توسعه صنعتی

۱۳۹۳/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۹۷

موضوعات مورد بررسی در جلسات کمیسیون در سه سطح، بستر فعالیت‌های صنعتی، نهادهای معطوف به توسعه صنعتی و استراتژی، برنامه و نظام مدیریت صنعتی دسته‌بندی شده که در مجموع 27 جزوه و گزارش با موضوعات فوق ازسوی کمیسیون تهیه و دراختیار اعضای اتاق تهران قرار گرفته است

ساعت هفت صبح دیروز، چهل‌وهشتمین صبحانه کاری اتاق تهران درحالی با حمایت هیات نمایندگان از تیم مذاکره‌کننده کابینه دولت تدبیر و امید آغاز شد که عضو و رییس کمیسیون صنعت و معدن برای بیان عملکرد این کمیسیون در دوره چهار سال اخیر پشت تریبون ایستاد. محسن خلیلی‌عراقی، در ابتدای سخنانش طی توضیحاتی، گریزی به تاریخ 35ساله فعالیت اتاق بازرگانی بعد از انقلاب زد و با بیان اینکه در ابتدای شروع دوباره فعالیت‌های نهاد پارلمان بخش خصوصی، جای نظام پژوهش و تحقیق در این بخش کاملا خالی بود، گفت: «باوجود نبود مرکزی برای انجام امور پژوهشی و تحقیقی در اتاق بازرگانی، برخی تشکل‌های صنعتی این جای خالی را پر کردند و با بررسی کارشناسی مسایل مختلف اقتصادی، نظرات و راهکارهای بخش خصوصی را دراختیار اتاق بازرگانی و دولت‌ها قرار می‌دادند.»

وی با این توضیح که طی چند دوره اخیر، نهادی به‌عنوان مرکز تحقیق و پژوهش در اتاق بازرگانی تهران مستقر شد، یادآوری کرد که بخشی از فعالیت‌های کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران طی دوره‌های گذشته و حال طی همکاری با برخی تشکل‌های اقتصادی و صنعتی به موضوع تحقیق در مسایل مختلف اقتصادی معطوف شد و به این ترتیب در طول دوره چهار سال اخیر حدود 50موضوع تحقیقی از طریق این کمیسیون دراختیار اتاق بازرگانی تهران و به‌دنبال آن دولت و دستگاه‌های مربوطه قرار گرفت. کمیسیون صنعت و معدن ازجمله کمیسیون‌های تخصصی اتاق تهران است که در چارچوب نحوه فعالیت هیات‌های نمایندگان ایران و شهرستان‌ها و البته با مشارکت داوطلبانه دست‌اندرکاران صنعت و معدن در بخش‌های دولتی و خصوصی مشغول به فعالیت است.

این کمیسیون تاکنون اقدام به برگزاری 51جلسه و 24جلسه در دوره دو ساله اول و 27جلسه در دوره دوم کرده است.


اهداف کمیسیون صنعت و معدن

پس از اظهارات رییس کمیسیون صنعت و معدن، حسین حق‌گو به نمایندگی از خلیلی‌عراقی به تشریح عملکرد چهار ساله این کمیسیون پرداخت. به گفته وی، کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در طول دوره چهار سال اخیر اقدام به برگزاری 53جلسه با اهداف مشخص کرده است. وی در همین زمینه برخی اهداف کمیسیون را ایجاد فضای مناسب جهت رسیدن اعضا به شناخت مشترک از مسایل، مشکلات و موانع توسعه صنعتی و معدنی کشور و تدوین و ارایه راهکارهای علمی و عملی برای خروج از این مشکلات عنوان کرد.

همچنین، ایجاد فضای همکاری و همراهی بین بخش‌های مختلف حاکمیتی و فعالان بخش خصوصـی در حـوزه صنعت و معـدن و تحقـق حاکمیـت خوب و نمایش خواست‌ها، مطالبات و توانمندی‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و نیز ارتقای آگاهی و شناخت جامعه از جایگاه و اهمیت صنعت و معدن در توسعه اقتصادی کشور و همدل کردن آنان با حرکت توسعه‌یی کشور از طریق انتشار مطالب عنوان شده در کمیسیون و نیز گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه و نگارش یادداشت و مقاله، از دیگر اهداف کمیسیون به نقل از وی بود.


رفع موانع تولید و حمایت

حق‌گو خاطرنشان کرد: در طول جلسات برگزار شده کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران طی چهار سال اخیر، 43موضوع در حوزه‌هایی همچون استراتژی توسعه صنعتی، راهکارهای بهبود فضای کسب‌وکار، جایگاه اقتصادی کشور، تاثیر شاخص‌های کلان همچون نرخ ارز، بهره بانکی، تعرفه بر صنعت و معدن همچنین بررسی بودجه‌های سنواتی، بررسی برنامه‌های توسعه‌یی (برنامه‌های پنجم و ششم)، عملکرد نظام بانکی در رابطه با حوزه صنعت و معدن، هدفمندی یارانه‌ها و سهم بخش صنعت از آن، بررسی لوایح و مصوبات دولت و مجلس در رفع موانع تولید و حمایت از فعالیت‌های مولد و رقابت‌پذیر دردستور کار اعضا و کارشناسان این کمیسیون قرار گرفت.

وی موضوعات مورد بررسی در جلسات کمیسیون را در سه سطح، بستر فعالیت‌های صنعتی، نهادهای معطوف به توسعه صنعتی و استراتژی، برنامه و نظام مدیریت صنعتی دسته‌بندی کرد که به گفته وی در مجموع 27 جزوه و گزارش با موضوعات فوق ازسوی کمیسیون تهیه و دراختیار اعضا همچنین اتاق تهران قرار گرفت.

حق‌گو بااشاره به برخی راهکارهای پیشنهادی کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در دوره چهار سال اخیر تدوین استراتژی توسعه صنعتی، اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار، تصویب و اجرایی شدن لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر با لحاظ کردن پیشنهادهای اتاق‌های بازرگانی، بازنگری در قوانین کار، بیمه، تجارت، تقویت صندوق موسسه ملی به‌عنوان صندوق توسعه‌یی و تعیین اهداف واقع‌بینانه در برنامه ششم توسعه را ازجمله راهکارهای مورد بررسی قرار گرفته این کمیسیون و اعضای آن دانست.

پس از آنکه گزارش عملکرد کمیسیون صنعت قرائت شد، آل‌اسحاق، کمیسیون صنعت و معدن را یکی از کمیسیون‌های فعال اتاق تهران توصیف و البته ابراز امیدواری کرد که بحث تعیین استراتژی صنعتی که تاکنون به‌طور کامل مورد پیگیری قرار نگرفته است، با جدیت بیشتری دنبال شود.

زرنگ‌ها و تنبل‌های اتاق تهران

در بخشی از گزارش عملکرد کمیسیون صنعت و معدن، لیست حضور و غیاب اعضای این کمیسیون منتشر شده است. در دوره اول این جلسات احمد پورفلاح و محمدرضا نجفی‌منش با 24جلسه حضور، محمدرضا بهرامن با 18جلسه و شاهرخ ظهیری با 14 جلسه حضور جزو زرنگ‌ترین‌ها بوده‌اند. اما لیست حضور و غیاب‌ها نیز تنبل‌هایی داشته که به هیچ عنوان در جلسات دیده نشده‌اند. صفدر رحمت‌آبادی، فاطمه دانشور و سیدجواد تقوی جزو تنبل‌های جلسات برگزار شده بوده‌اند.

اما در دور دوم برگزاری جلسات اعضای کمیسیون صنعت و معدن که به بررسی مسایل مختلف پرداخته شده است سیدمحمد علی ابریشمی و علی اشرف افخمی به هیچ عنوان در این نشست‌ها حضور نداشته‌اند. زرنگ‌های دور دوم نیز احمد امیراحمدی با 20حضور، محسن خلیلی‌عراقی با 24حضور و مهدی پورقاضی با 19حضور بوده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر